Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tekstdocument met fotoprinter afdrukken ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• tekstdocument met fotoprinter afdrukken ?

Na het lezen van talloze lovende reviews en commentaren zou ik me de Epson Stylus Pro 3880 willen aanschaffen.
    Maar, en misschien is dit een domme vraag, kun je ook een gewoon tekstdocument afdrukken met deze printer of is hij alleen bruikbaar om foto's af te drukken ?
    Nikon D700 + nikkor 24-70 f/2.8G en nog mooie voornemens voor in de toekomst

Re: tekstdocument met fotoprinter afdrukken ?

Oorspronkelijk geplaatst door ALVANHE Bekijk bericht
    Na het lezen van talloze lovende reviews en commentaren zou ik me de Epson Stylus Pro 3880 willen aanschaffen.
    Maar, en misschien is dit een domme vraag, kun je ook een gewoon tekstdocument afdrukken met deze printer of is hij alleen bruikbaar om foto's af te drukken ?

Het kan perfect, maar persoonlijk doe ik al mijn tekst met een laserprinter en hou de 3800 voor foto's, en speciale zaken. Veronderstel dat je een technische tekening op A2 wil printen, dan vind ik dat logisch dat je daarvoor de 3800 aanspreekt, doe je dat voor een A4 tekstpagina dan vind ik dat minder logisch.

Ik zou het gebruik voor tekst toch voorbehouden voor de uitzonderingen, ik vrees dat het een extreem dure vorm van tekst printen gaat zijn.
    Je mag niet vergeten als de printer beslist van een reiniging door te voeren, je ook kleurinkt ongebruikt in de vuilbak gaat storten.

MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Sommige Epsons hebben wel het nadeel dat je 2 zwarte inktcartrigdes hebt die in het zelfde slot moeten. De ene dient voor foto's en de andere voor tekst, dus moet je die cartrigde steeds veranderen. Dat gaat ook met verlies van inkt gepaard.

Dus kijk even uit dat je 2 wel naast elkaar in de printer kunt krijgen.
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Even over die ink swap tussen foto en matte zwart in de Epson Pro 3800: in tegenstelling tot de Epson R2400 en de R2880 wordt enkel de zwarte kanaal via een switch doorgespoeld. Bij de Epson R2400 en de R2880 wordt bij elke wisseling de gehele printkop doorgespoeld inclusief alle kleuren, met een hevige reiniging tot gevolg dat gemakkelijk kan oplopen tot 10 euro verlies aan inkt bij elke wisseling. De Epson Pro 3800/3880 hebben beide zwarten geďnstalleerd en op de printkop zit een schakelaar die schakelt tussen de 2 inkten voor het zwarte kanaal. Dit kost ongeveer 1.5 ml aan inkt bij schakeling van foto naar matte zwart en 4 ml van matte naar fotozwart. Nog steeds aannzienlijk, maar de inkt is wel goedkoper dan bij de R2400/R2880 waarbij alle kanalen worden doorgespoeld.
        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Ik realiseer me dat de epson 3880 een fotoprinter is en geen documentprinter.Ik heb spijtig genoeg niet voldoende plaats om 2 printers te plaatsen dus zal de huidige multifunctional moeten verhuizen naar een andere (minder gebruikte) locatie. Het zou dus wel handig zijn als er eens sporadisch een document kan afgedrukt worden op de fotoprinter. Anderzijds heb ik ook niet de intentie om veel foto's af te drukken op de fotoprinter. Ik ben beroepshalve erg druk bezig en heb weinig tijd vrij voor het beoefenen van mijn hobby. Ik kom echter uit een analoge wereld heb me het het voorbije half jaar volledig omgeschakeld naar digitaal (uitermate boeiend) en vindt dat de cirkel niet rond is als ik mijn foto's niet zelf kan afdrukken.

Comment

Ik kom echter uit een analoge wereld heb me het het voorbije half jaar volledig omgeschakeld naar digitaal (uitermate boeiend) en vindt dat de cirkel niet rond is als ik mijn foto's niet zelf kan afdrukken.
            In de digitale wereld is de cirkel al rond voor je de foto's afdrukt. In tegenstelling tot analoge fotografie is het digitale afdrukken niet meer dan een technische handeling.
            Bij analoge fotografie ben je in de doka tijdens het afdrukken en ontwikkelen de afbeeldingen nog aan het bewerken: bij digitale fotografie heb je dat al op de pc gedaan waarna je kunt kiezen tussen een uitvoer naar een eigen printer of een vak printcentrale.

Ik gebruik mijn fotoprinter soms voor een test of voorbeeldprintje voor ze naar een vakprinter gaan en verder hoofdzakelijk voor een tekstdocument of voor een routekaart te printen.

Comment

Ik realiseer me dat de epson 3880 een fotoprinter is en geen documentprinter.Ik heb spijtig genoeg niet voldoende plaats om 2 printers te plaatsen dus zal de huidige multifunctional moeten verhuizen naar een andere (minder gebruikte) locatie. Het zou dus wel handig zijn als er eens sporadisch een document kan afgedrukt worden op de fotoprinter. Anderzijds heb ik ook niet de intentie om veel foto's af te drukken op de fotoprinter. Ik ben beroepshalve erg druk bezig en heb weinig tijd vrij voor het beoefenen van mijn hobby. Ik kom echter uit een analoge wereld heb me het het voorbije half jaar volledig omgeschakeld naar digitaal (uitermate boeiend) en vindt dat de cirkel niet rond is als ik mijn foto's niet zelf kan afdrukken.

In dat geval kocht ik geen 3800, maar zou mijn beelden dan laten printen.
              Als je beslist om een professionele fotoprinter te kopen zoals de 3800, moet je der werk voor hebben, een printer is niet gemaakt om stil te staan. Ik denk dat in uw geval er meer inkt naar de vuilbak gaat gespoten worden, dan dat hij voor de afdruk van je foto's gaat worden gebruikt. Voor je het weet, heb je gemakkelijk voor 250 Euro inkt in de vuilbak gespoten. Met gebruiken bedoel ik toch minimaal 1 x per week enkele afdrukken maken.

MVG, Jeff C.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

De cirkel is mijn inziens pas rond als je het bewerkte Raw bestand overdraagt naar een medium, of dit een jpeg bestand is of fotopapier. De grote kracht van digitale fotografie is dat je de digitale bestanden uiterst zorgvuldig kunt bewerken op een PC. Je hebt hier onnoemelijk meer mogelijkheden dan vroeger met analoge fotografie. Je zet je beeld om naar kleur of zwart wit, past met stapjes van 1/10 stop belichting en contrast aan plaatst eventueel nog een gradueel fliter en met een penseel ga je nog een beetje doordrukken of tegen houden. Een beetje meer of minder korrel en de witbalans passen we en passant ook nog even aan. Doe het maar eens in een donkere kamer. Maar uiteindelijk moet je dat resultaat overdragen naar een medium en laat dat nu net volgens mij de grote moeilijkheid zijn van het ganse digitale gebeuren. Het is daarom van het grootste belang dat er een calibratie van de monitor dient te gebeuren en er een printerprofiel dient te worden aangemaakt, dit zelfs voor elk type papier. Dit alles blijf ik, voor zover mogelijk, liever zelf onder controle houden. Geen enkel fotolab zal of kan de moeite doen om een afdruk te maken die exact overeenkomt met het beeld op mijn monitor (of dit in elk geval zo dicht mogelijk benadert). Dat is wat ik nu net wil en dat is ook de reden dat ik wil investeren in een dure maar absoluut niet rendabele printer. Dat is trouwens ook de reden dat ik nog steeds twijfel of dit een epson 3880 (A2) of een Canon 9500 (A3) wordt.

Comment

Working...
                X