Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cokin z-systeem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• cokin z-systeem

Hey,

Ik ben op zoek naar een set goede filters,specifiek nd filters + eventueel een pola filter.
    op fotokonijnenberg vond ik het Z-syteem van Cokin.

Is dit een goed systeem? Of zijn er nog betere te verkrijgen?

grtz,

aftertoucher
    “The Earth is Art, The Photographer is only a Witness ”

Re: cokin z-systeem

Ja hoor, je kunt ook eens kijken naar het Lee filter systeem, dit schijnen glazen filters te zijn, die beter krasbestendig zijn, minder kleurafwijking laten zien, maar echter moeilijker te verkrijgen te zijn.
    En van de prijs ga je helemaal al niet vrolijk worden; zelf hou ik het maar bij mijn Cokin P-filter systeem. Werkt perfect en is heel goed betaalbaar
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Cokin heeft ook glazen filters in het nieuw M-Pro system (klik).
      Prijs en verkrijgbaarheid is me onbekend.
      Zelf heb ik het A en P system met verschillende filters maar een polarisatie filter van Cokin van deze systemen moet ik niet hebben.
      Ik heb er vroeger eentje in bruikleen gehad en de resultaten waren echt pover.
      Als CPL gebruik ik B+W, onlangs kocht ik een drietal Kenko's en die bevallen me ook.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

en kan je deze cpl van b+w dan ook bevestigen op dat systeem?
        “The Earth is Art, The Photographer is only a Witness ”

Comment

Normaal draait een cpl vooraan op je lens, terwijl de Cokin filters met een houder komen waarin filters passen. Daarom moet ook die cpl dezelfde "filtermaat" hebben als je lens. Mijn voornaamste objectieven hebben alle een diameter van 77mm, dus mijn cpl (b&w, slim) past op al die lenzen.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Vergeet Cokin en zijn harsfilters.....en koop je deftige glazen circulaire filters. Glazen circulaire filters sluiten mooi aan op je objectief....de kans dat het licht langs de zijkant kan beginnen reflecteren is onbestaande. Glazen filters zijn ook veel krasbestendiger en gaan zodoende vele malen langer mee. Je kan nog steeds je zonnekap gebruiken....met een filterhouder gaat dit niet meer.
            Graduele nd filters zijn het meest gebruikt via een filterhouder....maar het effect kan je minstens even goed en zelfs beter kopieren via meerdere belichtingen in ps. Veel beginners(en ik dus een tijd geleden ook) laten zich vangen door zulke filterhouders en filters omdat ze in verhouding goedkoper lijken in aankoop.....tis maar pas wanneer je ze effectief veel gaat gebruiken dat de nadelen zichbaar zullen worden.
            Her en der op het internet hoor je bekende fotografen zweren dat ze werken met enkel gradueel filters of kleurfilters van dit of dat merk om een beoogd effect te bekomen. De reden waarom ze dit verkondigen is omdat 1. Deze bekendere fotografen door deze merken gesponsord worden......en 2. omdat het gebruik van ps door verschillende jury's en beoordelaars nog steeds aanzien worden als fake en onecht........wil je in de prijzen vallen vertel dan best dat je met echte filters je resultaten bekomt....staat veel professioneler.
            Last edited by RUPSELKOPKE; 20 juli 2010, 17:26.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Working...
            X