Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Review Lacie 4big Quadra

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Review Lacie 4big Quadra

    Lacie 4big Quadra review



    De Lacie 4big Quadra testen, lijkt me wel een droom. Volgens de specificaties zouden snelheden tot 80MB/sec moeten gehaald worden. 
Dit moet zeker getest worden!




    Model

    De Lacie 4big Quadra is een externe harde schijf met 4 interne harde schijven. Naargelang welk model je koopt (4, 6 of 8TB), verschilt de grootte van de schijven. 
Ik kon de 6TB-versie aan de tand voelen. Hierin zitten 4 identieke Hitachi harde schijven verwerkt van 1,5TB.

Aangezien deze harde schijf meer is dan een omhulsel voor de harde schijven werd de “RAID” technologie hier verwerkt. Om niet al té technisch te gaan, maar het geheel toch begrijpbaar te houden : dit wil zeggen dat de opgeslagen gegevens op meerdere schijven worden opgeslagen zodat alles veiliger bewaard wordt. Ik koos voor Raid 5 omdat dit de hoogste beveiliging biedt tegen redelijke tot zeer goede snelheidsresultaten.



    Uitpakken en installeren

    Over het uitpakken kunnen we erg kort zijn: Lacie heft geen geld gestoken in blitse verpakkingen of knappe zakjes & doosjes. 
De harde schijf zit keurig verpakt in piepschuim en alle kabels, de voeding en de handleiding met cd zitten in een apart wit doosje.

De Lacie 4big Quadra zelf dien je niet te configureren. Het enige wat je moet beslissen is de Raid modus en het type aansluiting. Beide keuzes waren voor mij erg duidelijk: Raid 5 en eSata. 
Voor dit laatste heb ik ook de schijf aangesloten op USB2.0 & Firewire 800 om het snelheidsverschil is te zien.




    Raid modus veranderen

    Alvorens de schijf aan te sluiten en deze te gebruiken moet je de raid modus bepalen. Standaard is de schijf geconfigureerd voor raid 0. Ik heb dit naar raid 5 veranderd. 
Ook al lijken de vijf stappen in de handleiding een beetje “raar”, toch werkt het. Het enige wat niet klopt is de eerste stap, deze dien je te veranderen naar 15sec ipv 2sec. 
Probeer het zelf even en je zal zien dat het werkt. Hoe kom je te weten dat de eerste stap verkeerd is? Gewoon even mailen naar de Lacie helpdesk.

Aangezien de raid modus veranderd is, worden alle harde schijven geformatteerd. Dit wil zeggen dat alles wat op de schijf staat ook gewist zal worden. 
Neem dus tijdig een back-up!



    Snelheden
    Bij het testen van de snelheid hebben we gebruik gemaakt van AJA System Test. Alle testen werden uitgevoerd voor een bestandsgrootte van 128MB. 
Het eerste getal achter de naam is de snelheid voor bestanden naar de schijf te schrijven en het tweede getal is om bestanden van de schijf te lezen:


    USB 2.0: 22,8MB/sec – 27,6MB/sec

    Firewire 800: 62,2MB/sec – 82,7MB/sec



    Ter vergelijking: Een Drobo 2de generatie op firewire 800 haalt een snelheid van 27MB/sec voor het schrijven op de schijf en 42MB/sec voor het lezen van de schijf.

Momenteel werk ik op een Drobo van de tweede generatie aangesloten op Firewire 800. Eigenlijk ben ik erg tevreden van de snelheid, toch kan het duidelijk een pak sneller met deze Lacie, met name tot 5 keer sneller!




    Geluidsproductie

    Aangezien Lacie alles eraan wil doen om de schijven zo koel mogelijk te houden, is er ook hier een systeem ingebouwd waarbij er langs de voor- en onderkant koude lucht wordt ingezogen en via de verschillende schijven terug naar buiten gebracht aan de achterkant. Dit alles zonder lawaaierige fans. Je hoort dat de schijf draait, maar het wordt nooit storend, zelfs niet als de schijf naast je op je bureau staat.



    Back-up
    Wanneer je verwacht dat de gegevens die op de mac staan automatisch op de Lacie komen, hebben we meerdere mogelijkheden afhankelijk van wat je precies wilt bereiken.
Wil je dat je een virtuele kopie hebt van je mac, dan zou ik opteren voor Time Machine. Dit zit standaard in alle Apple computers. Je sluit de schijf aan en in de instellingen van je mac bepaal je dat deze schijf dient gebruikt te worden als TM-schijf.
Wil je toch manueel een back-up maken van bepaalde mappen, gebruik dan de software “Intego Backup Manager Pro”, welke er gratis bij geleverd wordt. Hiermee kan je zowat alles naar de schijf kopiëren of synchroniseren. Het is echt knap om zien wat er allemaal kan!




    Conclusie

    De Lacie 4Big Quadra is echt een killer van formaat! Snelheden tot 200MB/sec is echt een plezier om mee te werken. 
Jammer genoeg dien je wel voor de 6TB versie 1060 euro te betalen. (Prijzen incl. BTW)



    Wilt u de vorige reviews nalezen, surf even naar mijn website.

    Met vriendelijke groeten,
    
Sven Michiels

  • #2
    Re: Review Lacie 4big Quadra

    Wat je ons nog niet verteld hebt is de warmte die de schijven hebben bij normale werking. Is de luchtventilatie voldoende om de schijven koel te houden ?

    Comment


    • #3
      Re: Review Lacie 4big Quadra

      Sven, ik heb gekozen voor twee van de wat kleinere uitvoering van Lacie (namelijk DEZE), en deze in de meest veilige raid ingesteld, je kan deze schijven verkrijgen in drie prijzen, de schijven zijn kompleet dezelfde, op de goedkoopste heb je geen gegevensbeschermingsgarantie, op de wat duurdere drie jaar, en op de duurste vijf jaar, de schijven zijn compleet dezelfde identieke Hitachi harde schijven.

      Ik heb gekozen voor de goedkoopste uitvoering, daar de verkoper zei dat deze meerprijs niet interessant was bij gebruik in de meest veilige raidmodus, je betaald immers alleen een soort meerprijs voor gegevensverzekering, dat wil zeggen dat ze bij Lacie een eventueel kapotte schijf uiteenhalen om dan in een speciaal toestel de gegevens naar een nieuwe schijf over te zetten, dat is hetgeen ze mij bij de verkoper hebben gezegd.
      Ik gebruik deze van mij aangesloten op eSATA, en dat is inderdaad snel.

      Warm worden ze niet, van deze van mij is de behuizing een soort koelvin, maar ik merk niet dat deze maar iets opwarmen, wordt zelfs niet lauw.

      Comment

      Working...
      X