Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorkomen vastzitten van filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voorkomen vastzitten van filter

Hallo,
    Ik heb al een paar keer het spijtige voorval gehad dat mijn pol filter knalvast komt te zitten. Na lang prutsen en advies in vroegere threads heb ik de filter telkens kunnen losdraaien. Maar nu durf ik echt de pol filter niet meer op te schroeven.
    Heeft iemand een idee hoe je preventief, de schroefdraad kunt behandelen met een product zodat de kans om vastzitten geminimaliseerd wordt?
    Alvast bedankt.

Re: Voorkomen vastzitten van filter

Siliconen release spray gebruiken op de schoefdraad.
    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
      Siliconen release spray gebruiken op de schoefdraad.
      Als je daarvan een paar spatjes op de lens of op het filter krijgt, dan heb je problemen om die er weer af te krijgen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Beide schroefdraden goed reinigen met een pluisvrij doekje of een siliconenstaafje en dan niet extreem vastdraaien.

De eerste keren dat ik de pola gebruikte had ik ook dat probleem.
        Nu niet meer.

Ik heb nog ergens een blokje liggen waar ik vroeger al eens met een handzaag overging zodat die zaag niet bleef haperen tijdens het gebruik.Misschien is dat een ook een mogelijkheid....

Enig probleem is, ik weet totaal niet meer hoe dat spul heet
        Het ziet eruit als melkwit kaarsvet, maar dan wel wat harder...
        Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

Comment

goedkope filters zijn gemaakt van plastic, dat gaat vastzitten. Iets duurdere filters zijn gemaakt van aluminium, dat kan bij het er op schroeven al vast gaan zitten als je het net niet goed doet. Na enige tijd gaat aluminium vast zitten door het poeder dat er af komt.

Betere filters zijn gemaakt van messing, en als je draad schoon is, gaat dat niet vastzitten.
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Excalibur Bekijk bericht
            Ik heb nog ergens een blokje liggen waar ik vroeger al eens met een handzaag overging zodat die zaag niet bleef haperen tijdens het gebruik.Misschien is dat een ook een mogelijkheid....

Enig probleem is, ik weet totaal niet meer hoe dat spul heet
            Het ziet eruit als melkwit kaarsvet, maar dan wel wat harder...
            Parafine.

Comment

Zeker nooit een Siliconen product gebruiken, siliconenspray gaat overal door, en kan zelfs tussen je lenselementen komen te zitten, en dat wil je niet. Doe maar eens de proef, plaats een flesje siliconenolie goed dichtgedraaid gewoon ergens in een kast of op een tafel, na enkele weken heb je een vette ring onder je flesje, net ofdat het er dwars doorgaat.

Zoals hier reeds gezegd, kaarsvet gebruiken, of nog beter vetkaars (hier roekaars genoemd) wordt ook gebruikt om stroeflopende metalen ritssluitingen beter te laten schuiven, als je snel moet, en je krijgt de rits van je broek niet open.
              Last edited by Guest42; 23 juli 2010, 08:57.

Comment

Reeds bedankt voor het advies. Siliconen zou ik ook niet gebruiken, te gevaarlijk voor het glas. Naar het schijnt zouden er speciale knijpringen bestaan om de filter in te klemmen zodat je die dan kunt losdraaien.
                Iemand ervaring?

Comment

@Zappa : dat is het , paraffine

weet ik eindelijk terug hoe dat ding heet

Bedankt !!!
                  Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

Comment

Ik zou nooit iets op de schroefdraad smeren smeren wat het ook is het kan altijd op het glas terechtkomen.
                    Ik heb het ooit gehad dat ik een filter van 67mm er niet meer afkreeg en omdat ik hem heel wilde houden heb ik dan ook geen tang of dergelijke gebruikt.
                    De grote fout die je maakt is dat bij het vastzitten van het filter je plaatselijk te veel druk op de vatting gaat geven waardoor je de filtervatting ovaal drukt en het filter nog vaster gaat zitten.
                    Ik was zelf zeer verast dat als ik zoveel mogelijk vingers gebruikte en haast niet drukte het filter er zonder problemen afkwam (ik gebruik het nog steeds).
                    Krijg je het er niet af kan je de losse lens met het filter vlak op een rubberachtige ondergrond zetten en de lens losdraaien van het filter, altijd in tegengestelde richting van de klok.
                    Krijg je het er echt niet af dan knip je de filtervatting door of draai je met een tang het zaakje los.
                    Vooral pol filters zijn er gevoelig aan omdat je niet een maar twee dunnere randen hebt.
                    Een kwaliteitsfilter zal er ook minder last van hebben dan goedkope .....
                    Last edited by Sus; 23 juli 2010, 20:02.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door thelasman Bekijk bericht
                      Reeds bedankt voor het advies. Siliconen zou ik ook niet gebruiken, te gevaarlijk voor het glas. Naar het schijnt zouden er speciale knijpringen bestaan om de filter in te klemmen zodat je die dan kunt losdraaien.
                      Iemand ervaring?
                      leg je probleem eens voor aan Roadrunner, hij weet precies hoe je dit 'filterprobleem' succesvol kan aanpakken

Comment

Lens met filter in ijskast en vaak komt het filter dan los.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                          Krijg je het er niet af kan je de losse lens met het filter vlak op een rubberachtige ondergrond zetten en de lens losdraaien van het filter, altijd in tegengestelde richting van de klok.
                          Werkt niet voorpola's
                          Krijg je het er echt niet af dan knip je de filtervatting door of draai je met een tang het zaakje los......
                          Wat voor soort tang gebruik je hiervoor?
                          Vooral pol filters zijn er gevoelig aan omdat je niet een maar twee dunnere randen hebt......
                          bij mijn pola's maar ééntje
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Een beetje huidvet wil ook wel eens helpen. Vinger langs je neus en dan met die vetvlek over de schroefdraad. Hoeft niet veel te zijn; komt het op je glaasje is het gemakkelijk te verwijderen.
                            Met name geëloxeerd aluminium op geëloxeerd aluminium wil stroef lopen.

Groet Hans.

Comment

Een stukje binnenband (voor of achterwiel) in de handpalm houden. Op je filter drukken en draaien maar.
                              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Working...
                              X