Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtnet adapter 1D III / IV

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtnet adapter 1D III / IV

    Ik ben van plan ipv deze te gebruiken op AC op DC maar daarvoor moet ik het output voltage weten van de AC-DC converter. Is deze 12 volt? of een ander voltage?

    BTW het gaat over volgende type Canon ACK-E4 AC-adapter (linkje)

    Thx,

    Jakke
    Canon en glas
    www.jakke16.be

  • #2
    Re: lichtnet adapter 1D III / IV

    de accu's zijn als ik me niet vergis 12V dus zal de output van dit ding ook zoiets zijn.
    je kan dat meten hé, of aflezen van 't stickertje.

    Comment


    • #3
      Re: lichtnet adapter 1D III / IV

      De batterijen zijn 11.1 V. Ik heb zelf de AC-DC adapter nog niet maar ik zou dus graag weten van iemand die hem wel heeft, vroeger was dit standaard bij een 1D III, welke output er staat op de adapter.

      Jakke
      Canon en glas
      www.jakke16.be

      Comment


      • #4
        Re: lichtnet adapter 1D III / IV

        Die adapter zit toch gewoon (samen met een dummy-accu met een voedingskabeltje) bij in de verpakking als je een 1D MKIII koopt?

        Gegevens achteraan op de adapter:
        AC100-240V
        50/60Hz 53VA-70VA
        Output DC 12,6V 2A

        De accu is een 3-cel lithium-ion accu (type 18650, zo'n accu's zitten ook in elke laptop), de maximale spanning per cel is 4,2V , dat is dus 12,6V als de accu net uit de lader komt.
        Een adapter die 12V gelijkspanning levert bij 2A zal net zo goed werken als de originele adapter van Canon. Het moet wel een adapter zijn met een gestabiliseerde uitgang van 12V, de goedkoopste netvoedingen zijn soms niet gestabiliseerd.

        Sluit ook zeker de + en - juist aan, anders krijg je gegarandeerd problemen.
        Als er iets mis gaat, en ze kunnen aantonen dat je geen originele Canon adapter hebt gebruikt, dan vervalt de garantie (dat is bij alle apparaten zo).


        Omdat de accu zo lang mee gaat heb ik nog niet de behoefte gehad om die adapter te gebruiken. Zonder voedingsdraad werken is toch handiger.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: lichtnet adapter 1D III / IV

          Ik weet dat je bij de mark III dit er gratis bij kreeg en bij de mark IV is dit een betalende optie geworden, wat een schande is vind ik persoonlijk.

          Thx voor de info op de adapter! Nu weet ik dus zeker dat je hem rechtstreeks op een 12 volt lood accu of andere 12 volt batterij kan aansluiten met deze dummy battery.
          Ik doe nogal veel timelapse photography en heb dus wat meer batterij nodig :-)

          Jakke
          Canon en glas
          www.jakke16.be

          Comment


          • #6
            Re: lichtnet adapter 1D III / IV

            Oorspronkelijk geplaatst door JG16 Bekijk bericht
            Ik weet dat je bij de mark III dit er gratis bij kreeg en bij de mark IV is dit een betalende optie geworden, wat een schande is vind ik persoonlijk.

            Thx voor de info op de adapter! Nu weet ik dus zeker dat je hem rechtstreeks op een 12 volt lood accu of andere 12 volt batterij kan aansluiten met deze dummy battery.
            Ik doe nogal veel timelapse photography en heb dus wat meer batterij nodig :-)

            Jakke
            Opletten met een loodaccu, zeker als die pas geladen is. De maximale spanning van een loodaccu is 13,8V in plaats van 12V (bij 12V is ze eigenlijk al bijna leeg).

            9 nikkel-metaahydride accu's in serie geven ook een maximale spanning van 12,6V (1,4V per cel net na het laden, de spanning zakt dan vij snel naar 1,2V, dat is de werkspanning).

            Bij de meeste 1D MKIII gebruikers blijft die adapter in de doos zitten, maar als ze die er niet meer bij leveren zouden ze de 1D MKIV eigenlijk wel iets goedkoper kunnen maken.

            Zit de dummy-accu er wel bij, en de adapter niet??
            Dat is heel raar, want zonder adapter kan je niet veel doen met die dummy-accu.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: lichtnet adapter 1D III / IV

              hey,

              de dummy battery zit er ook niet bij. De lood batterij geeft idd een hogere spanning en is eigenlijk ook niet geschikt voor dit type van gebruik vandaar dat ik andere batterijen gebruik hiervoor die ongeveer 12 V geven.

              Ik weet dat veel mensen deze adapter nooit gebruiken vandaar dat ik al een topic ben gestart enkele weken terug in het 'gezocht' forum maar tot hiertoe geen reactie op gehad.

              Je kan hem wel vinden voor 99 € maar een 2de handse is meestal toch nog een stukje goedkoper.
              Canon en glas
              www.jakke16.be

              Comment


              • #8
                Re: lichtnet adapter 1D III / IV

                Ik gebruik die ook niet, maar als ik die weg doe dan is de camera niet meer compleet als ik die ooit verkoop. De accu gaat zo lang mee dat er in normale omstandigheden geen reden is om die adapter te gebruiken.
                Ik heb in het begin een reserve-accu gekocht, en dat was eigenlijk helemaal niet nodig.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: lichtnet adapter 1D III / IV

                  kan je op ebay niets vinden?

                  Comment

                  Working...
                  X