Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser 430 EX II en Canon G9?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitser 430 EX II en Canon G9?

Omdat ik meer en meer het nut maar ook de tekortkomingen van mijn flitser ontdek bij mijn Powershot G9, had ik hiervoor graag een externe flitser gekocht. Een Speedlite 580 EX II lijkt mij overkill. Hoewel men hier vaak aanraadt het beste te nemen, ben ik niet overtuigd dat de extra functies zoals masterfunctie, stroboscopisch flitsen e.d. voor mij een meerwaarde zullen zijn. Ik kan de meerprijs (een dikke 150€) dus moeilijk verantwoorden. Ik ben niet van plan om studiowerk te doen en/of als professioneel fotograaf aan de slag te gaan. Het gaat hem vooral om het beter belichten en betere foto's kunnen maken om voor mezelf nog meer tevredenheid en voldoening te krijgen van het foto's maken en achteraf bekijken.

Ik zoek dus vooral een goede flitser dat meer kan dan de ingebouwde flitser. Anderzijds wil ik de flitser ook kunnen gebruiken als ik uiteindelijk beslis om een DSLR te kopen. Dit zal waarschijnlijk een 7D of 5D zijn omwille van de uitstekende HD-film mogelijkheden (ben nog meer in video/film dan foto-hobbyist). Het feit dat ik nu een compact camera heb (weliswaar met uitgebreide functies) heeft met de draagbaarheid van een compact te maken bij trektochten.

Vandaar volgende vragen:
    • Kan de 430 EX II op een Powershot G9 gebruikt worden? (Iemand ervaring?)
    • Hoeveel generaties camera's gaat een flitsermodel mee? M.a.w. als bvb een 5D MIII of nieuwe 7D uitkomt, zal de flitser dan nog compatibel blijven?
    • Wat zijn de algemene ervaringen en problemen met de 430 EX II Flitser? Bouwkwaliteit?
    • Ik heb op dit forum al heel wat gelezen over Metz versus merkeigen flitsers gelezen maar is daar dan zoveel verschil in kwaliteit en functies dat het prijsverschil verantwoord (zo'n 40€)?

Nog een kleine voetnoot mbt de prijsverschillen en merkverschillen: ik lees hier (te) vaak dat je best koopt wat je budget toelaat en liefst nog van het merk zelf (steeds zonder de nodige uitleg waarom). Ik heb het budget wel heb maar als het niet noodzakelijk is om meer te investeren als het goedkoper evenveel functies biedt of voldoende is voor mijn gebruik dan verkies ik dat dan iets te kopen wat in de toekomst misschien nodig zal zijn. Ik heb voldoende andere zaken op mijn verlanglijstje "te maken investeringen" staan om het gespaarde geld daarin te steken.

Re: Flitser 430 EX II en Canon G9?

Op één vraag kan ik zeker antwoorden: ik gebruik de G9 nu al meer dan een jaar met de 430 EXII en dat werkt perfect.

Ik ben geen bijzonder ervaren fotograaf en kan zeker niet zeggen dat ik kan vergelijken, maar voor mij voldoet die zeker aan de verwachtingen. Ik heb hem nog nooit op trektochten meegepakt, maar volgens mij moet hij daar toch wel tegenkunnen (allez, mits de goeie opberging natuurlijk).
    Canon EOS 550D + Canon 18-55 IS + Canon 55-250 IS + Canon Speedlite 430EX II
    Canon Powershot G9 + Canon WP-DC21 Onderwaterhuis

Comment

430 ex II gaat nog wel even meekunnen. De flitstechnologie veroudert niet zo heel snel, de 5d mark iV gaat hiermee nog perfect overweg kunnen denk ik zo.

Wil je het nog een beetje goedkoper, maar met ongeveer gelijke functionaliteit en ongeveer dezelfde bouwkwaliteit zou je eens kunnen kijken naar een metz 48 voor canon. Die werkt ook zonder problemen op je G9.

Comment

ik heb speciaal voor de G7 (en 5D en 1D) een Canon 270 EX flitseertje gekocht, wellicht ook een optie, erg klein, maar toch groot genoeg om de interne flitser van de G9 te overbluffen.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Ik heb de 580 EX ooit gebruikt op de G9, maar dat is erg onhandig omdat er dan veel teveel gewicht bovenaan zit in verhouding tot het gewicht van de camera.
          Een 430 EX II is een klein beetje lichter, maar die zal toch nog onhandig groot en zwaar zijn op een camera zoals een G9 (56 gram verschil tussen een 580 EX en een 430 EX II volgens mijn keukenweegschaal, ik heb ze allebei).

Die 270 EX is dan een veel handigere keuze, een 430EX is groter en zwaarder dan een G9.

Maar een 430 EX werkt wel prima op een G9/10/11, en ook op elke Canon DSLR.
          Die flitser is nog niet zo lang geleden vernieuwd, je zal die dus nog jaren kunnen gebruiken op je volgende toestellen. En als er dan toch een nieuw model flitser uitkomt met wat meer mogelijkheden op nieuwere camera's, dan kan je deze nog altijd blijven gebruiken, alleen mis je dan de nieuwste "snufjes".
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Alvast bedankt allemaal voor de reacties.

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Die 270 EX is dan een veel handigere keuze, een 430EX is groter en zwaarder dan een G9.
            En de 270EX werkt ook feilloos op de G9? Canon heeft me enige tijd geleden geantwoord dat ik de 220EX ipv 270EX zou moeten nemen, maar deze kan niet naar boven gekanteld worden. Wat zijn in grote lijnen nog andere beperkingen van de 270EX tov de 430EX? Zullen de bijkomende functies van de 430EX (en het latere gebruik op een dslr) niet overwegen t.o.v. het iets minder handige?

Ik overweeg om hiervoor een setje te kopen om de flitser langszij de G9 te plaatsen zodat die stabieler is (of toch niet aan te raden?). Wie kan mij hiervoor nog enkele modelletjes aanbevelen? Deze van Canon zelf kost bijna evenveel als de flitser zelf (200€ voor bracket + shoe cord bij studio73)

Comment

De 270 EX werkt op de G9 (ik heb even Google gebruikt, en een aantal testjes gevonden van die combinatie).

Er zijn beperkingen aan de 270 EX, je kan op de flitser zelf niets instellen, en er is geen AF-hulplicht. Bij de G9 kan je op de camera zelf wel de flitsbelichtingscompensatie instellen, dat is dus geen probleem.
              De 270 EX heeft ook geen high-speed mode, bij een DSLR ben je dan beperkt tot de kortst mogelijke flitssynchronisatiesnelheid van de sluiter (meestal 1/200 of 1/250sec).
              Met een 430 EX of 580 EX heb je dus veel meer mogelijkheden dan met een 270 EX.

Neem je camera mee naar de winkel, en probeer daar of de flitser werkt, dan ben je 100% zeker dat er geen problemen zijn.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

gaat gewoon werken, alleen zitten de handelaren nog met bergen 220 's die ze tegen de meerprijs tov de 270 aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen.
                Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Ik gebruik mijn Canon G7 met flitser 580EX II samen met de

canon_speedlite_transmitter_st-e2

Je kan je flitser los in de hand houden of neerzetten waar je wilt .

Ideale combinatie .

Met flitser op de camera inderdaad topzwaar .

flitser 580EX II had ik al voor mijn Canon Mark III

Comment

Working...
                  X