Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beschermfilter voor een 50mm?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• beschermfilter voor een 50mm?

Hallo,

Ik ben van plan om een sigma 50mm1.4 te kopen voor op mijn canon 50d.
    Mijn vraag is nu (vooral aan diegene die zo een lens hebben), is het de moeite om hiervoor een UV-filter (beschermfilter dus) bij te kopen. En zo ja, welk merk??

De lens zelf kost bvb in art en craft €415.
    Ik heb gelezen dat hierbij al een zonnekap bij is, dus is ook al een bescherming...

Omdat de filtermaat van deze lens 77mm is de filter ook niet van de goedkoopste.
    bvb.:
    Kenko MC UV Digital 77mm --> €42
    Kenko Pro UV Digital 77mm --> €69
    Canon 77mm Lens Protect filter --> €79
    B+W UV MRC II filter 77mm --> €109

Wat denken jullie hiervan? Is het de moeite ofniet?
    En zo ja, is er veel verschil van kwaliteit tss deze filters??
    Want het laatste wat ik wil, is dat de kwaliteit afneemt doordeze filter!

Re: beschermfilter voor een 50mm?

Zoals je zelf al aangeeft, gaat het hier om een extra bescherming van je objectief tegen bijv. zand, zout en krassen op de frontlens van je objectief tijdens het schoonmaken (een ongeluk zit immers in een klein hoekje). Een tweetal goede filter merken zijn B+W en Hoya, en binnen deze 2 merken is de prijs spreiding zeer groot en zul je voor jezelf uit moeten maken wat je eisen zijn voor een dergelijk filter. Hoe duurder het filter, hoe beter de coating die er op zit (om ongewenste licht effecten tegen te gaan) en hoe beter het bestend is tegen krassen en olie/vet wat er op kan komen.
    's-Avonds zal een uv-filter echter tegen je keren en kun je het er beter af halen; hiermee voorkom je de vorming van die "mooie" kleurringen in je foto's

Zelf gebruik ik al een tijdje een 77 mm filter van Hoya uit de C-serie...heeft me indertijd ongeveer 30 Euro gekost, en ik zie nog geen problemen ontstaan bij het gebruik op de duurdere, lichtsterke objectieven.
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seedn Bekijk bericht
      Want het laatste wat ik wil, is dat de kwaliteit afneemt doordeze filter!
      het laatste wat je wil is dat je frontlenselement beschadigd geraakt omdat er GEEN filter voorzit.

Filters lijken duur maar zijn de goedkoopste verzekering voor de voorkant van je lens.
      Een zonnekap helpt ook al wel wat.

Je moet trouwens je filter er niet voortdurend opzetten maar je kan min of meer toch het aanwezige "risico" inschatten? Op parties bv zet ik altijd een filter op mijn lenzen maar op bv een concert als ik voor het podium sta, niet.
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
        het laatste wat je wil is dat je frontlenselement beschadigd geraakt omdat er GEEN filter voorzit.
        dat is natuurlijk een feit

Zou het verschil in kwaliteit zo groot zijn tussen deze filters dat bvb die van B+W 2 maal zo duur (beter) is dan de andere?

Comment

Hi,

het frontelement van een degelijke lens is meestal voorzien van een coating die beschermt tegen reflecties en andere negatieve effecten.
          Als je er een filter op plaatst, neem dan ook iets degelijks, of je vermindert de kwaliteit toch wel enigszins....
          Als alternatief plaats ik dikwijls de zonnekap op het toestel, dan is ze ook wat beschermd, tenzij tegen lange, puntachtige voorwerpen en tegen kwaadwillige homo sapiens stomdronkeniens.....
          Maar goed, daar helpt dikwijls ook geen filter meer....

Greetz,

JD

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seedn Bekijk bericht
            dat is natuurlijk een feit

Zou het verschil in kwaliteit zo groot zijn tussen deze filters dat bvb die van B+W 2 maal zo duur (beter) is dan de andere?
            zonder afbreuk te doen aan de Kenko's en de Canon's maar B+W is samen met Hoya (dacht ik) DE marktleider op het gebied van zo'n filters. Of je het verschil gaat zien, weet ik niet. Zal je zelf moeten beslissen of je dat verschil eraan wil geven of niet. Ik wel dus...

Op mijn 16-35 2.8 morgen komt allesinds een B+W (82mm ).
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

Comment

Er is al het nodige geschreven over zin en onzin van een UV filter als frontlensbeschermer.
              Wel of geen beschermfilter blijft een persoonlijke keuze; er zijn geen zwart-wit criteria. De fotograaf moet de eigenaardigheden van zijn/haar spullen kennen.
              Sommige lenzen kunnen in tegenlicht beroerd beeld leveren. Daarmee moet je rekening houden, bv een zonnekap.
              Een UV filter zal in veel gevallen geen kwaad kunnen.
              In sommige lichtcondities is het beter het eraf te halen.
              In sommige gebruiksomstandigheden is het beter het erop te laten zitten.
              De fotograaf moet de prioriteit vaststellen.

Het is lastig achteraf vast te stellen of de schade aan de lens is verhinderd dankzij of ondanks het filter. Soms is de lensschade anders, bv aan de filtervatting ipv de frontlens.
              Ik verwacht niet dat zo'n dun glasplaatje een vliegende kiezelsteen tegenhoudt.
              Ik verwacht wel dat de grens een beetje wordt opgeschoven. Met een porrend kindervingertje of een tak ligt het anders dan met een stuk betonijzer.
              Is wel een stukje gewetensrust.

Voor wat testinfo zie ook
              Originally posted 2007-09-21 on Optyczne.pl When we buy a brand new camera we usually get very excited. We take pictures of everything: objects in motion, contemplative still shots, the tiniest of objects and the largest of objects, from far away and close-up ...

While preparing our polarizing filters test supplement we decided to update also our ...

Groet Hans.
              Last edited by J.Hoes; 17 juli 2010, 14:42. Reden: tekst

Comment

Working...
              X