Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geotagging

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Geotagging

idd, Geert, ik vermoed dat dit de enige haalbare oplossing is voor de D3000 voor wat jij het wil gebruiken. Hou me zeker op de hoogte van je ervaringen ermee.

Groetjes,
    Peter
    Nikon D800 + D500, veel glas, licht, ballast, ...

Comment

Het is tenslotte toch nog een ander model van Gisteq geworden http://www.gisteq.com/PhotoTrackr/PhotoTrackrDPL900.php.
      Het eerste model was niet meer leverbaar volgens Navishop.
      Gisteren geleverd, na wat software strubbelingen om het te installeren schijnt alles op het eerste zicht goed te werken.
      Ik probeer dit weekend een eerste test.
      Met vriendelijke groeten
      Geert
      Nikon D3000 + AF-S 18-55 VR + 55-200 VR + Nikkor AF-S 70-300mm 4.5-5.6 G IF-ED VR

Comment

Na de eerste motorrit, met camera en GPSlogger, was ik wat teleurgesteld in de resultaten van dit eerste langere experiment.
        Ik vertrok omstreeks 10:30 uur, nadat ik de GPSlogger had ingeschakeld. Gedurende de ongeveer 5 uur durende rit werd niet meer omgekeken naar het toestel.
        Pas bij mijn aankomst thuis werd alles overgebracht naar de PC.
        In eerste instantie werden bij 12 foto's geen coördinaten overgebracht naar de foto. Bij een tweede poging ontbraken nog bij 2 foto's coördinaten. Deze matching werd uitgevoerd met het bijgeleverd programma van Gisteq.
        Daarop werd een derde poging met Geosetter ondernomen. Nu blijkt Geosetter tevens het land, provincie en plaats weg te schrijven. Bij het afsluiten van Geosetter kreeg ik op 4 foto's foutmeldingen, de twee oorspronkelijk zonder coördinaten blijven ook na het gebruik van Geosetter zonder coördinaten.
        Het gebruik van de software zal nog wat oefening vergen voordat het toestel in september meegaat op reis.
        PS. opmerkelijk was dat er in totaal 4 files werden gedownload van de GPSlogger, telkens met dezelfde filname gevolgd door een underscore en opeenvolgend nummer. Ook de bestandsgroote van deze files verschilde opmerkelijk.
        Met vriendelijke groeten
        Geert
        Nikon D3000 + AF-S 18-55 VR + 55-200 VR + Nikkor AF-S 70-300mm 4.5-5.6 G IF-ED VR

Comment

iemand die weet heeft of Canon ook met een GPS mouse of module op de markt komt?
          Imagination is more important than knowledge...
          http://www.kiekje.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
            iemand die weet heeft of Canon ook met een GPS mouse of module op de markt komt?
            Voor de 5DII en de XD reeks bestaat dat, maar peperduur. Ben ook vragende partij voor mijn 50D, maar iets anders dan een externe is er voorlopig niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gdornez Bekijk bericht
              PS. opmerkelijk was dat er in totaal 4 files werden gedownload van de GPSlogger, telkens met dezelfde filname gevolgd door een underscore en opeenvolgend nummer. Ook de bestandsgroote van deze files verschilde opmerkelijk.
              Dat is normaal. Je toestel kan maar een bepaald aantal punten per track opslaan.
              Als dat maximum bereikt is maakt hij automatisch een nieuwe tracklog aan.
              Waarschijnlijk kan je in je toestel het interval van de metingen aanpassen zodat er minder tracklogs aangemaakt worden.

Comment

Volgens mij ben je beter af met de Gisteq PhotoTrackr Lite.
                Ik gebruik deze regelmatig en ben er tevreden van. Is gewoon een GPS-logger op 1 AA-batterij en nadien kan je adhv de timestamps in de exif van je beelden de gps-coördinaten wegschrijven in je foto's. Je kan er dan ook leuke google maps fotogalerijen mee maken.
                Meer info over hoe ik werk kan je o m'n blog vinden.
                Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                Focaldesign

Comment

Faan, hoe heb je die fotogalerij gemaakt? Zelf in code liggen programmeren of is het iets dat vrij kant en klaar is?

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                  [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                  Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                    Faan, hoe heb je die fotogalerij gemaakt? Zelf in code liggen programmeren of is het iets dat vrij kant en klaar is?
                    Hey Ajuin,

Zit standaard in het meegeleverde softwarepakket van de Gisteq Phototrackr. Is gewoon een rebrand van JetPhoto.
                    Track kiezen, foto's taggen, exporteren naar galerij

Greetz,
                    S.
                    Focaldesign

Comment

Ahaa, dat voegt dus eveneens exif en gps bij elkaar, en nadien tonen op een kaart. Ga ik eens kijken of dat de workflow kan vervangen (geosetter en google earth etc. momenteel).

Thanks, ik hoop dat het goed werkt

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                        Ahaa, dat voegt dus eveneens exif en gps bij elkaar, en nadien tonen op een kaart. Ga ik eens kijken of dat de workflow kan vervangen (geosetter en google earth etc. momenteel).

Thanks, ik hoop dat het goed werkt
                        Jep, zoiets. Als je m'n blogpost eens doorneemt, zie je welke flow ik gebruik. Werkt best makkelijk.
                        Focaldesign

Comment

Vind het een leuk hebbeding en zou het erg appreciëren als ik het zou krijgenvoor mijn verjaardag of zo ....
                          Maar, wat heeft dit nog met met fotografie te maken ? Alleen wijsmaken aan je "facebook" vrienden waar je ooit was ? En waar de exacte plaats is waar je de exact dezefde foto kan maken .....
                          Leuk, maar ik zie daar zo direct niet het echte nut van in .
                          Enfin, ieder zijn hobby.
                          Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Heb enkele maanden geleden een Solmeta N1 gekocht bij :

heeft een interne batterij en onthoud de laatste positie (interessant wanneer men binnenhuis gaat) hoogte en tijde worden meegegeven.

Wil men ook kompas + richting dan is de N2 een beter keuze.

Ben er heel tevreden over,

Comment

Zelf heb ik een tijd geleden de Gisteq PhotoTrackr Lite aangeschaft. Het werk met een AA batterij (oplaadbaar liefst want ongeveer elke dag een nieuwe); het enige vervelende hieraan is dat er niet echt een duidelijk signaal komt dat de batterij ten einde is zodat je wel eens een stuk van je traject durft missen als niet geregeld op de leds kijkt of ze nog aan staan. Overigens kan je er langdurig mee op reis; 3 weken India vormden geen geheugenprobleem. De ontvangst is geweldig: eenmaal de locatie gecapteerd zat het ding ergens in een zijzakje van mijn rugzak, eventueel op de vloer van de autobus, en bleef het erg nauwgezet het trajekt volgen !

Daar zit gisteq software bij waarmee je achteraf simpelweg de data van het apparaatje kan downloaden naar je computer. (voordien moet je dus de klok van je camera gelijk gezet hebben, maar dat is hier al duidelijk aangegeven).
                              Dan kan je een map met foto's kiezen en die laten koppelen aan een track-logbestand. De coördinaten worden worden fijn weggeschreven in de exif file.

Omdat ik bijna uitsluitend in raw fotografeer (Nikon D300) betaalde ik de "pro" versie, maar dat liep minder goed af. Het programma "ziet" mijn NEF-beelden wel, maar toont er geen preview van ('t zijn dus zwarte rechthoeken...), zodat ik niet kan zien welke beelden aan een locatie gekoppeld worden en welke eventueel niet. Gek genoeg gebeurde het nogal eens dat er iets foutliep terwijl ik vond dat alles toch "vindbaar" zou zijn (geen uitval van signaal, tijden die klopten tussen een volledige reeks).
                              Niet tevreden dus over de RAW compatibiliteit van het programma.

Ondertussen heb ik GeoSetter (freeware) er naast in gebruik genomen. Nu is mijn flow de volgende:
                              - ik lees met gisteq software de datalogs in
                              - ik exporteer ze van daaruit als .gpx bestanden (een soort standaard in deze)
                              - die gpx bestanden lees ik in in GeoSetter (ik kan er daar makkelijk verschillende van één dag aaneenplakken)
                              - mijn NEFs (nikon raws) zijn daar wel prima zichtbaar
                              - ik laat GeoSetter zoeken naar koppelingen, en dat lukt vrijwel feilloos
                              - wil of moet ik nog locaties corrigeren (bv. als de ontvangst een tijdje weggevallen was), dan kan dat makkelijk met de muis op de satellietfoto/kaart
                              - dan sla ik die op, in de xmp-bestanden
                              - daarna doe ik in Lightroom "read metadata from files" en zo staat ook in de LR-catalog alles genoteerd.

!! heb je vooraf in LR als trefwoorden of andere metadata opgeslagen dan doe je vooraf aan het hele boven beschreven proces even "save metadata to file"; dan worden de in LR reeds opgeslagen iptc-waarden zoals beschrijving en copyright data weggeschreven naar het xmp-bestand en verlies je die niet bij het importeren van de geotags.

Een bijkomend voordeel van GeoSetter is dat je erg gebruiksvriendelijk kan corrigeren als tijdzone van gps en opnametijd in camera niet meteen overeenstemmen.

PS. Zijn er hier mensen met ervaring met Friedl's geo plug-in ? Misschien zou dat mijn workflow nog kunnen stroomlijnen.
                              Marc
                              http://www.flickr.com/photos/marc-tailly/ - http://www.dbs.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marctailly Bekijk bericht
                                PS. Zijn er hier mensen met ervaring met Friedl's geo plug-in ? Misschien zou dat mijn workflow nog kunnen stroomlijnen.
                                Jep, staat ook vermeld in m'n blogpost die ik reeds eerder vermeld heb. Ben ik tevreden van.
                                Focaldesign

Comment

Working...
                                X