Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief gezocht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Statief gezocht

'k Ben op zoek naar een degelijk statief. Mijn camera is sinds enige tijd een Canon EOS 550 D maar 'k heb begrepen dat dat niet zo belangrijk is voor de keuze van het statief.

Bestaat er een statief waarmee ik de camera vrij hoog kan zetten (tot zo'n 2 m, voor foto's uit kikvorsperspectief) maar evenzeer behoorlijk laag (tot bijna tegen de grond)?

Lieven
    De ideale foto is de foto die de kijker doet voelen.

Re: Statief gezocht

Je camera is niet alleen belangrijk, ook je meest gebruikte en/of zwaarste lens zal bepalend
    zijn voor welke kop je er bij wil kopen.

eeh.. 2m.. kikvorsperspectief? Dat zijn ferme kikvorsen daar bij jullie..
    Hoogte is vogelperspectief, in de laagte is kikvorsperspectief

Mijn besluit staat vast, eind deze maand haal ik een manfrotto 055xprob met een passend
    balhoofd. Kan hoog genoeg en ook lekker laag. Kolom kan ook horizontaal gebruikt worden.
    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht

Ik lig hier strike...
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      Als je schiet..schiet dan raak!
      500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Boomkikkers, wellicht? Die kunnen wel eens vanuit de hoogte wat op je schouders laten vallen.

Alle gekheid op een statief: van die Manfrotto 055XProB ben ik nog steeds content; d'er zijn er heel wat in omloop bij BD. Als statiefkop ben ik nu dik tevreden van mijn Q3, omdat de Manfrotto 322RC2 die ik eerst had, niet bestand bleek tegen de steeds zwaardere combo's van camera/batterijgrip/lens die ik erop plaatste.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Uhm, oké, misschien omdat ik de buurt van Tsjernobyl woon . Blijkbaar was ik op een donkere woensdagavond wat onoplettend en heb de twee begrippen door mekaar gehaald. Als ik nadenk (ŕls...) weet ik gelukkig nog wel wat kikvors- en vogelperspectief is...

Je camera is niet alleen belangrijk, ook je meest gebruikte en/of zwaarste lens zal bepalend
          zijn voor welke kop je er bij wil kopen.
          Kop? Wat bedoel je precies met de kop? Het gedeelte boven op het statief waar de camera op rust, gok ik. Dus die zitten niet standaard samen, daar kan je ook in kiezen?

De zwaarste lens die ik momenteel heb, is een 'gewone' Canon EF-S 55-250 mm. 'k Sluit niet uit dat ik ooit een zwaardere en langere koop, maar voorlopig is dat niet aan de orde.

Mijn besluit staat vast, eind deze maand haal ik een manfrotto 055xprob met een passend
          balhoofd. Kan hoog genoeg en ook lekker laag.
          Die Manfrotto vind ik online vanaf 150 euro, dan is dat allicht zonder kop. Zou op termijn te doen zijn, denk ik, maar dan moet ik wel héél zeker zijn. Ik lees elders dat die tot 178 cm hoogte gaat, ben zelf 1,85 en heb écht geen zin om voortdurend door de knieën te gaan. Kan die hoger?

Kolom kan ook horizontaal gebruikt worden.
          Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Lieven

Comment

1) kop: dit is inderdaad het bovenste gedeelte, bij de budgetstatiefjes is die niet verwisselbaar, bij de degelijkere types koop je afzonderlijk een statief (zonder kop) en een statiefkop naar keuze. Beiden hoeven zelfs niet van hetzelfde merk te zijn.

2)het maximale draaggewicht van statief én kop neem je best ruim genoeg. Niet enkel met het oog op toekomstige camera's / lenzen, maar ook omdat sommige fabrikanten graag wat overdrijven.

3) hoogte: bij statieven zonder kop is dit enkel het onderstel, daarboven komt dan nog die kop, dan de camera (met bovenaan de zoeker). Je ogen bevinden zich doorgaans ook iets lager dan jouw lengte

4)horizontaal plaatsen: hierbij kan je de middenkolom (waar je statiefkop op staat) er uit halen en horizontaal monteren. Dit is vaak handig bij onderwerpen die je dichtbij wenst te fotograferen (macro) en waarbij de statiefpoten in de weg zouden zitten. bvb http://www.google.be/imgres?imgurl=h...w=1280&bih=939
            Last edited by Sam Jae; 17 september 2010, 11:31.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Livino Bekijk bericht
              Ik lees elders dat die tot 178 cm hoogte gaat, ben zelf 1,85 en heb écht geen zin om voortdurend door de knieën te gaan. Kan die hoger?
              Tel daarbij nog even een balhoofd/3-wegkop en camera bij op en trek het verschil lengte/ooghoogte ervan af en je moet misschien wel op je tenen gaan staan.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bij een betrouwbare fotowinkel noemen ze de Manfrotto 190 als goed statief. Iemand daar ervaring mee?

Comment

hier ook een Manfrotto 055proxb en de Manfrotto 322RC2.
                  best wel tevreden! ben 1m92 en statief + kop is ongveer 2m

winkel vind dit goed ik het mijn, een andere een ander, ...
                  zet ze naast elkaar, vergelijk en zie.
                  nikon stuff

Comment

Ik gebruik nu bijna 2 jaar een 055XproB met een balhoofd 488 RC 4.
                    Gewoon met uitgeschoven poten is het rechtstand werken zonder uitgeschoven middenzuil op ooghoogte de standaard. Dan heb je nog een 40cm in reserve in de middenzuil en kunnen de kempische radio actief besmette mutanten reuzenkikkers ook oog in oog worden gefotografeerd.
                    Op volgende tabel kun je uw ooghoogte vinden: http://www.dinbelg.be/volwassenenmannen.htm
                    Voor een man in P 95 van 1.9m is de ooghoogte dan 177.2mm.
                    Voor je keuze tussen de greepbalhoofden (types als 322rc2), de gewone balhoofden (nu de 498 ipv vroeger 488) of de 3 weg koppen. Dat is een persoonlijke smaak en vooral gewoonte.
                    Maar op een statief als de 055XproB die maximaal 8kg aankan, kies je een gelijkaardige statiefkop. Dus ook 8kg. Het laatste getal ik de balhoofdenreeks gaat over belastbaarheid in kg.
                    Met je toestel + lens: totaalgewicht van de twee + per 100mm tele ook 1 extra kg. Want tele's vragen extra stabiliteit.
                    En binnen het manfrotto gamma: de RC4 snelkoppelingen zijn veel handiger dan de RC2 reeks.
                    Een 190 is ook een bruikbaar statief maar veel lichter en minder stabiel dan de 055 reeks.

mvg

franky

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Livino Bekijk bericht
                      Bij een betrouwbare fotowinkel noemen ze de Manfrotto 190 als goed statief. Iemand daar ervaring mee?
                      Ik lees net in een ander draadje dat een zekere MichielBrugge ervaring heeft met de 190. Misschien eens even daar polsen/posten? Dit is de link:
                      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Heb me net de Manfrotto 055XProB aangeschaft samen met de Manfrotto 327RC2 Joystick Head. Een vergrendelpunt: je kan alle kanten uit in vergelijking met mijn vorige 3-weg balhoofd, waar je voor iedere richting een ander hendeltje moest vast of los zetten. Zéér tevreden.

Grtz

Louis
                        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Der staat er eentje bij aangeboden.
                          Edit: wel 190 met 3 weg kop.
                          Last edited by david_ve; 23 september 2010, 13:09.
                          nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                            Der staat er eentje bij aangeboden.
                            Edit: wel 190 met 3 weg kop.
                            Beste

Ga eens naar: de configurator, geef in wat je wil bereiken of doen en je krijgt een selectie van wat kan en niet kan.

Veel succes.

Deze namiddag nog even wat foto's gaan maken met mijn nieuw statief ( zie boven ) en moet zeggen: een zaligheid.

Grtz

Louis
                            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                              Beste

Ga eens naar: de configurator, geef in wat je wil bereiken of doen en je krijgt een selectie van wat kan en niet kan.

Veel succes.

Deze namiddag nog even wat foto's gaan maken met mijn nieuw statief ( zie boven ) en moet zeggen: een zaligheid.

Grtz

Louis
                              die configurator al es goe getest??

al je nen goeie kop op eender welk statief zet gaat het fout voor die configurator!!
                              nikon stuff

Comment

Working...
                              X