Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

daglicht-verlichting zelf bouwen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • daglicht-verlichting zelf bouwen

    Enthousiast heb ik recent een bezoek gebracht aan Photokina op zoek naar een betaalbare daglicht-verlichtingsset. Wetende dat LED-verlichting de toekomst in de lichtbron-fabricage is ... hoopte ik van de vernieuwingen in studioverlichting te mogen aanschouwen. Enkele producten werden aangeboden, zij het nog aan een erg dure prijs.
    Een avondje aan het internet kan je daglicht-LEDs van 230 V opleveren tegen de prijs van 0,47 euro. Met wat handige harry-truukjes moet het toch mogelijk zijn om daar zelf een reflector van te bouwen. De in de handel verkrijgbare exemplaren zijn modulair opgebouwd en bestaan in variabele types met 400, 600 ... tot 1000 LEDs. De lichtopbrengst is enorm, je moet de licht-kwaliteit natuurlijk nog wat verzachten in de meeste gevallen, maar toch ... het verbruikt ook niks meer.
    Heeft iemand ervaring om zoveel LEDs aan elkaar aan te sluiten?

  • #2
    Re: daglicht-verlichting zelf bouwen

    Geen enkele led werkt rechtstreeks op 230V.
    Een witte led heeft een werkspanning van 3,5 - 3,7V , de maximale stroomsterkte is afhankelijk van het type led, maar ook van de koeling.
    De koeling is heel belangrijk als je de leds een tijdje heel wil houden.
    Een led moet op een degelijke koelplaat gemonteerd worden, en bij hogere vermogens (meerdere leds tegelijk) zal je zelfs nog een ventilator nodig hebben (of een heel grote koelplaat).


    Normaal wordt bij leds de stroomsterkte beperkt door een elektronische schakeling, in de betere led-zaklampen zit zo'n "driver" die bepaalt hoeveel stroom de led krijgt.

    De kleurweergave-index is ook nog een probleem, de kleurtemperatuur kan je bij sommige leds kiezen. Leds met een lagere kleurtemperatuur (warmer licht) hebben een lager rendement. Het rendement vermindert ook als er meer stroom door de leds gaat, en als de temperatuur hoger wordt.

    Die leds van 0,47 euro per stuk zullen zeker niet de nieuwste types zijn, het rendement is dan ook veel lager (en de kleurweergave slechter).
    Als je leds bestelt die niet op een "ster" (koelplaatje) zitten, dan heb je speciale apparatuur nodig om ze te solderen (die "ster" is veel te klein om alle warmte af te voeren, het is de bedoeling dat die met warmtegeleidende pasta op een koelplaat gemonteerd wordt).

    Je kan een aantal leds in serie zetten, maar dan kan je ze nog niet rechtstreeks op 230V wisselspanning aansluiten. Er is een gelijkrichter en een "stroomregelaar" nodig, anders zullen de leds niet lang heel blijven.
    Gloeilampjes kan je in serie zetten (zoals bij kerstverlichting) en zo op het net aansluiten, met leds is dat net iets moeilijker.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: daglicht-verlichting zelf bouwen

      Toch nog beter normlicht TL buizen gebruiken, zo kan je je witbalans perfect afstellen op de kleurweergave van je lampen, gebruik wel electronische balasten.

      Comment


      • #4
        Re: daglicht-verlichting zelf bouwen

        vraag me af of het wel zo goedkoper is, dan zo iets gewoon in de handel te kopen,
        1000 leds á 0,47 is toch al €470,- en dan heb je nog niets, dan moet je daarbij de rest van je materiaal nog rekenen, alles nog in elkaar zetten (arbeidsuren) ben bang dat het niet echt voordelig gaat worden

        waarschijnlijk kun je beter rechtstreeks iets in de handel kopen.
        kennis van mij die fotografeert heeft paar jaar terug een set met 4 daglichlampen standaarts, refelctorkappen etc gekocht voor nog geen 400 euro en dat werkt voor haar perfect

        Comment


        • #5
          Re: daglicht-verlichting zelf bouwen

          Iedere nieuwe technologie is in het begin duur, was met digitale camera's en spaarlampen ook. Wil je een fotografisch zinnige verlichting hebben, zul je gericht naar geschikte LED's moeten zoeken, met gelijke elektrische en optische eigenschappen. Die zul je niet in de kilo verpakking vinden. Zoals anderen ook al aangeven: je hebt nog wat kennis, handvaardigheid, gereedschappen en randapparatuur nodig voordat je een correct werkende verlichting hebt.


          Als je niet opziet tegen zelfbouw, grasduin dan hier eens:


          Groet Hans.

          Comment


          • #6
            Re: daglicht-verlichting zelf bouwen

            In de muziekwereld verdringen de LED-spots de gloeilampen, bij mijn buren hebben ze een grootassortiment aan Led podiumverlichting voor prijzen die vaak voordeliger zijn dan de gloeilampspots. Welke geschikt zijn voor fotografie is mij niet bekend. Nadeel voor fotografie is dat de meeste podiumspots samengesteld zijn uit drie kleuren leds.
            De hoeveelheid lux opbrengst bij ledsarmaturen wordt niet alleen bepaalt door het vermogen maar ook door de samenstelling van de refletoren en lensen.
            Last edited by Binnenuit; 12 oktober 2010, 09:27.

            Comment


            • #7
              Re: daglicht-verlichting zelf bouwen

              Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
              In de muziekwereld verdringen de LED-spots de gloeilampen, bij mijn buren hebben ze een grootassortiment aan Led podiumverlichting voor prijzen die vaak voordeliger zijn dan de gloeilampspots. Welke geschikt zijn voor fotografie is mij niet bekend. Nadeel voor fotografie is dat de meeste podiumspots samengesteld zijn uit drie kleuren leds.
              De hoeveelheid lux opbrengst bij ledsarmaturen wordt niet alleen bepaalt door het vermogen maar ook door de samenstelling van de refletoren en lensen.
              http://www.feedback.nl/licht/
              Ik heb vorig jaar foto's gemaakt van een optreden dat met zo'n led-spots werd verlicht.
              Geef mij maar gewone spots, dan zijn de foto's veel beter...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment

              Working...
              X