Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voldoende memorysticks kopen of kopieren tijdens de reis?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: voldoende memorysticks kopen of kopieren tijdens de reis?

    Heb een netbookje van 299 euro gekocht. De HDD kan dienen als backup, je kan de foto's zoals al gezegd meteen bekijken en als je draadloos internet hebt kan je ze upstreamen naar Picasaweb, bijvoorbeeld. Om de thuisblijvers mee te teasen, maar ook als online backup. Machientje is licht en klein, 't gaat zelfs mee op fietsvakanties. Photoshop of Lightroom kan je er weliswaar niet op draaien... .

    Comment


    • #17
      Re: voldoende memorysticks kopen of kopieren tijdens de reis?

      Bij mij gaat het als volgt op alle reizen:

      - netbookje met SSD, alles hierop backuppen (draait Linux op, heeft al goeie fototools aan boord en draait supersnel)
      - een tweede backup op een Corsair 32GB USB stick, de extreme versie die in een waterdichte en temperatuurbestendige koker zit, deze USB stick hangt met een karabijnhaak aan mijn broek of rond mijn nek aan lanyard (hangt af van de vestimentaire modaliteiten)
      - op lange reizen wissel ik vaak van SD kaart en laat het kaartje door iemand anders bijhouden.

      grtz
      Last edited by grootmogol; 17 november 2010, 10:46.

      Comment


      • #18
        Re: voldoende memorysticks kopen of kopieren tijdens de reis?

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        en maar klikken en klikken zoveel mogenlijk, misschien zitten er dan wel een paar goeie tussen.
        Je hebt alleszins een punt Bouk. Een digitale foto kost niks, dus maken we veiligheidshalve nog ééntje extra, met wat belichtingscompensatie, en ééntje vanuit een andere hoek, en ééntje met een ander F getal. Voordeel: als je die foto's kritisch evalueert achteraf leer je snel bij. Nadeel: de noodzaak om "meteen goed" te zitten wordt wat kleiner en dus worden we wat luier. Door in RAW te fotograferen heb ik het overdreven geklik wat afgeleerd, je brengt immers eindeloos veel tijd door met nabewerken.

        Comment


        • #19
          Re: voldoende memorysticks kopen of kopieren tijdens de reis?

          Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
          Het is natuurlijk persoonlijk, maar zelf neem ik altijd alleen maar geheugenkaartjes mee. Met de hedendaagse prijzen van deze kaartjes is het bijkopen van een image tank in mijn ogen niet echt meer te rechtvaardigen. Daarnaast werken image tanks en laptops/netbooks ook vaak met een (mechanische) harddrive waardoor ze eerder kapot gaan dan een niet-mechanisch kaartje (je hebt ook met solid state drives, maar dan kun je prijstechnisch helemaal beter gewoon geheugenkaartjes kopen).

          Zelf reis ik met totaal 46 GB aan geheugenkaartjes. Is altijd genoeg geweest voor een maand reizen, zelfs met een 5Dmk2 op RAW.
          Mee eens. Ik neem ook enkel geheugenkaartjes mee. Handig, veilig en niet eens zo duur meer.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #20
            Re: voldoende memorysticks kopen of kopieren tijdens de reis?

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            en dan die Goede oude tijd:

            een paar foto rolletjes mee op vakantie was genoeg.
            nu moeten er zo nodig honderden opnamen gemaakt worden.
            en hoeveel goeie opnamen blijven er uiteindelijk over?
            het probleem is, dat men tegenwoordig het fototoestel als filmcamera gebruikt.
            en maar klikken en klikken zoveel mogenlijk, misschien zitten er dan wel een paar goeie tussen.
            grt,bouk.
            Gelukkig heb ik de analoge "oude" tijd nog volop meegemaakt en ben in grote lijnen op dezelfde manier blijven verder werken
            M.a.w. zoveel opslagcapaciteit heb ik nog niet nodig tijdens een trip.
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

            Comment


            • #21
              Re: voldoende memorysticks kopen of kopieren tijdens de reis?

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              en dan die Goede oude tijd:
              een paar foto rolletjes mee op vakantie was genoeg.
              nu moeten er zo nodig honderden opnamen gemaakt worden.
              en hoeveel goeie opnamen blijven er uiteindelijk over?
              het probleem is, dat men tegenwoordig het fototoestel als filmcamera gebruikt.
              en maar klikken en klikken zoveel mogenlijk, misschien zitten er dan wel een paar goeie tussen.
              grt,bouk.
              Ge moet de mogelijkheden die ge hebt gebruiken. Kunt ge meer foto's maken, maak dan meer foto's. Ge hebt ook altijd niet de tijd op reis om uren met een foto bezig te zijn en als die tijd er niet is maakt ge er enkele meer in de hoop een goeie te hebben.

              Comment


              • #22
                Re: voldoende memorysticks kopen of kopieren tijdens de reis?

                Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht



                Dan wil ik jou wel uitdagen om een harddisk (of een microdrive van mijn part) en een CF kaartje een rondje in de wasmachine te laten draaien om dan daarna te kijken welke nog werkt
                Het gaat hier ook niet om dat he

                Het gaat over de slijtage bij het gewone gebruik van de hardware.
                Logisch dat een gewone harddisk / microdrive stuk gaan bij een rondje in de wasmachine.
                Hier krijgt de HD schokken waar die niet voor voorzien is alsook water die oxidatie veroorzaakt op de chips van de printplaat.
                Een totaal andere kwestie dus
                Website: http://www.svisimaging.be

                Comment


                • #23
                  Re: voldoende memorysticks kopen of kopieren tijdens de reis?

                  Oorspronkelijk geplaatst door woopiedepoopie Bekijk bericht
                  ........... Ge hebt ook altijd niet de tijd op reis om uren met een foto bezig te zijn en als die tijd er niet is maakt ge er enkele meer in de hoop een goeie te hebben.
                  dat bedoel ik nou, zelfs geen tijd op reis......haast...haast...haaast.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #24
                    Re: voldoende memorysticks kopen of kopieren tijdens de reis?

                    @Bounk: inderdaad met de rolletjes filmpjes heb je genoeg, maar ik herinner mij toch dat ik 50 filmpjes heb opgebruikt tijdens de drieweken reizen.
                    Daarnaast heb je niet altijd de luxe om even uren uit te rekken bij een landschap of een tempel als je met een groep reist.

                    Ik heb besloten om zoveel mogelijk compactdisk mee te nemen. Imagetank ga ik mss ook erbij kopen als het niet te duur is. Maar een portable pc wil ik niet meesleuren in mijn rugzak, lijkt mij ook wat soms overdreven om op reis nog even op de computer te zitten tokkelen. Zal wel hiervoor naar internetcafés gaan ;-)

                    Comment


                    • #25
                      Re: voldoende memorysticks kopen of kopieren tijdens de reis?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fietje1976 Bekijk bericht
                      Zal wel hiervoor naar internetcafés gaan ;-)
                      dat moet je zo wie zo nooit doen!
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #26
                        Re: voldoende memorysticks kopen of kopieren tijdens de reis?

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        dat moet je zo wie zo nooit doen!
                        grt,bouk.
                        uh? ik ga op internetcafés geen foto's downloaden hoor.

                        Comment


                        • #27
                          Re: voldoende memorysticks kopen of kopieren tijdens de reis?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Fietje1976 Bekijk bericht
                          uh? ik ga op internetcafés geen foto's downloaden hoor.
                          ohh..gelukkig maar.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #28
                            Re: voldoende memorysticks kopen of kopieren tijdens de reis?

                            Vroeger gebruikte ik zo'n accesoire voor de iPod/iPhone USB stukje waarmee je elk fototoestel kon aansluiten en met een simpele knop op je iPod (kopieren naar iPod?) in te drukken. Betrouwbaarheid is waarschijnlijk niet veel beter dan een laptop, maar als je al een iPod/iPhone/iPad hebt met veel ruimte vrij is dit een aantrekkelijk idee.

                            Tegenwoordig heb ik 3 Compactflash kaartjes van 16 Gbyte en ben ik nooit meer in een situatie geweest waar ik geheugen tekort had. Dat lijkt me persoonlijk nog steeds het beste scenario: relatief goedkoop (in vergelijking met een extern toestel zoals een laptop, netbook) en handig: je kan je kaart vervangen in een kwestie van seconden zonder al te veel moeite. Je andere kaart steek je in een gesloten borstzakje ofzo totdat je terug bij je fototas bent.
                            Een laptop opstarten en je volledige kaart gaan kopieren is al snel een kwestie van een 10-tal minuten en niets iets dat je in een rijdende auto doet of tijdens dat je ergens te voet doro een afgelegen locatie loopt.

                            Comment


                            • #29
                              Re: voldoende memorysticks kopen of kopieren tijdens de reis?

                              Ik had jaren geleden een image tank (kleine harddisk) gekocht toen de kaartjes nog duur waren maar ik heb dat ding nooit gebruikt waar ik het voor bedoelt had. Kaartjes zijn zonder bewegende delen: dus veel betrouwbaarder en de laatste jaren goedkoop en nemen bijna geen ruimte in.

                              Comment


                              • #30
                                Re: voldoende memorysticks kopen of kopieren tijdens de reis?

                                Ik zou in elk geval niet slechts 1 of 2 "super" kaartjes van bv. 32GB meenemen, maar meerdere, ook al kan dit iets meer kosten.
                                Als er één kaartje toch zou corrupt, defect of verloren geraken (ze zijn ook niet zo groot) ben je tenminste niet alles kwijt...

                                Niet al je eieren in dezelfde mand leggen
                                Greetz Geert.
                                Canon gerief...

                                Comment

                                Working...
                                X