Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitser?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• flitser?

Ik begrijp niet goed voor wat een externe flitser dient, waarom het nuttig is om er een aan te schaffen. Is het beter voor concerten nzo? dank

Re: flitser?

Flitser zorgt voor extra licht in je foto als het donker is en als het heel erg licht is om het kontrast te kunnen verlagen. Je gebruikt hem vrijwel niet bij concerten, maar soms weleens voor reden 2.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Voorbeeld : Zonnig weer en je moet een portret maken. De zon achter de persoon plaatsen waardoor hij/zij in de schaduw komt te staan, en nu de flitser gebruiken om op te lichten. Mooier licht dan fel zonlicht. Liefst nog een diffusor gebruiken op de flitser voor zachter licht. De flitser vd camera halen en door een paraplu schieten is nog mooier, maar dat is weer een ander verhaal.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Vraag je wat het voordeel is van een externe flits tegenover een ingebouwde flits in je body? Veel hoor:

- vermogen: externe flitsen hebben normaal power genoeg om grote taferelen bij te lichten en dat nog egaal te doen. Ingebouwde flitsen zorgen meestal voor een overbelichting bij de voorste objecten en onderbelichting achteraan.

- belichtingshoek: externe flitsen kunnen doorgaans een breder tafereel belichten en komen meestal ook met een zoom. Zodat wanneer je toestel inzoemt naar 85mm bijvoorveeld dat je flits ook z'n licht naar voor bundeld en zo veel rendabeler omgaat en geen licht verspreid tot waar het niet nodig is.

- flexibiliteit: je kan een externe flits richten op plafonds of muren en zo werken met gereflecteerd licht zodat je foto's en veel beter uitzien dan zo'n foto die platgereden is door direct frontaal flitslicht.

- scherpstelling: bij sommige modellen heeft een externe flits ook een ingebouwd rood lichtpatroon (Nikon SB-600) dat uitgestuurd wordt om daarop te focussen in donkere plaatsen. Sinds ik de SB-600 heb, heb ik op donkere locaties, voornamelijk feesten nooit geen foto meer uit focus.

- uitbreidbaarheid: Je vind voor externe flitsers ook allerlei accesoires zoals diffusers, filters, draadloze sets om meerdere flits te bedienen en je flits zelfs helemaal los van je body te gebruiken.

Ik geloof persoonlijk, vanaf dat iemand een externe flits heeft gebruikt, die persoon nooit meer naar z'n ingebouwde flits wil grijpen, tenzij voor noodgevallen.

Comment

no geen voordeel : door dat je externe flits verder van je lens staat is de kans op rode ogen kleiner.
          die pop-up zit echt net boven je lens en dat is de oorzaak van rode ogen
          www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

Comment

Juist, en als je een zonnekap hebt en je gebruikt een ingebouwde flits, dan krijgt je altijd een enorme schaduw over je beeld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B-BOB Bekijk bericht
              Juist, en als je een zonnekap hebt en je gebruikt een ingebouwde flits, dan krijgt je altijd een enorme schaduw over je beeld.
              nee hoor.......hangt helemaal van je lens en zonnekap af.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
              X