Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De juiste CP-filter?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De juiste CP-filter?

Ik heb vandaag wat zitten bijlezen over Circulaire Polarisatie filters en nadat ik een aantal mooie foto's heb gezien hiermee, wou ik toch even informeren om me zelf één aan te schaffen.

Ik heb momenteel een Nikkor 18 - 105 VR lens waarbij de filtermaat 67mm is.

Nu vroeg ik me af welke filter is dan best koop?

Zelf zag ik volgende filter staan die me interessant leek: http://www.konijnenberg.be/product/1..._mrc_67mm.html

Graag had ik even jullie advies hieromtrent.
    Nikon D5000 + Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR + Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX + Nikon SB900

Re: De juiste CP-filter?

Keuze kwa type en merk is zeker goed ...alleen uitkijken voor de hoogte van de filter, dat je die niet gaat zien in je hoeken op 18 mm....

eventueel werken dan met een Step-up ring ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Petronix Bekijk bericht
      Keuze kwa type en merk is zeker goed ...alleen uitkijken voor de hoogte van de filter, dat je die niet gaat zien in je hoeken op 18 mm....

Heeft daar iemand ervaring mee? Of ben je dit zeker dat je dit zou zien dan op 18mm?
      Nikon D5000 + Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR + Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX + Nikon SB900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackDesign Bekijk bericht
        Heeft daar iemand ervaring mee? Of ben je dit zeker dat je dit zou zien dan op 18mm?
        Nee, ik ben 't niet zeker in jouw geval, bij mij met KM 18-70mm is dat wel t geval..... . .

Wacht even op andere reacties, er zit hier beslist iemand tussen met jouw combinatie..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Petronix Bekijk bericht

Ik vermoed dat je op een crop-camera daar geen probleem mee zal hebben, die hoeken vallen waarschijnlijk buiten beeld wanneer je een slim-filter gebruikt . Wel is het zo dat een CP zijn effect manifesteert onder een bepaalde hoek (90°) t.o.v. de zon en dat met een groothoeklens slechts een deel van de foto dat effect zal tonen.

Comment

Hier een polar filter van Nikon zelf, en zelfs op 16mm en FF niets van vignetering.
            Nog een voordeel is dat je bij Nikon slim filters het afsluitdeksel gewoon kan verder gebruiken, wat bij sommigen niet kan.

Voorbeeldje op 16mm (exif aanwezig)

Uploaded with ImageShack.us
            Last edited by Guest42; 23 september 2010, 18:35.

Comment

Hah, jullie doen me nog meer twijfelen

Koop ik beter een originele Nikon filter, zou de B+W goed werken zonder randen? Slim filter???

Comment

Hah, jullie doen me nog meer twijfelen

Koop ik beter een originele Nikon filter, zou de B+W goed werken zonder randen? Slim filter???
                Kijk ook eens naar een pola-filter van Hoya (bijv. een Pro-1 filter); scheelt een hoop geld en is optisch ook zeer goed.
                Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Met een Hoya pro had ik zelfs op een Sigma 10-20 geen slimme versie nodig.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Wat is dan het verschil tussen een slim versie en een andere?

@demeyereg: Die Nikon die je bedoelde, is dit dan deze?

Ik veronderstel dat hiervan de hoogte zowiezo goed is en dat ik hiermee de hoeken niet zou zien?

Deze zou alleszins matchen met mijn lens volgens de Nikon website.

Deze heeft wellicht niet zo'n MRC laag? En betaal je bij Nikon dan ook niet extra voor het merk?
                    Last edited by BlackDesign; 24 september 2010, 11:48.

Comment

Ik heb er een van Kenko, dacht ik (gebruik hem te weinig)
                      Ik heb deze eens gekocht van iemand die een lot had opgekocht.
                      Winkelprijs was 42 euro ofzo en heb hem voor nog minder gekocht. Ik haal er ook mooie resultaten mee op de 18-105. Ik denk wel als je duurdere lenzen gebruikt, je ook best een duurder filter aanschaft.
                      Nikon D7000 en wat lenzen.
                      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Wat is dan het verschil tussen een slim versie en een andere?

@demeyereg: Die Nikon die je bedoelde, is dit dan deze?

Ik veronderstel dat hiervan de hoogte zowiezo goed is en dat ik hiermee de hoeken niet zou zien?

Deze zou alleszins matchen met mijn lens volgens de Nikon website.

Deze heeft wellicht niet zo'n MRC laag? En betaal je bij Nikon dan ook niet extra voor het merk?
                        Inderdaad deze HIER nog iets goedkoper.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Inderdaad deze HIER nog iets goedkoper.
                          Ik heb de knoop doorgehakt Ik ga die van Nikon kopen.

Comment

Ik heb de knoop doorgehakt Ik ga die van Nikon kopen.
                            Dat wordt een dure knoop dan. Ik hoop niet dat je er uiteindelijk een knoop van in je maag overhoudt...het kan echt veel goedkoper...Hoya levert perfect spul
                            Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                              Dat wordt een dure knoop dan. Ik hoop niet dat je er uiteindelijk een knoop van in je maag overhoudt...het kan echt veel goedkoper...Hoya levert perfect spul
                              Heb je een webwinkel linkje dan met Hoya's? Op konijnenberg vind ik er geen...

Comment

Working...
                              X