Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil Eneloop batterijen en GP Recyko?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verschil Eneloop batterijen en GP Recyko?

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
    Dat is niet waar... het ene merk behoudt langer hun spanning dan de andere (andere curve/grafiek van spanningsverloop). Sommige merken ontladen (natuurlijke ontlading) ook minder snel dan andere ook al zijn ze allebei LSD batterijen.
    Zoals Black B@ndit zegt ... infinitesimale verschillen ... ook wel gedefinieerd als "spijkers op laag water"
    Als uw ene set batterijen dit soort power verschillen "hoorbaar" maakt kunt ge die beter direct wegkieperen .. (nog in het midden gelaten of ge met kaduuke sets batterijen werkt .. ) dit slaat electronisch gezien absoluut nergens op ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
      Ik heb ook beide in gebruik.
      De Eneloops nog niet zo lang, ik heb deze nog niet volledig kunnen testen maar de Recyko's geven in ieder geval minder vermogen dan mijn "gewone" Nimh GP's.
      Je merkt het verschil pas als je veel vermogen vraagt zoals bij een Metz 45CL4 flitser.
      De oplaadtijd van de flitser is merkelijk trager bij de Recyco's.
      Je weet hopelijk toch dat je bij Metz 45 best geen herlaadbare batterijen in de batterijhouder voor alkaline batterijen steekt?

Metz gebruikt een andere contact pin voor oplaadbare batterijen in zijn Metz 45 flitser, wegens andere inwendige weerstand en verschillend nominaal voltage (verschil alkaline <-> herlaadbare batterijen zoals NiCd en NiMH).

Weet niet of de flitser hierdoor kan defect gaan, maar Metz vermeld een tragere laadtijd en minder flitsvermogen (maw richtgetal 45 kan niet meer gehaald worden) indien je herlaadbare batterijen in alkaline batterijhouder steekt.
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
        Je weet hopelijk toch dat je bij Metz 45 best geen herlaadbare batterijen in de batterijhouder voor alkaline batterijen steekt?

Metz gebruikt een andere contact pin voor oplaadbare batterijen in zijn Metz 45 flitser, wegens andere inwendige weerstand en verschillend nominaal voltage (verschil alkaline <-> herlaadbare batterijen zoals NiCd en NiMH).

Weet niet of de flitser hierdoor kan defect gaan, maar Metz vermeld een tragere laadtijd en minder flitsvermogen (maw richtgetal 45 kan niet meer gehaald worden) indien je herlaadbare batterijen in alkaline batterijhouder steekt.
        Als Metz flitsers maak die alleen maar kunnen werken met alkalinebatterijen, dan is dat op lange termijn nooit een goede investering. De flitser mag dan wel goedkoop zijn, achteraf betaal je dat verschil ruimschoots terug als je telkens nieuwe batterijen moet kopen. In dat geval zou ik niemand aanraden om zo'n flitser te kopen...

In ieder geval is de spanning van een nikkel-metaalhydride accu lager dan die van een nieuwe alkalinebatterij. Een verse alkalinebatterij heeft een spanning van ongeveer 1,6V. Een nikkel-metaalhydride heeft pas na het laden een maximale spanning van 1,4V. Die spanning zakt vrij snel tot zo'n 1,2V en die spanning blijft dan ongeveer constant tot de accu bijna leeg is.
        Bij een alkalinebatterij verlaagt de spanning geleidelijk en als die aan 1,2V komt is ze eigenlijk nog maar voor de helft opgebruikt. Daar komt nog bij dat de inwendige weerstand op dat ogenblik veel groter is dan die van een accu, en daardoor zal de spanning onder belasting veel verder zakken. Door die lagere spanning duurt het nog langer om de flitser te herladen... Je zal dan ook niet het maximale richtgetal halen, dat kan dan blijkbaar alleen maar met een vers setje batterijen (na 50 flitsen mag je dan die batterijen weer vervangen omdat de spanning te ver gezakt is).

Bij Canonflitsers merk ik dat de laadtijd langer wordt als de AA-accu's bijna leeg zijn, maar dat de flitser dan minder flitsvermogen levert dat heb ik nog niet gemerkt...

Edit,

Ik heb even een paar handleidingen opgezocht van Metz flitsers, het lijkt erop dat het alleen maar de Metz 45 is waarvoor ze zelf een accupack leveren, maar waarom je daar niet gewoon een setje accu's in mag steken, en dat die flitser dan wel zonder problemen zou werken met hun eigen accupack (waar ook nikkel-metaalhydride acu's inzitten), dat weet ik niet...

De andere Metz flitsers (voor zover ik ze heb bekeken) kunnen dus wel tegen nikkel-metaalhydride accu's.
        En daar geven ze zelfs voor 1600mAh-accu's een groter aantal flitsen op per laadbeurt dan voor alkalinebatterijen.
        Last edited by Black B@ndit; 23 juli 2010, 18:39.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Edit,

Ik heb even een paar handleidingen opgezocht van Metz flitsers, het lijkt erop dat het alleen maar de Metz 45 is waarvoor ze zelf een accupack leveren, maar waarom je daar niet gewoon een setje accu's in mag steken, en dat die flitser dan wel zonder problemen zou werken met hun eigen accupack (waar ook nikkel-metaalhydride acu's inzitten), dat weet ik niet...

De andere Metz flitsers (voor zover ik ze heb bekeken) kunnen dus wel tegen nikkel-metaalhydride accu's.
          En daar geven ze zelfs voor 1600mAh-accu's een groter aantal flitsen op per laadbeurt dan voor alkalinebatterijen.
          In de accupacks van Metz 45 kun je zelf in principe geen nieuwe herlaadbare batterijen steken (ik heb het wel gedaan, maar was een heel gepruts, doch het werkt wel).

Enkel in de Metz 45 alkaline batterijhouder kun je zelf AA type batterijen steken.
          De batterijhouder voor AA batterijen gebruikt een andere aansluiting intern in de flitser dan accu-pack (is ook te zien op de packs: de contactpinnen liggen op een andere plaats).

Metz heeft blijkbaar voor beide types van batterijen een aparte optimalisatie van laadtijd en flitsenergie voorzien in de flitser.
          Als je dus herlaadbare batterijen in de AA batterijhouder steekt, zal de flitser het circuit voor alkaline batterijen gebruiken en niet voor herlaadbare batterijen.

Het gaat enkel over de Metz 45 flitser serie.
          Last edited by GeertB; 23 juli 2010, 19:49.
          Greetz Geert.
          Canon gerief...

Comment

Ik heb enkele sets Sanyo ENELOOP batterijen besteld, mensen van in de omgeving van Hooglede welke interesse hebben, laat maar iets horen, prijs 10€ per set van vier stuks in een doosje.

Comment

Working...
            X