Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft hiermee ervaring

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie heeft hiermee ervaring

Beste,

Ik ben van plan om z'n SSD schijf aan te kopen voor een oudere laptop. Ik gebruik deze laptop enkel om de foto's te bewerken. Opslag doe ik op een andere externe schijf.
    Op de site van topfoto las ik ( http://www.topfoto.nu/nederlands/geh...ive-120gb.html en http://www.topfoto.nu/nederlands/geh...rive-60gb.html ) dat dit een opmerkelijke snelheids winst zou opleveren.
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Kan je dit in elke oude laptop inbouwen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Re: Wie heeft hiermee ervaring

Er staat bij dat het om een laptop schijf gaat, dus ik veronderstel dat ie wel voor laptop gemaakt is (2.5" dus)

Qua snelheidswinst. Die zit er wel in natuurlijk, maar alleen bij het openen van een document of opstarten van programma's. De bewerkingen zelf zijn vooral processor en geheugen afhankelijk.

Maar als je bijvoorbeeld vaak een snelle batch of script toepast op een hele pak foto's, dan is het wel handig ja.
    Minder als je 5 dagen bezig bent met 3 foto's te perfectioneren en aan te passen, dan win je bijna niets natuurlijk.

Comment

Persoonlijk zou ik het niet doen, niet elke laptop kan al een SATA schijf aan hé, komt daarbij dat de snelheidswinst vooral in het opstarten van de computer zit, dus zeer geschikt voor de operating systeem en de software op te plaatsen. Tijdens de bewerking heb je geheugen nodig, maar bij gebrek daaraan zou je kunne swappen op de schijf, en daar kan ook wat winst inzitten.

Maar als je dat dan gaat vergelijken met de aankoopprijs, ga je meer winst halen uit een uitbreiding van het geheugen van de laptop, of door gewoon een meer hedendaagse laptop aan te kopen. De schijf die je voorstelt kost toch bijna 300 euro, en dat is tegenwoordig al de helft van de aankoopprijs van een recente laptop.

MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

nog een bijkomend probleem waar niet over gesproken wordt

ssd lijkt interessant omdat dit geen 'roterende' onderdelen meer heeft zegt men en dus niet stuk kan gaan

wat men er niet bij vertelt, is dat hoe meer je erop wegschrijft, hoe sneller deze stuk gaat

zelfde principe als een usb-stick of geheugenkaart voor een camera
        Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Die Sandisk SSD is geen hele snelle, er zijn snellere. Ikzelf heb de OCZ Vertex2 100GB en die is veel sneller. Zoals caleido zegt merk je het verschil bij openen van programma's bv. Photoshop opent in 2 sec bij mij. Eénmaal PS geopend dan is een snelle processor en veel geheugen van belang. Een SSD is vooral sterk in multitasken.
          Je kan die SSD plaatsen, je gaat altijd prestatiewinst boeken, en het is geen weggegooid geld want kan je altijd gebruiken als je een nieuwe PC aanschaft.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Ik zou zo een schijf alleen steken als er twee HD's in uw laptop kunnen een SSD dus plus een gewone, 120GB is niet zo groot hoor om alleen te gebruiken.
            Het is volgens mij ook nog veel te duur.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Let op met SSD schijven. De cellen zijn maar x aantal keer overschrijfbaar. Dat wil zeggen dat applicaties die veel "swappen" op de hard disk moordend zijn. Zorg dus voor minstens 4GB RAM zodat de disk activiteiten beperkt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
                Let op met SSD schijven. De cellen zijn maar x aantal keer overschrijfbaar. Dat wil zeggen dat applicaties die veel "swappen" op de hard disk moordend zijn. Zorg dus voor minstens 4GB RAM zodat de disk activiteiten beperkt worden.
                Even ook dit : Defragmenteren wordt te zeerste afgeraden op ssd, want dat verkort de levensduur van de ssd naar het schijnt enorm... en daar zijn ze toch nog net te duur voor
                Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
                  rare jongens tuurlijk verslijten die SSD's... maar ze gaan wel langer mee dan een harddisk !
                  ik gebruik een SSD via het express-slot en Windows7 mag daar een deel van gebruiken om te "swappen" en dat levert merkbare prestaties;
                  verder is het ideaal om snel een backup te hebben en/of te bewerken bestanden op te plaatsen.
                  Software op een SSD zou nog beter zijn, maar daar ben ik nog niet aan toe (al eens de prijzen van laptops met SSD-schijven gezien ?)

Maar, in een oude laptop zou ik de HD toch niet vervangen door een SSD
                  Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Even ook dit : Defragmenteren wordt te zeerste afgeraden op ssd, want dat verkort de levensduur van de ssd naar het schijnt enorm... en daar zijn ze toch nog net te duur voor
                    Met de Trim functie in Windows 7, wordt daar rekening mee gehouden.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                      Met de Trim functie in Windows 7, wordt daar rekening mee gehouden.
                      Dat wist ik niet, bedankt voor de info.... toch weer een positief puntje voor W7
                      Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

Comment

Working...
                      X