Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geotagging

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Geotagging

Heb op dit forum al heel wat info verzameld. Heeft iemand reeds dit toestel: GiSTEQ PhotoTrackr GPS Photo Locator CD111 USB Mouse in zijn/haar bezit en zo ja wat zijn jullie ervaringen.
    Dacht om dit te gebruiken in combinatie met de freeware "geosetter".
    Met vriendelijke groeten
    Geert
    Nikon D3000 + AF-S 18-55 VR + 55-200 VR + Nikkor AF-S 70-300mm 4.5-5.6 G IF-ED VR

Re: Geotagging

En de Nikon GP-1 al in overweging genomen? Ik gebruik deze nu al ruim een jaar op mijn D300. Niet altijd even accuraat zoals alle gps'en, maar toch uiterst tevreden. Ik ben wel niet helemaal zeker of deze op de D3000 werkt. Je moet er wel rekening mee houden dat de lokatie die weergegeven wordt de positie is van de fotograaf en niet de positie van het onderwerp Wel spijtig dat er geen kompas ingebouwd is. In de D300 is dit wel voorzien, maar niet in de gps module. Je hebt wel een lokatie maar geen richting waarin de foto genomen is. Dit zal iets worden voor de GP-2?
    Nikon D800 + D500, veel glas, licht, ballast, ...

Comment

Peter,

Alvast bedankt voor de reactie, maar blijkbaar werkt deze GPS niet op de D3000. Deze morgen nog de handleiding gelezen.
      Met vriendelijke groeten
      Geert
      Nikon D3000 + AF-S 18-55 VR + 55-200 VR + Nikkor AF-S 70-300mm 4.5-5.6 G IF-ED VR

Comment

Geert,

Tja spijtig, ik heb net op de site van Nikon terug gevonden dat de GP-1 kan gebruikt worden vanaf de D5000. Maar ik wou je toch even mijn ervaring met die gps-toestanden meegeven.

Comment

Gebruik een Eye-Fi Pro X2 8GB Wireless SDHC Card - EYE-FI-8PC-EU - Class 6

Draadloze transmissie van foto's, video's en RAW via haar eigen draadloze netwerk op de computer en online sharing sites zoals Facebook, YouTube, Flickr, enz.,WLAN 802.11b/g/n, Wi-Fi Geotagging Possitions Service (WPS), draadloos internet beschikbaar, toegang via open netwerken en hotspot-toegang. AdHoc Transfair voor uw foto's en video's rechtstreeks vanaf je camera naar je computer te zenden zonder gebruik van een router.

Kenmerken:
          - Ad-Hoc verbinding enkel PRO kaarten
          - Tot 2000 foto's of 90 minuten video opslaan
          - Draadloos versturen van raw-bestanden
          - Uploaden via Wi-Fi-netwerk
          - Tot 32 netwerken toevoegen
          - Optie selectieve overdracht
          - Foto's en videofilmpjes rechtstreeks naar je pc versturen
          - Automatische geotagging
          - Foto's ordenen en delen
          - Brede compatibiliteit
          - Moeiteloze uitwisseling
          - Voorzie foto's en videoflims van een tijdstempel en orden ze op datum.
          - Geotagging-feature
          - Nauwkeurigheid van wps is 20 tot 30 meter
          - Ontvang een waarschuwing via e-mail, tekstbericht* of Twitter wanneer je foto's worden geüpload
          - Installatie in een paar minuten
          - Ook voor RAW bestanden
          - Ook te gebruiken op Mac systemen
          Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Otto,

Ziet er een knap kaartje uit. Betekent dit dat ik mijn laptop moet bijhebben om foto's over te zetten of kan dit via het internet naar mij thuis?
            Zie op het www dat het kaartje ook werkt via een Fonspot, ik beheer er thuis ook zo een!!
            Last edited by gdornez; 7 juli 2010, 08:54.
            Met vriendelijke groeten
            Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gdornez Bekijk bericht
              Otto,

Ziet er een knap kaartje uit. Betekent dit dat ik mijn laptop moet bijhebben om foto's over te zetten of kan dit via het internet naar mij thuis?
              Zie op het www dat het kaartje ook werkt via een Fonspot, ik beheer er thuis ook zo een!!
              Met deze link vindt U helemaal onderaan een Video info's u kunt meerdere Viedo's uitkiezen en afspelen. http://www.topfoto.nu/nederlands/geh...fi-8pc-eu.html

Gebruik deze kaart in een SonY NEX en heb alles van te voren ingesteld. Als ik dan bij Total tankstation kom welke meestal een Hot-Spot hebben stuurt die alle foto's naar mijn computer welke thuis staat. Kan dus blijven fotograferen mijn kaart raakt nooit vol en hoef geen laptop meer mee te nemen.

Comment

Otto,

Ik reeds steeds meer geďnteresseerd in dit product. Heb jij om je foto's naar je pc thuis op te laden een FTP-server moeten installeren en gaan deze foto's rechtstreeks naar een gewone pc?
                Als ik het goed voorheb, dan zijn er voor mij, als ik een FONspot gebruik, verder geen kosten aaan verbonden.
                Met vriendelijke groeten
                Geert

Comment

??????
                  Als ik het goed begrijp, heb je, ook voor de geotagging feature, een verbinding met een hotspot of internet nodig????
                  Daar zie ik het nu helemaal niet van in. Probeer dan maar eens je foto's van gps-coördinaten te voorzien als je op 3000m in de Alpen zit en het kortst bijgelegen stadje, waar misschien een hotspot beschikbaar, is ligt op zo'n 50km ...

Gevonden op http://forums.eye.fi/viewtopic.php?f=3&t=1754

"You can, with a card that supports the "hotspot" service (Pro X2 and Explore have a year of this included in the purchase price, Geo with a purchased upgrade), connect to any open wireless access point."
                  ...

"As far as geotagging goes, it appears that Skyhook's coverage is pretty good in Berlin (see map here: http://www.skyhookwireless.com/howitworks/coverage.php). The caveat is that you need an internet connection when the pictures are transferring in order for the card to assign geo locations to the photos. Since you're talking about doing it without a computer anyways, the only way the pictures are leaving the card is if it gets a connection to the internet, so you should be all set on that score."

bijzonder "handig" speelgoed precies ... en met een abonnement en daarboven nog eens een upgrade ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gdornez Bekijk bericht
                    Otto,

Ik reeds steeds meer geďnteresseerd in dit product. Heb jij om je foto's naar je pc thuis op te laden een FTP-server moeten installeren en gaan deze foto's rechtstreeks naar een gewone pc?
                    Als ik het goed voorheb, dan zijn er voor mij, als ik een FONspot gebruik, verder geen kosten aaan verbonden.
                    Heb de kaart zowel in de EOS 550D en de Panasonic G2 uitgetest.

Gebruik het in de Leica en de Sony Nex en het kaartje werd direct herkend in via de menu's geinstalleerd. Bij de AXA/Winterthur zijn nu meerdere camera's in test met deze kaart bij de schadeinspecteurs. En alles is van tevoren ingesteld en de beelden komen automatisch bij de garages en op de burelen.

Comment

De opmerking van Peter doen mij nu terug twijfelen.....
                      Met vriendelijke groeten
                      Geert

Comment

Als ik het goed begrijp is de GiSTEQ PhotoTrackr GPS Photo Locator CD111 USB Mouse een autonome gps die je route opslaat. Je moet de klok van de camera eenmalig synchroniseren met de klok van de Gisteq. Via software wordt dan een foto, op basis van datum en tijd gekoppeld aan de lokatie waar je je op dat tijdstip bevond via de tracklog van de gps.

De Nikon GP-1 is een soort gps-muis die je zowel aan een pc als aan een Nikon body kan hangen (vanaf de D5000 blijkbaar). De gps-lokatie wordt dan automatisch in de exif van je opname geďntegreerd. Je kan ook via het menu van de body gelijk waar en wanneer de coördinaten van je positie opvragen.Hier heb je dan wel geen tracklogging of je kan je route niet visualiseren in google maps of google earth, moest je daar behoefte aan hebben. Voor mij persoonlijk is het enkel van "belang" om te kunnen terugvinden waar een bepaalde foto juist genomen is, om deze plaats later eventueel te kunnen terug vinden. Voor tracklogging heb ik in de Alpen sowieso altijd ook een Garmin bij en durf ik de GP-1 in combinatie met een stafkaart wel al eens als backup voor mijn Garmin te gebruiken.

De Eye-Fi Pro X2 8GB Wireless SDHC Card - EYE-FI-8PC-EU - Class 6 is een totaal ander verhaal. Hier gebeurt de positionering op basis van WiFi access points, de zendmasten dus. De beste dekking vind je dan ook in dichtbevolkte gebieden zoals steden. Het grote pluspunt ten opzichte van een gps is dan ook dat de wifi ook binnenshuis werkt in tegenstelling tot een gps. Maar geen geschikte Wifi, geen positiegegevens. Ook blijkt de positionering via wifi nooit zo nauwkeurig te zijn als een gps. Bij de wifi spreekt men van een naukeurigheid tussen de 200m en de 1000m, waar de naukeurigheid bij een gps <10m bedraagt. Het enige voordeel dat ik zie van die wifi is het onmiddelijk draadloos doorsturen van je foto's via internet, maar je moet wel even stilstaan bij het feit dat dit dient te gebeuren via een volledig onbeveiligd netwerk. Hoe lang zal het duren vooraleer hier virussen gaan circuleren die zich op de wifi kaart of in de firmware van je body gaan nestelen? Het zal in elk geval een goedkoper alternatief zijn dan de Nikon wireless wt-4.

Ik zie voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde in die Eye-Fi, maar dat kan even goed aan mijn manier van werken liggen. Ik heb geen behoefte aan het draadloos verzenden van mijn foto's en op veel plaatsen waar ik regelmatig fotografeer zou dit trouwens ook niet kunnen. In mijn favoriete dorpje in de Aosta-vallei staat er bij mijn weten 1 pc met internet in de plaatselijke bibliotheek, verder valt daar geen internet te bespeuren of je zou via het gsm netwerk moeten gaan werken natuurlijk. In mijn D300 zit een 4Gb kaart en ik heb altijd een reserve 4Gb bij die ik tot nu toe nog nooit nodig gehad heb. Een laptop heb ik altijd in het hotel liggen alleen al om 's avonds mijn foto's te kunnen beoordelen.

Ik hoop alleen maar dat je nu nog niet meer aan het twijfelen gebracht heb. Ik veronderstel dat een keuze vooral moet gemaakt worden op basis van behoeften en zeker niet op basis van de gadget.
                        Last edited by Peter.B; 8 juli 2010, 14:13.

Comment

U zult versteld staan hoeveel hotspots u gaat vinden.

Hier een demofilmpje van telenet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Otto Knap Bekijk bericht
                            U zult versteld staan hoeveel hotspots u gaat vinden.
                            In elk geval minder dan gsm zendmasten, en als je dan al ziet dat je op bepaalde plaatsen geen gsm ontvangst hebt ...

Het was gewoon mijn bedoeling om mijn foto's genomen in de vrije natuur te voorzien van coördinaten om later de juiste lokatie te kunnen terugvinden. Waarschijnlijk zijn er voor elke oplossing gegadigden want elk systeem heeft zo zijn voor- en nadelen.
                            Ik vraag me enkel af, wanneer ik op 50km van de stad Aosta zit, in "the middle of nowhere", op 3000m hoogte, hoe krijg ik dan in godsnaam de exacte lokatiegegevens bij mijn foto's met een nauwkeurigheid < 20m. De GP-1 voldoet hier voor, bij de Eye-Fi heb ik, volgens wat ik er kan over vinden, zo mijn twijfels. Of om mijn vraag anders te stellen, hoe weet dat ding wanneer ik van die berg naar beneden kom, de auto inspring, om 50km verder een hotspot te vinden, in godsnaam nog waar die foto oorspronkelijk genomen is? Ofwel door de coördinaten rechtstreeks bij de foto op te slaan, ofwel door een mapping van datum en tijd van de foto naar een gps tracklog. Blijkbaar heeft de Eye-Fi geen gps dus ook geen tracklogging en gebeurt de plaatsbepaling enkel via het wifi signaal en de positie ten opzichte van de 3 zendmasten

Comment

Otto en Peter,

Bedankt voor jullie bijdrage en de voor mij leerrijke discussie.
                              Ik kies in elk geval voor de GPS-locator. Dit is voor geotagging misschien de weg van de meeste arbeid om de locaties aan mijn foto's te gaan hangen, anderzijds kan ik hem ook nog gebruiken om bijvoorbeeld mijn gevolgde weg bij een toeristisch motorrit of wandeling op te slaan en nadien te visualiseren.

Topic mag, wat mij betreft, op slot.
                              Met vriendelijke groeten
                              Geert

Comment

Working...
                              X