Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke filters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke filters

Hallo

Kan er mij iemand een forum door doorsturen of mij vertellen welke filters ik best gebruik voor zonondergang, of worden daar geen filters voor gebruikt? ik heb daar totaal geen ervaring mee

Zoals ik hier al zie naar die mooie landschappen met die oranje zonondergang en die ochtendnevel
    heb ik er ook wel voor over om eens vroeg op te staan :-)

Grts S.

Re: Welke filters

Ik gebruik er geen filters voor.
    Last edited by hjanssen; 12 oktober 2010, 14:56.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Zonder filters kun je de meest prachtige zonsondergangen vastleggen, zolang je dat maar op het goede moment doet.
      Mocht je toch wat meer accent op de kleuren willen leggen tijdens het fotograferen, dan kun je bijv. eens kijken naar het filtersysteem van Cokin en daarbij gebruikmaken van een tobacco filter. Of je kiest ervoor om uiteindelijk in photoshop het 1 en ander aan te passen.
      Keuzes genoeg, maar probeer eerst eens wat zonsondergangen zonder hulpmiddelen vast te leggen...
      Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

zonder filter...

Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
        Zoals ik hier al zie naar die mooie landschappen met die oranje zonondergang en die ochtendnevel
        heb ik er ook wel voor over om eens vroeg op te staan :-)
        Grts S.
        voor een zonsondergang moet je helemaal niet vroeg opstaan...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          zonder filter...

voor een zonsondergang moet je helemaal niet vroeg opstaan...
          maar voor de mist wel
          en dat zullen dan ook foto's zijn van buitenland, niet hier vrees ik

Grts S.

Comment

Zon ondergangen dat zijn toch die sjablonen waar elke enge en lange diaserie mee eindigt.

Comment

en dat zullen dan ook foto's zijn van buitenland, niet hier vrees ik.
              Mijn foto is inderdaad uit het buitenland, maar België staat er wel op.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                Zon ondergangen dat zijn toch die sjablonen waar elke enge en lange diaserie mee eindigt.
                Elke dag eindigd ermee, maar een sjabloon

Comment

Vroeger werden filters gebruikt om kleuren te corrigeren. Dat is niet meer nodig. Wat je nog wel kunt doen is bracketing om een zo hoog mogelijke dynamiek in de foto te krijgen. Bracketing (en andere HDR zaken) maken het niet meer nodig dat je een filter gebruikt. Ook kun je nog veel uit de RAW opname halen. Alle 3 geposte foto's laten ook nog wat zien van de voorgrond. Succes en laat eens wat zien wat de resultaten zijn.
                  Jacques Bakker
                  www.fotohandig.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
                    Vroeger werden filters gebruikt om kleuren te corrigeren. Dat is niet meer nodig. Wat je nog wel kunt doen is bracketing om een zo hoog mogelijke dynamiek in de foto te krijgen. Bracketing (en andere HDR zaken) maken het niet meer nodig dat je een filter gebruikt. Ook kun je nog veel uit de RAW opname halen. Alle 3 geposte foto's laten ook nog wat zien van de voorgrond. Succes en laat eens wat zien wat de resultaten zijn.
                    Bedankt

Maar ben nog maar juist bezig met raw te verkennen en ik zoek nog een plugin voor mijn fotobewerking paint pro x2 want ik krijg mijn foto's in raw daar niet open
                    nu behelp ik mij verlopig met lichtroom2
                    en wat bracketing is? staat wel op mijn D90 heb ik gezien, dus zal daar zeker eens gebruik van maken

al doende leer men he

Grts S.

Comment

Op deze pagina http://www.fotohandig.be/belichting_...en-details.php staat iets over bracketing en RAW formaat.

Ik heb PSPx3 en heb geen problemen met RAW. Ik dacht dat versie x2 het goed ondersteunde. Maar, bij je toestel heb je vast wel een programma gekregen om RAW om te zetten naar JPEG.

Het grote voordeel van RAW is dat de belichting (per kleur) is vastgelegd met 12 bits. Dit terwijl jepg maar 8 bits per kleur heeft. Dit zijn dus 4 bits extra, dus 16 intensiteit levels. Hierdoor kun je dus meer detail uit de RAW halen.
                      Met bracketing, bv met 3 opnames (-2 stops, o, +2 stops) krijg je (in theorie) nog eens 4 bits extra erbij. Door de opnames samen te voegen kun je voorkomen dat er geen detail meer zit in de donkere en lichte passages.

Succes!
                      Jacques Bakker
                      www.fotohandig.be

Comment

Op deze pagina http://www.fotohandig.be/belichting_...en-details.php staat iets over bracketing en RAW formaat.

Ik heb PSPx3 en heb geen problemen met RAW. Ik dacht dat versie x2 het goed ondersteunde. Maar, bij je toestel heb je vast wel een programma gekregen om RAW om te zetten naar JPEG.

Het grote voordeel van RAW is dat de belichting (per kleur) is vastgelegd met 12 bits. Dit terwijl jepg maar 8 bits per kleur heeft. Dit zijn dus 4 bits extra, dus 16 intensiteit levels. Hierdoor kun je dus meer detail uit de RAW halen.
                        Met bracketing, bv met 3 opnames (-2 stops, o, +2 stops) krijg je (in theorie) nog eens 4 bits extra erbij. Door de opnames samen te voegen kun je voorkomen dat er geen detail meer zit in de donkere en lichte passages.

Succes!
                        Maar, bij je toestel heb je vast wel een programma gekregen om RAW om te zetten naar JPEG.

Das geen probleem om raw om te zetten in jpeg
                        maar ik heb al gehoord en gelezen dat toch eerst de bedoeling is dat je foto's bewerkt in RAW en dan omzet in JPEG

Maar kan gewoon geen RAW foto's openen in mijn paint pro x2
                        das het probleem

Toch al bedankt, ik ga die site eens op mijn gemak bekijken

Grts S.

Comment

Das geen probleem om raw om te zetten in jpeg
                          maar ik heb al gehoord en gelezen dat toch eerst de bedoeling is dat je foto's bewerkt in RAW en dan omzet in JPEG
                          Er is bewerk en bewerken. Op het moment dat je de foto gaat opslaan in jpeg met 8 bits per kleur raak je informatie kwijt.
                          Maar je moet ook een beetje vertrouwen hebben in je camera fabrikant. Op de camera is het vaak ook mogelijk om diverse instellingen te maken die de conversie van RAW naar JPEG beinvloeden. Zo kun je vaak kiezen om de "dynamic range" in te stellen.
                          De camera fabrikant heeft er het grootste belang bij om de conversie van RAW naar JPEG zo goed mogelijk te doen. Echter soms is het mogelijk om uit de RAW opname nog net iets meer detail te halen uit de zeer donkere of zeer lichte passages.
                          Verder is het ook zo, dat bij een verkeerde instelling op je toestel, de conversie fout gaat. Stel je in dat het een winterlandschap is, en het is in werkelijkheid niet zo, dan zal de conversie niet optimaal zijn.
                          Jacques Bakker
                          www.fotohandig.be

Comment

Stel je in dat het een winterlandschap is, en het is in werkelijkheid niet zo, dan zal de conversie niet optimaal zijn.
                            De foto zal niet optimaal zijn, maar die niet optimale foto wordt optimaal omgezet en blijft dan niet optimaal.

Comment

Nu gaan we naar de internals van de camera en komen we in een "grijs" gebied terecht. Er zijn camera instellingen die van invloed zijn op de sensor en er zijn parameters die van invloed zijn op de conversie van RAW naar de JPEG. Waarschijnlijk werkt een "sneeuwinstelling" op beide:

Sensorinstelling: waarschijnlijk wordt de sensor een stop of wat gevoeliger gezet om te voorkomen dat de foto te grijs wordt (de camera gaat standaard van 18% grijs uit wanneer hij de instelling van de sensor bepaald)
                              Conversie RAW naar JPEG: waarschijnlijk wordt hier een iets andere kleurbalans instelling gebruikt om een blauwzweem te verwijderen en de foto echt wit te maken.

Aannemelijk?
                              Jacques Bakker
                              www.fotohandig.be

Comment

Working...
                              X