Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje grijs filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje grijs filter

Ik heb vanmiddag een grijs filter aangeschaft om ook bij een sluitertijd van 10 seconde bijvoorbeeld een knappe foto te maken inplaats van een geheel witte of zwaar overbelichte foto.
    Nu ben ik naar de zee geweest om een sluitertijd van b.v 10 seconde te testen maar nog steeds zwaar overbelicht bij, 4 seconde of minder gaat het iets beter maar nog erg fel, wat doe ik fout? Kan iemand mij vertellen hoe ik ook bij 10 seconde of meer toch nog een normale foto heb.

Eventuele info:
    grijs filter;
    VF-103 ND 4x (Neutral Destiny)
    Diameter 52
    lens;
    af-s nikkor 18-55mm

Alvast bedankt
    Last edited by overlord; 27 juli 2010, 22:17.

Re: Vraagje grijs filter

Als ik het goed begrijp houdt jouw filter 4 stops licht tegen. Dit betekent dus dat je je sluitertijd met 4 stops kunt verlengen.

Stel dat je zonder filter een sluitertijd van 1/60 bereikt bij ISO 100 en f11. Dan brengt jouw filter de sluitertijd naar 1/4. En da's dus niet genoeg. Je zou je diafragma nog verder kunnen knijpen naar bijvoorbeeld f22, dit levert je twee stops op waardoor je je sluitertijd verlengd naar 1 sec. Een nadeel is dan wel dat je last krijgt van diffractie, je optische kwaliteit wordt dus minder.... Een beter alternatief is dus een filter die meer stops licht tegenhoudt, bijvoorbeeld een B+W ND110. Deze houdt namelijk 10 stops licht tegen, waardoor je bij de bovenstaande omstandigheden een sluitertijd van 16 sec. zou halen....
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Als aanvulling:

Hoya: NDx2: 1 Stop, NDx4: 2 Stops, NDx8: 3 Stops, NDx400: 9 Stops. En bij 9 stops wordt een 1/250 seconde terug gebracht naar 2 seconden.

B+W: ND1: 1 stop, ND2: 2 stops, ND3: 3 stops, ND6: 6 stops, ND 110: 10 stops, ND 113: 13 stops, ND 120: 20 stops.

Heliopan Grau ND: ND 0,3: 1 stop, ND 0,6: 2 stops, ND 0,9: 3 stops, ND 1,2: 4 stops, ND 2,0: 6,66 stops, ND 3,0: 10 stops.

Bedenk eens hoeveel stops je nodig hebt:
      2m - 60s - 30s - 15s - 8s - 4s - 2s - 1 - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/15 - 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500.

En in diafragma’s: 1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door overlord Bekijk bericht
        Kan iemand mij vertellen hoe ik ook bij 10 seconde of meer toch nog een normale foto heb.
        Probeer het anders eens op een bewolkte dag, of wanneer de zon on het ondergaan is.
        Stond je iso op z'n laagste niveau?

Comment

Bedankt voor de uitleg zover.. de ISO stond op 100..

Comment

ND4 = 2 stops. Heel handig als je de lens vol open wilt gebruiken en het is ook voor iso 100 te licht.

Ga je op iso 100 normaal schieten met 1/60 op f11 dan gaat de rekensom zo:
            1 stop 1/30
            2 stops 1/15
            3 stops 1/8
            4 stops 1/4
            5 stops 1/2
            6 stops 1
            7 stops 2
            8 stops 4
            9 stops 8
            10 stops 16

Mocht de verkoper in de winkel je verkeerd hebben voorgelicht: terugbrengen!
            Eventueel kun je de filter combineren met je polarisatiefilter, dan zit je al gauw op 4 stops....
            10 seconden is ook niet altijd nodig om vloeiend water te krijgen. 1 a 2 seconden is ook vaak al interessant.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Je kan ook grijsfilters op elkaar schroeven. je telt dan gewoon de stops op. Stel dat je nog een nd 4 koopt heb je in totaal 8 stops.

Comment

Je kan er ook een pola filter opschroeven met bijna hetzelfde resultaat, maar helaas geven filters op filters meer flare.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Hoi allemaal. Misschien een stomme vraag maar ik heb een verstelbare grijsfilter aangeschaft. Nu heb ik hem voor het eerst gebruikt en krijg ik een soort zwarte waas over mijn foto. Heeft iemand enig idee hoe dit komt? Zie hier een soortgelijk resultaat:

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GDJ Bekijk bericht

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
                    Meestal zet de producent dit er zelfs bij, bij de variabele nd's kun je meestal niet alle geadverteerde stops gebruiken. Dus als er staat 9 stops, dan kun je vaak niet verder dan 6 of 7.
                    Je hebt het waarschijnlijk helemaal gedraaid zover het kan, draai het een beetje terug en de kruisje moet weg zijn. Het is overigens afhankelijk van de lens die je gebruikt hoeveel je profiteert van de nd filter en hoeveel vignetteren je krijgt. Breedhoek meer dan standaard lenzen.

Iemand die dit leest zou denken dat ik er eigenlijk verstand van heb, ik heb nog niet eens een variabele nd filter. Singh-ray en heliopan vind ik te duur dus ik wacht nog ff lol
                    Maar goed ik heb mijn huiswerk gedaan hierover, als ik ook nog eens uitkom met welke licht ik moet aanschaffen die ik kan betalen zonder een hartinfarct te krijgen zou mooi zijn... dat is een zorg voor later

Comment

Hep je gen belichtingsmeter in je camera???????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

kruis in beeld is typisch bij de variabele nd filters. die werken met twee polarizer lagen boven mekaar, maar vertonen interferentie bij bij na helemaal toedraaien. Vooral zichtbaar op breedhoek en Full frame camera's. Ik heb net een kort artikeltje gepost op m'n blog over ND filters en het gebruik ervan.

Ch.
                        www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

Comment

ik heb zelf een vaste ND filter van Hoya van 4 stops, en een variabele van Fader van 9 stops.
                          ik heb zelf soms last van het zwarte kruis bij maximum dichtdraaien van de variabele filter.
                          ik zou liever een vaste ND filter hebben van 10 stops zoals die van B+W, maar had hier een raag over.
                          als de filter er op staat kan je niet meer scherpstellen omdat je dus niets meer ziet.
                          is het dan niet moeilijk om eerst scherp te stellen en dan de filter erop te draaien (bij een zoomlens) zonder gevaar voor wijziging van de brandpuntsafstand?
                          bij de variabele filter draai ik hem er eerst op. stel ik scherp, en dan draai ik deze toe tot de gewenste aantal stops
                          Canon 5D Mark II - Canon 17-40mm f/4 L lens - Canon 35mm f/2 lens - sigma 105mm f/2,8 macro lens
                          Canon 500D -Canon 18-200mm f/3,5-5,6 lens

Comment

Working...
                          X