Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

universele statiefkop ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• universele statiefkop ?

Hallo,

ik heb een Nikon D90 met lens 300 f4 en TC 1.4.
    Ik wil een tripod (055xprob) en monopod (680B) van Manfrotto kopen.
    Op termijn ook een telescoop voor vogelobservatie.

Ben op zoek nar statiefkop.
    Denk aan de 496RC2.
    Kan deze voor zowel de tripod als de monopod ?
    En kan daar dan later ook nog een telescoop op worden geplaatst ?

Of heb ik eigenlijk 3 verschillende koppen nodig?

ALVAST BEDANKT VOOR JULLIE ADVIES

mvg

Erik

Re: universele statiefkop ?

Heb zelf de Manfrotto 055XProB, een uitstekende tripod die bovendien erg populair is bij BD. Heb ook de 680B monopod. Een monopod hoeft eigenlijk geen balhoofd dat alle kanten op kan, dus heb ik die voorzien van een 234RC kop, om makkelijk van landscape naar portrait stand te kunnen wisselen. Niet al te duur en meer dan voldoende.

Voor de tripod echter heb ik onlangs de originele Manfrotto 322RC2 vervangen door een Markins Q3 balhoofd. Voornaamste reden: die Manfrotto was niet meer bestand tegen steeds zwaarder wordende combo's van camerabody's (al dan niet uitgerust met een batterypack/grip) met serieuze objectieven.

Enigste probleem is nu dat ik een ander camera- of lensplaatje behoef als ik eens de monopod wil meenemen. Manfrotto heeft zo z'n eigen plaatjessysteem, heel verschillend van de z.g. "Arca Swiss" of Wimberly style, die mijn Markins balhoofd vraagt.

Ik vraag me af of die 496RC2 gaat volstaan...
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Alvast bedankt voor de reactie en de tips

Comment

Geen reacties meer ?

Comment

Toch wel, toch wel, Ikke
          Een vraagje hier dan hoef ik geen nieuwe topic te openen, er zijn er reeds zo velen.

Ik heb een ( volgens mijn normen; redelijke goede ) Vanguard Alta statief met panoramische kop , zou daar eventueel een degelijk balhoofd op passen ?
          Zo ja , hetwelke en is dat dan ook voorzien van een "snelwisselplaatje" ?
          THX in advance
          Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Manfrotto-statiefkoppen (maar ik ben daar uit ervaring niet meer zo'n voorstander van) komen meestal wel met een snelkoppelplaatje. Dat heb ik tenminste in het verleden ervaren.
            Noch de RRS van m'n vrouw, als mijn Markins kwamen echter met een plaatje. Reken voor zo'n Arca Swiss style plaatje toch nog eens een €50.-
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Manfrotto-statiefkoppen (maar ik ben daar uit ervaring niet meer zo'n voorstander van) komen meestal wel met een snelkoppelplaatje. Dat heb ik tenminste in het verleden ervaren.
              Hangt er gewoon vanaf wat je besteld. Als je een balhoofd besteld zonder snelkoppeling komt er één met gewoon een stukje schroefdraad. En dan hebben ze bij Manfrotto ook nog verschillende systemen op één type balhoofd.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
              X