Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Al iemand de "SpyderCube" geprobeerd?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Al iemand de "SpyderCube" geprobeerd?

    Ziet er een interessant accessoire uit om in één keer belichting en witbalans te optimaliseren als je in RAW werkt.
    - Zwartpunt bepalen
    - Witpunt bepalen
    - 18% grijs
    - Witbalans

    http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...yder-cube.html
    http://www.northlight-images.co.uk/r...pydercube.html

    Iemand ervaringen (positief en/of negatief)?
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

  • #2
    Re: Al iemand de "SpyderCube" geprobeerd?

    Ik heb er vorige week toevallig 1 gekocht. Dus veel ervaring heb ik er nog niet mee maar afgaande op de eerste tests werkt het voortreffelijk. De witbalans werkt uitstekend en ook de belichting instellen is super eenvoudig doordat je simpelweg met de zwart en witpunt pipetjes alles kan aanklikken. In het begin is het wel even zoeken want de handleiding in de verpakking is nogal summier op dat vlak. Op internet zijn er een paar tutorials te vinden hoe je te werk gaat. Ik heb geen referentie met andere grijskaarten maar voor mij voldoet de cube.
    1 nadeel misschien is dat hij redelijk klein is waardoor, zonder in te zoomen, het soms lastig is het absolute zwart aan te klikken. Maar ja, als die groter is neemt het weer meer plaats in om mee te nemen.

    Comment


    • #3
      Re: Al iemand de "SpyderCube" geprobeerd?

      Oorspronkelijk geplaatst door G.Geert Bekijk bericht
      De witbalans werkt uitstekend en ook de belichting instellen is super eenvoudig doordat je simpelweg met de zwart en witpunt pipetjes alles kan aanklikken.
      1 nadeel is dat hij redelijk klein is waardoor, zonder in te zoomen, het soms lastig is het absolute zwart aan te klikken. Maar ja, als die groter is neemt het weer meer plaats in om mee te nemen.
      100% accoord
      "You never fail because you made a mistake
      You only win because you try"
      - Marcus Hilton (bekend danser)
      FLICKR

      Comment


      • #4
        Re: Al iemand de "SpyderCube" geprobeerd?

        Zit samen met een grijskaart steeds in mijn fototas. Wanneer ik macro of close-up maak zonder flits neem ik steeds één opname met de cube, je hebt max wit, min zwart en 18% grijs met een goed zicht van waar het hoofdlicht komt. 'k Heb hem ondertussen bijna een jaar, zeker geen spijt van. O ja de grijskaart gebruik ik voor het "grotere" werk, landschappen, personen, enz...
        Last edited by Rudy M.; 15 oktober 2010, 20:08.
        Rudy,

        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

        Comment


        • #5
          Re: Al iemand de "SpyderCube" geprobeerd?

          Een van de betere tutorials m.b.t. lightroom is zonder meer deze

          http://www.youtube.com/watch?v=GgDhli1RZb4

          Comment


          • #6
            Re: Al iemand de "SpyderCube" geprobeerd?

            Bedankt voor de reacties.
            Denk dat ik de SpyderCube op mijn "Wishlist" ga plaatsen voor cadeautjes Kerstmis/Nieuwjaar
            Greetz Geert.
            Canon gerief...

            Comment


            • #7
              Re: Al iemand de "SpyderCube" geprobeerd?

              Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
              Bedankt voor de reacties.
              Denk dat ik de SpyderCube op mijn "Wishlist" ga plaatsen voor cadeautjes Kerstmis/Nieuwjaar
              Heel passend kerstgeschenk.....je kan hem zelfs met het koordje in de kerstboom hangen, multifunctioneel
              Last edited by Rudy M.; 19 oktober 2010, 21:06.
              Rudy,

              Hier vind je meer Astrofotografie werk.

              Comment


              • #8
                Re: Al iemand de "SpyderCube" geprobeerd?

                Ik ken het spul vanuit de litteratuur en artikels vanop het internet. Dat het praktisch is voor "stills" staat buiten kijf maar aangezien ik er aan hang voor een nieuwe grijskaart is mijn vraag : "zou je zoiets durven / kunnen gebruiken als 'grijskaart' in andere omstandigheden ?" Hiebij heb ik portretfotografie voor ogen, héél misschien landschapsfotografie. 't Is nogal klein he (6.5 cm). Is het haalbaar om een model te vragen dat vast te houden ? Dan heb ik het nog niet over juist er op richten vanop een afstand.
                Dus aan de ervaringsdeskundigen : quid ? Anders wordt het voor mij een "gewone" grijskaart.

                Tjerri

                Comment


                • #9
                  Re: Al iemand de "SpyderCube" geprobeerd?

                  Ik gebruik in ieder geval beide. De cube gebruik ik altijd op een klein statiefje dat ik in de plaats van het onderwerp zet voor de eerste opname (meestal close up of macro). Voor portret net haalbaar denk ik, zelf haal ik hiervoor mijn grijskaart boven. Ik moet wel zeggen dat de cube een iets warmer beeld geeft dan mijn grijskaart indien ik op de 18% grijszone calibreer.
                  Rudy,

                  Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                  Comment

                  Working...
                  X