Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

originele zonnekap of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• originele zonnekap of niet?

Ik vraag me af of er een wezenlijk verschil is tussen de originele zonnekappen van Canon en die van bijvoorbeeld JJC, ze worden beiden verkocht onder dezelfde referentienaam.

Ik verklaar me nader: Ik zal weldra de prime ef 50mm f1.4 aankopen en zal die ofwel met originele zonnekap ofwel met iets goedkopere JJC zonnekap aankopen.
    Gezien deze zonnekap misschien toch maar 'een stukske plastiek' is, vraag ik me af er of een kwaliteitsverschil is tussen beide. Het gaat hier telkens over dezelfde referentienaam: ES-71II en dus niet over een rubberen of universeel JJC-alternatief.

Ik merk wel op dat op mijn Canon EF 70-200mm, de originele zonnekap aan de binnenkant met een zachtere 'vilt-achtige' materie bekleed is. Is dit voor alle zonnekappen van Canon zo, of misschien enkel voor hun L-objectieven, of gebruikt JJC deze materie ook aan de binnenzijde? Dit zou het prijsverschil kunnen verklaren.

Kan iemand met wat meer ervaring hier duidelijkheid over scheppen?

Alvast bedankt!

Re: originele zonnekap of niet?

Met dezelfde afmetingen zijn de originele en de "namaak" even effectief om ongewenst licht van het frontelement weg te houden.
    De "viltlaag" zorgt ervoor dat er geen reflecties bijkomen omdat het plastiek glanst als er licht opvalt.
    Bij de originele zonnekap van de Canon 50mm f1,4 zit ook zo'n viltlaagje, het is dus niet alleen bij de L-lenzen.

Een rubber zonnekap heeft zelden de juiste afmetingen, maar bij een zoomlens is de zonnekap gewoonlijk ook maar zo gemaakt dat ze net geen vignetting geeft op de breedste stand. Op de langste stand is ze dan minder effectief.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Een kap is een kap....veel verschil zal het mijns inziens niet geven tussen diverse merken. Wel opmerkelijk om te horen dat sommige Canon zonnekappen zijn voorzien van een viltachtig laagje; bij Nikon zonnekappen ben ik dat nog nooit tegengekomen...
      Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Met dezelfde afmetingen zijn de originele en de "namaak" even effectief om ongewenst licht van het frontelement weg te houden.
        De "viltlaag" zorgt ervoor dat er geen reflecties bijkomen omdat het plastiek glanst als er licht opvalt.
        Dank je Black B@ndit, heb je nog een PM gezonden...

Er zijn dus blijkbaar meerdere Canon zonnekappen die zo'n 'vilt-achtig' laagje hebben en dat zou niet voorbehouden zijn voor de L-lenzen.

Kan iemand me zeggen of de originele zonnekap voor de Canon EF-S 17-55/f2.8 IS USM ook zo'n mat binnenlaagje heeft? Dat 'viltlaagje' zal zijn gunstig effect wel hebben. Ik vermoed dat goedkopere fabrikanten zoals JJC dit niet aanbrengen?

Misschien iemand met een JJC-zonnekap die uitsluitsel kan brengen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door k.arnauts Bekijk bericht

Er zijn dus blijkbaar meerdere Canon zonnekappen die zo'n 'vilt-achtig' laagje hebben en dat zou niet voorbehouden zijn voor de L-lenzen.

Kan iemand me zeggen of de originele zonnekap voor de Canon EF-S 17-55/f2.8 IS USM ook zo'n mat binnenlaagje heeft? Dat 'viltlaagje' zal zijn gunstig effect wel hebben. Ik vermoed dat goedkopere fabrikanten zoals JJC dit niet aanbrengen?

Dag,
          Ik ben een zonnekap van een Canonlens 50mm kwijt geraakt, en zoek nu al een tijdje naar een verkooppunt. Het gaat over het type Canon ES-78 (origineel van Canon) Ik heb bij een gekende fotozaak in Turnhout navraag gedaan, maar die zonnekap hebben ze niet ter beschikking, ook op Digicam blijft het antwoord uit.. ik heb naar Canon geschreven en die antwoorden mij dat ik maar een bestelling moet plaatsen bij een Canon verdeler...
          Toch wel een komische situatie dat ik tot vandaag geen verkoper vind ... voor het type ES-78 ... heeft iemand een idee...(ik woon in de regio Oost-Vl)?

Lamp
          Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
            Dag,
            Ik ben een zonnekap van een Canonlens 50mm kwijt geraakt, en zoek nu al een tijdje naar een verkooppunt. Het gaat over het type Canon ES-78 (origineel van Canon) Ik heb bij een gekende fotozaak in Turnhout navraag gedaan, maar die zonnekap hebben ze niet ter beschikking, ook op Digicam blijft het antwoord uit.. ik heb naar Canon geschreven en die antwoorden mij dat ik maar een bestelling moet plaatsen bij een Canon verdeler...
            Toch wel een komische situatie dat ik tot vandaag geen verkoper vind ... voor het type ES-78 ... heeft iemand een idee...(ik woon in de regio Oost-Vl)?

Lamp
            http://lampfotografie.blogspot.com/
            Hier eens kijken

Canon ES-78 - De originele Canon ES-78 zonnekap koopt u voor een scherpe prijs bij Cameranu!

Comment

De originele zonnekap van de EF-S 17-55 f2,8 IS heeft ook zo'n laagje.
              Je kan die zonnekap overigens ook op een 24-105 f4 L IS gebruiken als je die lens op een crop-camera zet. Die zonnekap is wat dieper dan die van de 24-105, maar ze geeft geen vignetting op een 1,6x crop camera. Doordat ze dieper is vermindert de kans op flare. Ik had beide lenzen geregeld samen in de fototas zitten, en dan moest ik maar één zonnekap meenemen.

De zonnekapjes voor de goedkoopste kitlensjes hebben dat laagje misschien niet, maar ik denk dat er bij elke andere zonnekap van Canon wel zo'n laagje zit.

(Ik heb je PM ondertussen beantwoord.)
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                De originele zonnekap van de EF-S 17-55 f2,8 IS heeft ook zo'n laagje.
                Je kan die zonnekap overigens ook op een 24-105 f4 L IS gebruiken als je die lens op een crop-camera zet. Die zonnekap is wat dieper dan die van de 24-105, maar ze geeft geen vignetting op een 1,6x crop camera. Doordat ze dieper is vermindert de kans op flare.
                Hmm, interessant te weten! Omgekeerd kan dan wellicht niet? De zonnekap van de 24-105mm is dan wat tekort voor gebruik op de 17-55mm?

Ik vraag me dit af omdat mijn vrouw nogal aandringt op aankoop van de 24-105mm f4L. Met name voor familieuitstapjes lijkt ons dit een praktische lens op onze cropcamera. Deel je die redenering? Slechts 1 (fatsoenlijke) lens voor daguitstapjes maakt dat de familie wat meer aandacht krijgt iplv de fototas met objectieven.
                Een 18-200mm wil ik niet hebben, daar ben ik te veeleisend voor.

Je verkoopt toevallig ook deze lens niet? Zou me anders wel interesseren!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
                  Dag,

Lamp
                  http://lampfotografie.blogspot.com/
                  Even enkele online winkels erop nagekeken :

http://www.grobet.be/index.php?optio...hk=1&Itemid=35 (staan enkele verschillende versies tussen)
                  Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

Comment

Hmm, interessant te weten! Omgekeerd kan dan wellicht niet? De zonnekap van de 24-105mm is dan wat tekort voor gebruik op de 17-55mm?

Ik vraag me dit af omdat mijn vrouw nogal aandringt op aankoop van de 24-105mm f4L. Met name voor familieuitstapjes lijkt ons dit een praktische lens op onze cropcamera. Deel je die redenering? Slechts 1 (fatsoenlijke) lens voor daguitstapjes maakt dat de familie wat meer aandacht krijgt iplv de fototas met objectieven.
                    Een 18-200mm wil ik niet hebben, daar ben ik te veeleisend voor.

Je verkoopt toevallig ook deze lens niet? Zou me anders wel interesseren!
                    Voor binnen is de 17-55 beter, maar tijdens uitstapjes kan het zoombereik van de 24-105 zeker handig zijn.
                    Je kan ook eens uitkijken naar een 28-135 IS, die kan je tweedehands wel vinden voor een redelijke prijs (veel goedkoper dan een 24-105). De beeldkwaliteit is vrij goed, zeker op een crop-camera, alleen heeft ze wel vrij snel last van flare. Als je ze tweedehands koopt kan je ze met weinig (of geen) verlies doorverkopen als het toch niet is wat je ervan verwachtte.

Ik heb al eens een 24-105 verkocht, maar omdat ik dat bereik miste heb ik er terug eentje gekocht met de 5D MKII (als kitlens was ze iets goedkoper dan wat ik teruggekregen had voor de lens die ik eerder had verkocht, ik heb dus geen verlies gemaakt). Die lens gebruik ik ook veel op de 1D MKIII.

De zonnekap van de 24-105 past ook op de 17-55, maar omdat die minder diep is heb je dan meer kans op flare.
                    Last edited by Black B@ndit; 14 september 2010, 18:42.
                    BD0338BE

Comment

Working...
                    X