Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitser

Wat zijn de voordelen eigenlijk van een aparte flitser om op je camera te zetten tegenover zo'n ingebouwde flitser ?

En is het een "must-have" of niet ?
    En in welke gevallen wordt dit het meeste gebruikt ?

Heb een Sony a550 en ben anders eventueel van plan om de Sony HVL-F58AM te kopen indien dit een goede investering zou zijn natuurlijk ...
    Owner of a Sony Alpha DSLR-550 + Sony 18-55 mm F3.5-5.6 + Sony 55-200 mm F4-5.6 + Sony 50 mm F1.8 + Minolta 70-210 mm F4 (Beercan) + Sigma 24 mm F2.8 + Minolta 35-70 mm F4 + Sony 85 mm F2.8 + Metz Mecablitz 50 AF-1 + Velbon Sherpa 450R

Re: Flitser

je intern geval flitst enkel rechtdoor => platgeflitste foto's

een externe flits kan je de kop richten hoe je wilt waardoor het stukken beter relutaten geeft met veel minder harde schaduwen.

't is zeker een aanrader
    nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      je intern geval flitst enkel rechtdoor => platgeflitste foto's't is
      met enig beleid toegepast, heb je ook met de pop-up geen platgeflitste foto's
      Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      zeker een aanrader
      maar er gaat niks boven een goede externe.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

- een externe is ook veel krachtiger: degene die je citeert is richtgetal 58, terwijl de ingebouwde maar iets van een 10 of 12 is dacht ik
        - je kunt via het plafond of muren bouncen zoals gezegd
        - door de grotere afstand tot de lens heb je geen last meer van rode ogen
        - je kan de flitser zonder hulpstukken draadloos gebruiken
        - ...

je hebt trouwens ook de HVL-F42 die een stuk goedkoper is en ook wel zal voldoen
        Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sony63 Bekijk bericht
          je hebt trouwens ook de HVL-F42 die een stuk goedkoper is en ook wel zal voldoen
          Dit kan ik bevestigen. Ik heb een HVL-F42 en het is een prachtding
          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
          500px

Comment

Mijn SB800 voor Nikon heeft een richtgetal van 43 ofzoiets en heb die nog nooit op volle kracht gebruikt.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

- een externe is ook veel krachtiger: degene die je citeert is richtgetal 58, terwijl de ingebouwde maar iets van een 10 of 12 is dacht ik
              - je kunt via het plafond of muren bouncen zoals gezegd
              - door de grotere afstand tot de lens heb je geen last meer van rode ogen
              - je kan de flitser zonder hulpstukken draadloos gebruiken
              - ...

Mag ik dan even vragen wat het verschil precies is met die 58 ?
              En van flitsers weet ik ook nog niets, dus begrijp ook nog niet veel over dat "richtgetal" wat dat precies is...

Ik sta nog volledig in m'n beginschoentjes hoor!
              Owner of a Sony Alpha DSLR-550 + Sony 18-55 mm F3.5-5.6 + Sony 55-200 mm F4-5.6 + Sony 50 mm F1.8 + Minolta 70-210 mm F4 (Beercan) + Sigma 24 mm F2.8 + Minolta 35-70 mm F4 + Sony 85 mm F2.8 + Metz Mecablitz 50 AF-1 + Velbon Sherpa 450R

Comment

Google is je grote vriend voor dit soort vragen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eressea Bekijk bericht
                  Mag ik dan even vragen wat het verschil precies is met die 58 ?
                  En van flitsers weet ik ook nog niets, dus begrijp ook nog niet veel over dat "richtgetal" wat dat precies is...

Ik sta nog volledig in m'n beginschoentjes hoor!
                  "Het richtgetal van een flitser is een maat voor de lichtopbrengst en is gelijk aan het product van de afstand (flitser tot object) en de benodigde diafragmawaarde. Hoe hoger het richtgetal, des te krachtiger is de flitser. Een flitser met een richtgetal dat twee keer zo groot is als een andere flitser, kan een bepaald object belichten op een twee keer zo grote afstand als die andere flitser." zie verder

De Sony-site is handig om zo'n dingen te vergelijken ; als eerste flits zal de HVL-F42 alleszins volstaan - de HVL-F58 is eerder een pro-toestel (zoals ook uit het prijskaartje mag blijken ); de enigszins verouderde HVL-F36 is trouwens ook een degelijke flits en er staat er eentje voor een prijsje bij aangeboden dacht ik
                  Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

"Het richtgetal van een flitser is een maat voor de lichtopbrengst en is gelijk aan het product van de afstand (flitser tot object) en de benodigde diafragmawaarde. Hoe hoger het richtgetal, des te krachtiger is de flitser. Een flitser met een richtgetal dat twee keer zo groot is als een andere flitser, kan een bepaald object belichten op een twee keer zo grote afstand als die andere flitser." zie verder

De Sony-site is handig om zo'n dingen te vergelijken ; als eerste flits zal de HVL-F42 alleszins volstaan - de HVL-F58 is eerder een pro-toestel (zoals ook uit het prijskaartje mag blijken ); de enigszins verouderde HVL-F36 is trouwens ook een degelijke flits en er staat er eentje voor een prijsje bij aangeboden dacht ik
                    WOW, dat prijskaartje!

Ik heb die 42 gevonden voor 215 euro en die 58 (momenteel uitverkocht) voor 399 euro, is toch wel een redelijk verschil met de prijzen vermeld op de sony site...

'k Zal er nog eens over nadenken dan...

Comment

Ik heb dit topic is gevolgd omdat ik zelf dus ook niet weet of het slim is een flitser te kopen of dat ik het geld beter nog even bij me houdt.

Ik gebruik mijn interne flits zelde maar kom ik dan niet te kort door hem niet te gebruiken?

Laatst had ik een familie foto met de zon van de zijkant had ik met een externe flitser de harde schaduwen weg of tot nietig kunnen flitsen?

een ander stand punt was eigenlijk geen optie.

Hoe vaak gebruiken jullie de flitser en in welke situaties bijvoorbeeld, misschien kan ik dan de goede keus maken of het voor mij iets zou brengen?
                      Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

Naar mijn eigen bescheiden mening is een externe flits een must (net zoals een statief een must is). Vorige maand op reis nog meegemaakt dat ik een persoon in een nis wou inflitsen met een landschap in de felle zon op de achtergrond, en (wegens baggagebeperkingen mijn flits niet mee) met de interne flits is het quasi onmogelijk.
                        Je hebt het voordeel van het richtgetal, het bouncen en de snelle flitssyncronisatie.
                        Als je eenmaal met een externe flits gewerkt hebt, wil je niet meer zonder.
                        Nikon Df

Comment

Working...
                        X