Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro met Nikkor 300 F4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro met Nikkor 300 F4

    Hallo,

    ik heb een Nikon D90 met de nikkor 300 F4 en de TC 1.4.

    Als tele ben ik daar zeker tevreden van.

    Ik begin ook ionteresse te hebben voor macro. Blijkbaar kan dit ook met deze lens. er blijken verschillende oplossingen te zijn:
    1 Met extenders bvb van Kenko
    2 Met close-up lens , de Canon 500D

    Moet ook nog statief en kop (balhoofd) hebben dat voor beide (tele / makro) geschikt is.
    Ik lees veel over de markins M10 en Q3. Is de Q3 nog zwaar genoeg ?

    Alle tips en ervaringen zijn welkom

    Alvast bedankt

    MVG

    Erik

  • #2
    Re: macro met Nikkor 300 F4

    En iemand ervaring met balhoofd manfrotto 468?

    Comment


    • #3
      Re: macro met Nikkor 300 F4

      Macro ?
      met extensieringen heb je 15cm extensie nodig om een maatstaf 1:2 te krijgen en een scherptediepte van 0,0 ...
      Dichtbij ? Vergrotingmaatstaf 1:6 is misschien werkbaar ... maar beperkt toch je mogelijkheden.

      YMMV.

      Nerdi
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: macro met Nikkor 300 F4

        Je wint het meest aan vergroting als je er een voorzetlens op plaatst. Canon maakt een hele goede 500D voorzetlens die op de 300 f/4 past. Je krijgt dan net geen 1:1 vergroting. Werkt prima voor kleinere vlinders en grotere vliegen/bijen. Zowel 1,4TC als 500D samen gebruiken geeft geen goede resultaten.

        Een tussenring gaat ook, maar daar win je minder mee aan vergroting. Hou er rekening mee dat je in beide gevallen scherpstelling op oneindig verliest, je bent dus beperkt in het gebied vergroting dat je wilt gebruiken. Je kunt best op een stevig statief werken.

        Ik heb een M10 van Markins, die heeft geen moeite met de 300 f/4. Ik haal scherpe beelden aan heel trage sluitertijden.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: macro met Nikkor 300 F4

          .....
          Last edited by pieke; 30 december 2013, 19:48.

          Comment


          • #6
            Re: macro met Nikkor 300 F4

            Je moet het zo zien, voor grotere libellen en vlinders is de 300 f/4 perfect in te zetten zonder hulpstukken. Daarnaast zijn het net deze insecten die nogal snel opgeschrikt worden wanneer je te dicht zou komen. Een koningspage of keizerlibel met een korte macrolens fotograferen is bijna niet te doen (tenzij je ze 's ochtends onderkoeld zou vinden, maar er zijn ook heel wat vlindersoorten die in bomen slapen). Voor kleinere vlinders (blauwtjes e.d.) moet je wel al hulpstukken gaan gebruiken.

            Dus als vlinder-en libellenlens is ze erg goed. Om algemeen aan macrofotografie te gaan doen ben je idd toch beter af met een echte macrolens.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: macro met Nikkor 300 F4

              Alvast bedankt voor jullie reacties.

              wat denken jullie van balhoofd mlanfrotto 468MG hydro. En best met RC2 of RC4. Of de RC3 ?

              Laat de bedenkingen, ervaringen, tips, etc. maar komen

              MVG

              Erik

              Comment


              • #8
                Re: macro met Nikkor 300 F4

                Begin toch meer en meer naar een Markins te neigen.

                is voor mijn nikkor 300 f4 met TC 1.4 een Q3 head voldoende ? Ik zou denken van wel, of moet dit de Q10 (M10) zijn?

                En waar kopen ? direct via japan of via duitsland ?


                En welk type want met alle platen en lever, knob release etc zie ik tussen de bomen het bos niet echt meer !!

                Comment

                Working...
                X