Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beeldkwaliteit SD kaartjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• beeldkwaliteit SD kaartjes

Gisteren in discutie geweest over SD kaartjes.

Klopt het dat er een verschil in beeldkwaliteit kan zijn tussen verschillende SD kaartjes?

BV tussen een "simpel/goedkoop" sandisk kaartje en een extreem.

Of zou er enige vorm van kwaliteitsverschil zijn tussen verschillende merken?

Graag had ik eens jullie mening gehoord.

Groeten,

Kasimir

Re: beeldkwaliteit SD kaartjes

Zolang een 0 een 0 is en een 1 een 1 is zal er geen verschil zijn in beeldkwaliteit.
    Er kan zeker een verschil zijn in snelheid van schrijven en lezen van de kaart, dat verklaart ook de hogere prijs van snelle kaarten.

MVG, jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Verschil in kwaliteit? Jazeker...robuustheid, snelheid, betrouwbaarheid...

Verschil in beeldkwaliteit? No way...bestanden zijn digitaal en daarmee dus in beeldkwaliteit niet afhankelijk van de drager.

Vroeger...toen we zaken analoog bewaarden, zoals op casettebandjes, filmrolletjes, etc...toen was de drager nog onderdeel van de eindkwaliteit van het beeld of geluid. In het digitale tijdsperk is dit pure nonsens.
      Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Intresante discutie, en volgens mij 'kan' er een verschil zijn in beeldkwaliteit tussen verschillende kaartjes, maar dan hebben we het niet over zichtbaar verschil, en ook niet noodzakelijk verband houdend met goedkope/dure kaartjes.

Bij het wegschrijven en kopieren kunnen (zullen) er vast wel lees- en schrijffouten optreden, waardoor sommige 0'en een 1 kunnen worden, en vice versa waardoor de foto afwijkt van de opname. Mogenlijk kan in extreme gevallen 1 kaartje tov een ander kaartje meer of minder dataloss of I/O fouten optreden.

In de praktijk denk ik echter niet dat dit echt zichtbaar betere of slechtere fotos als gevolg zal hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nils_vn Bekijk bericht
          Intresante discutie, en volgens mij 'kan' er een verschil zijn in beeldkwaliteit tussen verschillende kaartjes, maar dan hebben we het niet over zichtbaar verschil, en ook niet noodzakelijk verband houdend met goedkope/dure kaartjes.

Bij het wegschrijven en kopieren kunnen (zullen) er vast wel lees- en schrijffouten optreden, waardoor sommige 0'en een 1 kunnen worden, en vice versa waardoor de foto afwijkt van de opname. Mogenlijk kan in extreme gevallen 1 kaartje tov een ander kaartje meer of minder dataloss of I/O fouten optreden.

In de praktijk denk ik echter niet dat dit echt zichtbaar betere of slechtere fotos als gevolg zal hebben.

Lijkt me toch niet hoor...een 0 is een 0...een 1 een 1...bij cd-r's is het zo dat een 0 of 1 wel eens minder goed leesbaar kan zijn, maar de cd-speler een algortime heeft om dit op te vangen. Bij een directe overdracht naar een geheugenkaart niet. Als jouw stelling zou kloppen...dan zou ik in theorie dus, nadat ik één bestand bijvoorbeeld 50 keer naar een verschillende kaart kopieer...niet meer werken omdat er teveel verlies is opgetreden. Met digitaal is het heel simpel...hij is volledig..of corrupt. Een schrijffout leidt dus niet tot een mindere kwaliteit foto...maar géén foto.
          Mijn objectieven zijn all round...

Comment

OK, bedankt voor jullie reacties.

Ik dacht namelijk ook dat er geen verschil in beeldkwaliteit zou zijn.

Groeten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nils_vn Bekijk bericht

kan niet hoor: eventuele schrijffouten zouden leiden tot corrupte bestanden, niet tot 'mindere beeldkwaliteit'

verschil kan enkel over snelheid, levensduur, betrouwbaarheid, bouw, kwaliteitscontrole, enz ... gaan
              Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Absoluut, indien er fouten optreden op het kaartje zal het gehele bestand (of kaartje) niet meer te lezen zijn. Soms, afhankelijk van het programma, kan een beschadigd bestand nog wel gedeeltelijk worden gelezen, de foto wordt dan afgebroken op bv 3/4 gedeelte.
                Het bestand is corrupted, maar de gehele foto hoeft niet verloren te zijn. Maar kwaliteit verlies door slechte kaartjes is niet mogelijk.
                Jacques Bakker
                www.fotohandig.be

Comment

Zijn geheugenkaartjes met Nano cristalcoting niet beter daar staan de 0 en 1 tjes toch beter op?
                  D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                    Zijn geheugenkaartjes met Nano cristalcoting niet beter daar staan de 0 en 1 tjes toch beter op?
                    Nee, je vergist je, de beste zijn de L kaarten.......
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                    X