Omdat ik meer en meer het nut maar ook de tekortkomingen van mijn flitser ontdek bij mijn Powershot G9, had ik hiervoor graag een externe flitser gekocht. Een Speedlite 580 EX II lijkt mij overkill. Hoewel men hier vaak aanraadt het beste te nemen, ben ik niet overtuigd dat de extra functies zoals masterfunctie, stroboscopisch flitsen e.d. voor mij een meerwaarde zullen zijn. Ik kan de meerprijs (een dikke 150€) dus moeilijk verantwoorden. Ik ben niet van plan om studiowerk te doen en/of als professioneel fotograaf aan de slag te gaan. Het gaat hem vooral om het beter belichten en betere foto's kunnen maken om voor mezelf nog meer tevredenheid en voldoening te krijgen van het foto's maken en achteraf bekijken.
Ik zoek dus vooral een goede flitser dat meer kan dan de ingebouwde flitser. Anderzijds wil ik de flitser ook kunnen gebruiken als ik uiteindelijk beslis om een DSLR te kopen. Dit zal waarschijnlijk een 7D of 5D zijn omwille van de uitstekende HD-film mogelijkheden (ben nog meer in video/film dan foto-hobbyist). Het feit dat ik nu een compact camera heb (weliswaar met uitgebreide functies) heeft met de draagbaarheid van een compact te maken bij trektochten.
Vandaar volgende vragen:
Nog een kleine voetnoot mbt de prijsverschillen en merkverschillen: ik lees hier (te) vaak dat je best koopt wat je budget toelaat en liefst nog van het merk zelf (steeds zonder de nodige uitleg waarom). Ik heb het budget wel heb maar als het niet noodzakelijk is om meer te investeren als het goedkoper evenveel functies biedt of voldoende is voor mijn gebruik dan verkies ik dat dan iets te kopen wat in de toekomst misschien nodig zal zijn. Ik heb voldoende andere zaken op mijn verlanglijstje "te maken investeringen" staan om het gespaarde geld daarin te steken.
Ik zoek dus vooral een goede flitser dat meer kan dan de ingebouwde flitser. Anderzijds wil ik de flitser ook kunnen gebruiken als ik uiteindelijk beslis om een DSLR te kopen. Dit zal waarschijnlijk een 7D of 5D zijn omwille van de uitstekende HD-film mogelijkheden (ben nog meer in video/film dan foto-hobbyist). Het feit dat ik nu een compact camera heb (weliswaar met uitgebreide functies) heeft met de draagbaarheid van een compact te maken bij trektochten.
Vandaar volgende vragen:
- Kan de 430 EX II op een Powershot G9 gebruikt worden? (Iemand ervaring?)
- Hoeveel generaties camera's gaat een flitsermodel mee? M.a.w. als bvb een 5D MIII of nieuwe 7D uitkomt, zal de flitser dan nog compatibel blijven?
- Wat zijn de algemene ervaringen en problemen met de 430 EX II Flitser? Bouwkwaliteit?
- Ik heb op dit forum al heel wat gelezen over Metz versus merkeigen flitsers gelezen maar is daar dan zoveel verschil in kwaliteit en functies dat het prijsverschil verantwoord (zo'n 40€)?
Nog een kleine voetnoot mbt de prijsverschillen en merkverschillen: ik lees hier (te) vaak dat je best koopt wat je budget toelaat en liefst nog van het merk zelf (steeds zonder de nodige uitleg waarom). Ik heb het budget wel heb maar als het niet noodzakelijk is om meer te investeren als het goedkoper evenveel functies biedt of voldoende is voor mijn gebruik dan verkies ik dat dan iets te kopen wat in de toekomst misschien nodig zal zijn. Ik heb voldoende andere zaken op mijn verlanglijstje "te maken investeringen" staan om het gespaarde geld daarin te steken.
Comment