Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede externe harde schijf

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Goede externe harde schijf

Hallo allemaal,

Ik heb zoals iedereen denk ik massa's foto's en wil dus een externe harde schijf kopen.
    De vraag is nu alleen: zijn er goede/slechte merken waar mss vaak problemen mee zijn, welke zijn dat, en wat zijn jullie ervaringen met bepaalde merken?

Alvast bedankt!
    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
    BLOG

Re: Goede externe harde schijf

Heb al jaar en dag Western Digital MyBook externe HD's
    ze gaan nu toch al bijna een jaar of 4-5 mee

Ook LaCie is degelijke kwaliteit
    -=_-__________________________________________________ __-_=-
    Bewondering start daar waar eigen kunnen ophoudt..... - BLOG
    -=_-__________________________________________________ __-_=-

Comment

Volgens mij is het grootste probleem dat de meeste externe harde schijven veel te heet worden in die kleine behuizing, zeker als je ze lange tijd gebruikt (bij een grote backup bijvoorbeeld). Dat is niet zo goed voor de levensduur.
      Maar je hebt weinig keuze, de meeste externe harde schijven hebben een behuizing die de warmte heel slecht geleidt, en waar geen enkele verluchtingsopening zit. Ook bij de aluminium behuizingen is er geen rechtstreeks contact tussen de harde schijf en de behuizing, moest dat wel zo zijn, dan zou de temperatuur van de harde schijf heel wat lager zijn.

Boven op mijn computer ligt een Medion externe harde schijf, met een E-SATA aansluiting (die past in een docking station bovenop de Medion PC). De data-overdracht is met die verbinding véél sneller, en dan moet de schijf niet zo lang werken.
      In die behuizing zijn ook verluchtingsopeningen gemaakt, en daardoor wordt die veel minder heet dan de andere externe harde schijven die ik ook nog gebruik.

Vergeet ook niet "hardware veilig verwijderen" te gebruiken als je de schijf afkoppelt, als je dat niet doet, dan heb je meestal wel geregeld problemen.

Zet de foto's ook niet alleen maar op die externe harde schijf, je moet zorgen dat je ze op minstens twee verschillende dragers hebt staan.
      Ofwel is dat een schijf in de computer + een externe harde schijf (volgens mij de beste oplossingen, dan gebruik je de externe harde schijf alleen maar om er foto's bij te zetten, en koppel je die daarna terug af), maar je kan ook werken met twee externe harde schijven waarvan je er eentje continu aan de pc laat hangen, en de tweede waarop je geregeld een backup maakt van de nieuwste foto's. Die tweede externe harde schijf kan je dan ook op een andere plaats bewaren zodat je niet alles kwijt bent bij diefstal of brand.
      Ik heb de foto's op de "C" + backups op twee externe harde schijven, waarvan er eentje in een vrijstaande garage ligt.

Voor het synchroniseren van de map "mijn afbeeldingen" (staat op de "C" en ook op twee externe harde schijven) gebruik ik Freefilesync, een gratis programma dat prima werkt.
      Vroeger vergat ik wel eens een aantal foto's zodat ze niet op alle schijven stonden. Met die Freefilesync heb ik dat probleem niet meer.
      Last edited by Black B@ndit; 27 juli 2010, 17:06.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

ik heb nu liggen:
        2 maxtor --> met opening
        1 lacie --> geen opening, maar amper in gebruik wegens te klein (120GB)
        1 transcend --> ook geen opening, maar volgens het pakske relatief schokbestendig en op de trein is dat wel zo leuk

nog geen problemen gehad met om het even welke van de 5 harde schijven (mijn laptop heeft er ook 1).
        nu zelf wat aant uitkijken voor extra schijfje. laptop schijf van 2TB of meer zou ideaal zijn, maar mijn portefeuille kan dat wrs niet aan, als het al bestaat
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

kijk es naar een nas:

kost u iets meer maar is net dat beetje betrouwbaarder dan een gewone externe hdd

laci ben ik niet zo zot aan wegens ferme problemen met die gasten!!

nu staat hier een netgear readynas! super goed en geen probs mee.

enkele voorbeelden
          nikon stuff

Comment

Ik heb een LaCie 500GB, met een laptop HDD erin, die alleen gevoed door de usb. Bevalt prima zo'n klein zwart doosje. Ik zag van de week bij de MM exact dezelfde uitvoering maar met een ander merk erop, ik dacht WD.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hoi,

Wil je een back-up maken. Dan kan ik zeker een nas met 2 van dezelfde harddisks aanraden.

Je kan dan namelijk een raid mirror draaien. Zodat je altijd automatisch een dubbele back-up maakt. En de kans dat 2 harddisks het op hetzelfde moment begeven is zeer klein.

Ook een voodeel van een nas is je hangt hem in je netwerk en kan hem met je pc aanspreken wanneer je wil. Zonder dat je hem aan usb poort hoeft te hangen.

Of ook nog van andere lokaties als je hem ook ftp laat draaien. Dus bestanden ophalen of erop zetten als je niet thuis bent.

Wil je toch een usb drive koop er gewoon een die goedkoop is. Er zijn niet veel fabrieken die harddisks maken. En onderling is het verschil niet zo groot.
              Canon EOS 50D - 17-55mm f2.8 - 55-250mm f/4-5.6 IS - Canon Speedlite 420 EX

Comment

Waarom zou je een dubbele back-up maken? Volgens mij is dat Murphy uitdagen......
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Je kan nooit genoeg kopies hebben.
                  Brand, uitval, disk laten vallen, etc...
                  Photographer/Director Chase Jarvis shares his bombproof workflow and backup for every image he shoots, stills and video alike. SUBSCRIBE: http://bit.ly/16MH...

Zo zet je Murphy schaakmat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
                    Hallo allemaal,

Ik heb zoals iedereen denk ik massa's foto's en wil dus een externe harde schijf kopen.
                    De vraag is nu alleen: zijn er goede/slechte merken waar mss vaak problemen mee zijn, welke zijn dat, en wat zijn jullie ervaringen met bepaalde merken?

Alvast bedankt!
                    Ik gebruik ook een WD My Book,maar deze staat alleen maar aan bij het opladen en bewerken van foto's.

Comment

Ik ben misschien paranoia, maar ik gebruik twee losse HDD's van verschillende merken om, buiten mijn PC' mijn foto's op te slaan.
                      Het is nu niet de bedoeling dat mijn fotootjes als "kunstwerken" de eeuwigheid moeten trotseren, maar ik hou van safety first.
                      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Waarom zou je een dubbele back-up maken? Volgens mij is dat Murphy uitdagen......
                        Waarom je dat zou doen? Met de prijzen van harddisks tegenwoordig kan je het risico gewoon niet lopen dat je dingen kwijt raakt waar je waarde aan hecht.
                        Canon EOS 50D - 17-55mm f2.8 - 55-250mm f/4-5.6 IS - Canon Speedlite 420 EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                          Je kan nooit genoeg kopies hebben.
                          Brand, uitval, disk laten vallen, etc...
                          Photographer/Director Chase Jarvis shares his bombproof workflow and backup for every image he shoots, stills and video alike. SUBSCRIBE: http://bit.ly/16MH...

Zo zet je Murphy schaakmat.
                          dees al een goeie week geleden gezien op fb!
                          zalig om zien, maar toont wel aan da back-uppen een noodzaak is.
                          je weet naar nooit
                          nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door remanus Bekijk bericht
                            Hoi,

Wil je een back-up maken. Dan kan ik zeker een nas met 2 van dezelfde harddisks aanraden.

Je kan dan namelijk een raid mirror draaien. Zodat je altijd automatisch een dubbele back-up maakt. En de kans dat 2 harddisks het op hetzelfde moment begeven is zeer klein.

Ook een voodeel van een nas is je hangt hem in je netwerk en kan hem met je pc aanspreken wanneer je wil. Zonder dat je hem aan usb poort hoeft te hangen.

Of ook nog van andere lokaties als je hem ook ftp laat draaien. Dus bestanden ophalen of erop zetten als je niet thuis bent.

Wil je toch een usb drive koop er gewoon een die goedkoop is. Er zijn niet veel fabrieken die harddisks maken. En onderling is het verschil niet zo groot.
                            Stop eens met RAID en Backup in dezelfde zin te gebruiken.

RAID is never nooit niet enige vorm van backup, wel van redundancy en dat is iets helemaal anders.

NAS is inderdaad een betere optie dan USB , maar dan moet je ergens netwerk hebben liggen.

Ik koop enkel nog WD, blijft een goed merk en core business is dan ook storage.

Bij Lacie moet je geluk hebben, zij maken enkel de behuizing en stoppen er een hdd in.
                            Kan van WD, Hitachi, Samsung, ... zijn, you never know.

Als je het risico tot een minimum wil beperken zou je eigenlijk geen 2 disks op hetzelfde tijdstip mogen kopen. Disks van dezelfde batch gaan ook vaak samen kapot (= bewezen).

Maar ja, dan kun je wel erg paranoia worden eigenlijk.

Ik denk er aan om mijn backup disk jaarlijks naar een kluis te brengen ofzo en telkens een nieuwe te kopen, kwestie van off-site storage te hebben.

Online storage is nog veel te duur helaas...
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Hier ook een dubbele back up
                              Mijn laptop heeft vééél te weinig ruimte om al mijn foto's op te slagen.
                              Ik heb 2 Western Digitals van ieders 1 TB.
                              Moet wel dringend wat RAW bestanden gaan deleten want heb nog maar een 300GB vrij.

Comment

Working...
                              X