Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'oude' Minolta lichtmeters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 'oude' Minolta lichtmeters

Ik ben 'tevergeefs' op zoek naar een tweedehands lichtmeter. Het zou er eentje moeten zijn met spotmeter en dus ook mogelijkheid meten zowel invallend als reflectered licht.
    Er wordt op school nogal gehamerd om een flitsmeter te gebruiken. Ik zie er het nut ook wel van in, zeker in studio (en aangezien eindwerk wel uit wat studio-opdrachten betsaat)...alleen de prijs ...

Nu las ik dat de 'oude' minolta's goed 'bakjes' zijn, maar ik begrijp het nog niet helemaal.
    Ik lees vooral de combinatie van Minolta Spotmeter F met een Minolta flitsmeter IV.

Nu vraag ik me af waarom je beide zou gebruiken. Is een minolta Spotmeter al niet voldoende dan?

Is dit aan te raden, enkel spotmeter of combinatie van de beide?

En wat met Gossen?

Zijn er andere alternatieven op de tweedehandsmarkt?
    Al doende leert men...

Flickr

Re: 'oude' Minolta lichtmeters

Hallo Nena,

een flashmeter voor opvallend licht bijv Minolta type IV volstaat zeker.
    Kijk eens op e bay.
    M vr gr,

Comment

[QUOTE=Nena;2883701 ...mett spotmeter en dus ook mogelijkheid meten zowel invallend als reflectered licht...de combinatie van Minolta Spotmeter F met een Minolta flitsmeter IV. [/QUOTE]

Dit zijn totaal verschillende toestellen. De "Minolta flitsmeter IV" is een toestel dat zowel invallend als gereflecteerd (flits)licht kan meten. De "Minolta Spotmeter F" is een toestel dat enkel gereflecteerd (flitslicht) meet, @ een beeldhoek van 1°.

Ikzelf bezit twee meters: een flitsmeter "Gossen Multisix." Dere gebruik ik vooral om opvallend licht te meten. Bijvoorbeeld bij het opstellen van de flitsinstallatie: sterkte van elke flits, uitmeten achtergrond ... Voor deze Gossen heb ik ook een opzetstuk, die de beeldhoek tot enkele graden reduceert. Ooit tweedehandsgekocht maar -eerlijk gezegd- praktisch nooit gebruikt.

De Minolta Sppotmeter F gebruik ik in de studio vooral voor contrastmetingen. (Vroeger veel gebruikt bij naakt.) Ook heb ik deze meter vroeger zeer veel buiten gebruikt, in combinatie met een Kodak grijskaart. Mijn fototoestel had geen lichtmeting onboard (Hassie )

Ik denk voor algemene toepassingen een "gewone" lichtmeter zoals de Minolta IV of de collega's van Gossen meer dan voldoende is. Ik dacht ergens gelezen te hebben Minolta meters overgenomen zijn en nu een andere merknaam hebben?
      Last edited by Walt; 8 november 2010, 19:40.
      https://waltertalboom.be-
      Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luc Vervliet Bekijk bericht
        Hallo Nena,

een flashmeter voor opvallend licht bijv Minolta type IV volstaat zeker.
        Kijk eens op e bay.
        M vr gr,
        Waarom vind je dat invallend licht volstaat.
        In onze opleiding worden we a.h.w. verplicht enkel gereflecteerd licht te meten.

Het is voor mij een hele moeilijke oefening om te gaan afwegen wat ik nu eigenlijk nodig heb... Vooral die spotmeter heb ik mijn vragen bij. we hebben al een aantal oefeningen gehad waar het nut duidelijk werd (cross-lightning bv. waarbij we met tegengesteld contrast moesten werken achtergrond/model), maar of ik dat nu echt nodig heb... ik weet het niet.

Die Minolta IV meet dus zowel invallens als reflecterend licht. Dat laatste is dat met een het normaal bijgevoegde 5 of 10 graden dopje? Bv. om contrast linkerwang vs rechterwang te meten, zul je er niet raken met deze 5 graden? Klopt dit?
        Al doende leert men...

Flickr

Comment

spotmeting heb je niet nodig hoor! opvallend licht doet al wat je nodig hebt...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht

Die Minolta IV meet dus zowel invallens als reflecterend licht. Dat laatste is dat met een het normaal bijgevoegde 5 of 10 graden dopje? Bv. om contrast linkerwang vs rechterwang te meten, zul je er niet raken met deze 5 graden? Klopt dit?
            Voor gereflecteerd licht heb je de optionele 5° viewfinder nodig.
            Men 5° kun je best alles meten, je moet gewoon een stapje dichterbij zetten dan bij een 1° spotmeter

De Minolta flashmeters (en hun accessoires) worden nog steeds gemaakt onder de naam Kenko.

Minolta autometer VF = Kenko KFM-1100
            Minolta autometer VI F = Kenko KFM 2100 (deze heeft een ingebouwde spotmeter.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              spotmeting heb je niet nodig hoor! opvallend licht doet al wat je nodig hebt...
              Dat dachten wij ook
              Echter indien je contrasten dient te meten bij subtiele lichtnuances zie ik je het nog niet zo direct doen ...

Case 1 :

Subtiel licht op het model, uitgelicht uit verschillende hoeken. Neem nu de schaduwpartij aan één kant van het belichte (lichaams)deel, bv. de neus. Hoe ga je dan die nuance tussen de belichte kant en de minder belichte kant uitmeten ? Met invallend licht ? Je diffuser op vol (uitgedraaid) vangt hier "te veel" licht. Ingedraaid kan je niet tot tegen het gezicht komen.

Case 2 :

Studiofotografie en je probeert - zoals Nena aanhaalde - de belichting achtergrond te spiegelen aan de belichting op het gezicht van het model. Zeg maar een verschil van twee stops rechts op de achtergrond en twee stops links op het gezicht van het model. Je model dient al op een respectabele afstand staan van de achtergrond, anders haal je het niet met reflecterend licht op de achtergrond. Je dient nu zelf al een vijftal meter van het model te staan : 10 m dus van je achtergrond af ... Bonne chance om telkenmale 20 m te stappen om je scene uit te lichten.

Ik hoor graag hoe je zou aanpakken.

Slu !

Tjerri

ps. Ik zit samen met TS op dezelfde cursus / les.

Comment

Working...
              X