Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Speedlite 430EX II vs 580EX II

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon Speedlite 430EX II vs 580EX II

Hey,

Die cijferkes gaan mijn petje te boven. Ben nooit goed geweest in wiskunde.

De 430 heeft een richtgetal van 43 en de 580 een richtgetal van 58. Maar wat betekent dit concreet? Ik heb momenteel een 430 II en ik overweeg ofwel een 2de 430 II ofwel een 580 II.

Ik heb een 50" Wescott softbox gekocht en ik heb gelezen dat de 580 perfect zou werken. Maar ik vraag mij eigenlijk af als twee keer 430 niet beter gaat werken want dan kan ik mijn output wat lager zetten en snellere laadtijden hebben. En de 430 II kost 230 EUR tov 399 EUR voor een 580 II.
    Ik vraag mij dus eigenlijk af indien het niet beter is om twee van die 430's te kopen ipv één 580.

Geven twee 430 II op half power meer licht dan één 580 op full power? Hoe bereken ik dit? De 580 heeft ook snellere herlaadtijd, is de herlaadtijd van een 580 op full power trager dan een 430 op half power?

Ik heb ook ergens gehoord/gelezen dat ge uw flits kapot kunt flitsen door te veel op full power te schieten. Urban legend?

Alvast bedankt voor de input.
    Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
    website: http://www.hung.be
    facebook - Instagram

Re: Canon Speedlite 430EX II vs 580EX II

Heb voor dezelfde keuze gestaan ... en voor twee 580 EXII gegaan.

Voordelen :
    Net iets meer licht, hierdoor kan je hem 'lager' instellen en herlaadt ie sneller.
    PC-Sync connectie (lekker handig met mijn SkyPorts, geen voetjes nodig )
    Mogelijkheid om een CP-E4 battery pack aan te sluiten : super snelle herlading en een goede 1000 flitsen mogelijk zonder batterijen te vervangen.
    Vind het draaiwieltje enorm handig werken tov de knopjes op de 430EX II
    Kan als 'master' gebruikt worden om andere Canon flitsers aan te sturen (maar dat gebruik ik zelf niet )

Nadeel : de toch wel stevige prijs ... en zo'n CP-E4 is ook al niet goedkoop

Ik veronderstel dat twee 430EXII wel meer licht kunnen geven dan één 580EXII ... maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.

Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Richtgetallen bij 430 en 580 zijn enkel geldig in uiterste zoomstand (105mm) van flitser en zegt niet alles over de eigenlijk lichtopbrengst van de flitser (die je wilt weten als je ze in een softbox gaat steken bv.).
      Lichtsterkte neemt kwadratisch af met de afstand, dus om 2x verder te kunnen flitsen, heb je 4x meer licht nodig.

Concreet (richtgetal is eigenlijk een afstand in m bij ISO100 en f1.0):
      2x 430 flitser (richtgetal 43) op volle kracht geeft 43 x 1.4142 (vierkantswortel 2) = richtgetal 61, dus eigenlijk niet zo gek veel meer dan één 580 flitser, die richtgetal 58 heeft.
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
        Ik heb een 50" Wescott softbox gekocht en ik heb gelezen dat de 580 perfect zou werken. Maar ik vraag mij eigenlijk af als twee keer 430 niet beter gaat werken want dan kan ik mijn output wat lager zetten en snellere laadtijden hebben. En de 430 II kost 230 EUR tov 399 EUR voor een 580 II.
        Ik vraag mij dus eigenlijk af indien het niet beter is om twee van die 430's te kopen ipv één 580.
        je kan er ook ca 12 YN460 II's in plaatsen voor die prijs... Of 6 YN580's
        als je ze toch als externe manuele flash gebruikt... waarom dan voor Canon gaan?
        Je kan ook batterijpacks kopen om sneller te flitsen...

2 flitsers op half power flitsen twee maal zo veel als 1 flits op full power en geven evenveel licht en herladen dubbel zo snel
        dus... 't is interessanter...
        maar je moet een voetje kopen om ze samen op te zetten... je kan ze samen aansluiten met een PC sync kabel... dan heb je maar één trigger nodig
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Bedankt voor de replies, zeer nuttige info

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          pen om sneller te flitsen...

2 flitsers op half power flitsen twee maal zo veel als 1 flits op full power en geven evenveel licht en herladen dubbel zo snel
          Maar zijn twee 430's op half power gelijk of beter dan één 580 op full power?
          Dat twee dezelfde flitsen op half power beter zijn dan één op full power lijkt mij vrij logisch. Tis te zeggen zover was ik al

Ik denk dat ik wssl voor een 580 ga gewoon omdat ik later nog een 580 ga bijkopen. Ge kunt nooit te veel licht hebben.
          Ik wil de zon overpoweren hehehe
          Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
          website: http://www.hung.be
          facebook - Instagram

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
            Bedankt voor de replies, zeer nuttige info

Maar zijn twee 430's op half power gelijk of beter dan één 580 op full power?
            Dat twee dezelfde flitsen op half power beter zijn dan één op full power lijkt mij vrij logisch. Tis te zeggen zover was ik al

Ik denk dat ik wssl voor een 580 ga gewoon omdat ik later nog een 580 ga bijkopen. Ge kunt nooit te veel licht hebben.
            Ik wil de zon overpoweren hehehe
            Ik heb de 430 en de 430 II als ook de 580 II.
            En als ik opnieuw moet kopen , worden het alleen de 580 II.
            Ik vind ze stukken beter als de 430 , want er komt toch nog waarschijnlijk een 580 II bij. De 430 en de 430 II worden dan gebruikt als studioflits.
            Groeten , VDSDigit@l

Comment

Ik had hetzelfe dilemma een tijdje geleden en uiteindelijk toch voor de430EXII gegaan. Ik had al 2 Sigma EF-500 DG Super flitsers maar die werken niet op de 7D. Puur persoonlijke mening over waarom ik de 430 koos ipv 580, kan je lezen op deze blogpost.
              Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
              Focaldesign

Comment

Working...
              X