Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtbronnen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtbronnen

    Hallo,

    Ik heb jullie raad nodig

    Sinds een 5tal maand ben ik bezig met fotografie. Ik fotografeer zowel binnen al buiten; een beetje vanalles dus.....zoals het mij binnenschiet

    Ik heb mij reeds een mooie Tamron 17-50 mm en een Canon macro 100 mm aangeschaft, maar om binnen te fotograferen, heb ik enorm veel beperkingen qua licht (en plaats).

    Ik woon nog thuis en heb dus geen studio. Ik ben genoodzaakt te fotograferen tussen mijn slaapkamermeubels in, of in een kleine bureauruimte (ongeveer 3 vierk m). Het is mij reeds gelukt om productfoto's en zelfportretten te nemen (weliswaar met heel veel gefoefel), maar dan moet het wel heel zonnig weer zijn zodat er voldoende daglicht naar binnen valt.
    Nu het herfst is, en het dus veel donkerder is, is het bijna onmogelijk om nog deftig te fotograferen binnen.
    Ik ben nu op zoek naar lichtbronnen die het mij mogelijk maken om binnenshuis aan productfotografie en portretfotografie te doen, en die ik kan gebruiken op een heel klein oppervlak.
    En...ik heb reeds gelezen over de mini fotostudio met bouwlampen op deze site, maar deze mag ik niet kopen, want mijn ouders hebben enorm schrik voor brandgevaar (ja, ik ben heel voorzichtig, maar ik kan hen niet overtuigen).

    Kent er iemand een goedkope tijdelijke oplossing?

  • #2
    Re: Lichtbronnen

    eventueel een YN560 of 2 kopen!
    manueel flitske, goedkoop (tussen 60 en 80 euro per stuk op ebay) en eer RF602 triggersetje en je bent vertrokken.

    een grote kartondoos met papier aan se zijkanten of een ikea doos (staat hier een topic over, "goeiekope ministudio")
    google op "DIY home studio" info zat.

    enkele A3'kes, A4'kes en 1 flits gaan ook (2 food foto's op mijn blog, SB900 achter een a4 op den ene kant en een A4 op de tegenovergestelde kant als reflector, ondergrond 1 A3 idem als de achtregrond)
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Lichtbronnen

      Heb ergens op dit forum gelezen en gezien dat er een perfect draagbaar LED verlichting is.
      - draagbaar met batterijtjes
      - maar ook met 230 Volt ( zie aanbieding Makro )
      en LED's worden niet warm
      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

      Comment


      • #4
        Re: Lichtbronnen

        Bedankt voor de replies.

        Ik had ook al een LED lampen gedacht, maar zijn deze krachtig genoeg? In het topic over de ministudio's hebben ze het over lampen van 500W.

        Comment


        • #5
          Re: Lichtbronnen

          Studioflitser(s) met softbox. Einde. Kost geld. Maar geen gefoefel

          YMMV.

          Nerdi.
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Lichtbronnen

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            Studioflitser(s) met softbox. Einde. Kost geld. Maar geen gefoefel

            YMMV.

            Nerdi.
            Geef 'ns een linkje wat jij zou aanbevelen voor dit soort fotografie. Ik neem aan dat je voor wat de TS nodig heeft, ander materiaal gebruikt dan b.v. voor modellenfotografie?

            Dat gezegd zijnde: ik werk alleen met daglicht (want ik doe dit soort fotografie niet), maar mijn vrouw heeft een heel arsenaal, gaande van bureaulampjes, halogeenspots, twee 500W bouwlampen (die inderdaad heel wat hitte -dus brandgevaar- geven), en twee lichtbakken met TL lampen (eentje met twee 35W lampen, die toch wat warm worden; het licht is ook te beperkt en te 'warm' en eentje met een grotere 6500K TL buis dat ze nu pas begint te gebruiken).
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

            Comment


            • #7
              Re: Lichtbronnen

              Oorspronkelijk geplaatst door framboosje Bekijk bericht
              om binnenshuis aan productfotografie en portretfotografie te doen
              productfotografie is makkelijkst met koud continu licht, je kan immers op statief werken en je hebt niet zo veel licht nodig...
              portretfotografie heeft meer licht nodig om het beeld te bevriezen, daar kan je beter flits licht voor gebruiken... dit kan vanaf flitsen van pakweg 35€ 't stuk met een RF602 (radio trigger) tot een stel studio flitsen met sofboxen of andere modifiers aan een richtprijs van 600€ voor een stel...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment

              Working...
              X