Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fototas voor alpinisme

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fototas voor alpinisme

Hello,

Ik zou mijn fototoestel willen meenemen op tochten in de bergen. Zowel in de Alpen, als later dit jaar in de Himalaya. Het grootste probleem daarbij is - naast de levensduur van de batterijen door de koude - het bij de hand hebben van het toestel, zonder dat het klimmen gehinderd wordt. Ik denk om een kleine fototas los van mijn rugzak te gebruiken, of eventueel vastgemaakt aan de heupgordel, maar misschien zijn er hier mensen die een waardig alternatief kennen? Wat ik wil meenemen: een Nikon D80 met 18-70mm lens.

Alvast bedankt,

L.
    http://lievendevlaminck.wordpress.com/

Re: Fototas voor alpinisme

Veel fotografen die vaak in koude gebieden vertoeven steken hun batterijen zo dicht mogelijk bij hun lichaam zoals in een binnenzak van een pull of zo.
    Voor fototas heb ik al gehoord dat klimfotografen een toploader of iets dergelijks gebruiken. Ik weet wel niet of dit zo praktisch is alpinisme (met die heup en borstband van je gewone rugzak zou dit wel eens kunnen wringen). Best wachten op reacties van mensen die meer ervaring met dit soort fotografie vooraleer een fototas te kopen.

Comment

Lieven,

Ik heb vroeger ook heel wat tasjes gekocht en getest voor (D)SLR en Alpine doeleinden.
      Geen enkel systeem is geschikt voor het meer geavanceerde klimwerk.

Een klein tasje als de LowePro Off Road Zoom is leuk bij het klassieke alpinisme, maar ga je naar AD+ en D routes heb je er vaak te veel hinder van (er hangen doorgaans al genoeg friends, nuts, slingen en ijsvijzen rond je lichaam hé).

Wat doe ik? DSLR in de rugzak voor fotomomenten waar ik tijd heb. En een compactje in mijn vest of broek.
      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Hallo,

ik heb dat nog gedaan met een Lowepro TLZ-10 aan de heupgordel van mijn trekrugzak, maar zoals reeds aangegeven is een extra tas meestal niet zo handig.
        Wat ik het handigst vind is om mijn camera over mijn schouder te hangen en de camerariem door een musketon te steken die aan de schouderriem van mijn rugzak hangt. Maar je camera heeft dan wel geen enkele bescherming, dus dat is ook niet voor elke tocht doenbaar.

Groetjes,

Jan

Comment

Ik denk ook dat je eerder naar een camera-paraattas moet gaan die enkel het camerahuis+lens omvat en op die manier plaatsbesparend en licht is: http://www.nikonusa.com/Find-Your-Ni...Soft-Case.html
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

hallo,

volgende link kan je mss helpen?
            Sony a55 - Tamron 17-50 f/2.8 - Sigma 70-300 f/4-5.6 apo dg macro

Comment

Heb je al veel ervaring met klimmen en een SLR meesleuren?

Met mijn ervaring, hoe graag ik mijn SLR ook meesleur, na een paar tochtjes stap je toch snel over naar een compact. Het doet me pijn aan het hart van dat de moeten doen, maar die vele kilo's meesleuren op meerdaagse trektochten is er gewoon teveel aan, zeker als je gaat klimmen. Elke grammetje telt dan gewoon.

Groetjes,

Rolf
              Canon EOS 7D
              Canon EF-S 10-22mm USM - Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM - Canon EF 70-200mm f/4L USM
              Canon Speedlite 580EXII

Comment

Mee eens. Bij klimmen is elke overbodige kilo er een teveel.
                Bovendien is een dslr te groot en zwaar om bij klimmen constant rond je nek of aan een gordel of rugzak te hangen. Veel kans trouwens dat hij dan niet heelhuids weer beneden geraakt. Eén stevig tik tegen de rotsen kan genoeg zijn voor een perte totale.

Gewoon een compactje in de jaszak stoppen. En als je echt denkt energie op overschot te zullen hebben, dan zou ik de dslr gewoon in de rugzak stoppen, eventueel in een apart compartiment. Bij het rustigere stapwerk kan hij rond de nek of in de hand.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Koop een kleinbeeld camera met film. Fullframe voor geen geld en laag gewicht.

Ik heb de mijne altijd meegenomen, ook op technischer klimwerk. Gewoon bovenaan in de zak van de aflsuitklep van de rugzak maar wel extra beschermd in een camerahoes.
                  Extra batterij ging altijd in een borstzakje, beschermd tegen de kou. Een Minolta 505si met (niet-lichtsterke) standaardzoom weegt amper iets

Je onderbreekt je klim liefst zo weinig mogelijk om op schema te blijven. Enkel bij heel goeie fotografische opportuniteiten én als de situatie het toelaat, zou je je (d)SLR mogen bovenhalen.

Een beter alternatief tegenwoordig, is zo één van die compactjes (micro 4/3, Nex...) aanschaffen. De beeldkwaliteit daarvan stijgt schijnbaar met de dag...

G
                  fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                  Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wallieman Bekijk bericht
                    hallo,

volgende link kan je mss helpen?
                    http://www.luminous-landscape.com/tu...climbing.shtml
                    Yep, dat artikel ken ik. En precies daarin staat het volgende:
                    "
                    Carrying the gear
                    You might not believe me (at first), but this is by far the most important part of this guide. It is knowing how to have your gear accessible that will make the difference between getting back home with photos or not.
                    "

En vandaar mijn oorspronkelijke vraag dus

Enfin, nuttige tips tot dusver Ik begin meer en meer te neigen naar de compact-camera oplossing, ofwel de DSLR in de rugzak. Want eerlijk gezegd: om met quasi eender welke tas aan mijn heupgordel rond te lopen, lijkt mij bepaald onhandig.

Bedankt voor de reacties!

L.
                    http://lievendevlaminck.wordpress.com/

Comment

Ik zou een Toploadermodel van Lowepro proberen, eventueel in combinatie met zo'n harnasding dat ze ook hebben. Lijkt mij persoonlijk heel erg handig .
                      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                        Ik zou een Toploadermodel van Lowepro proberen, eventueel in combinatie met zo'n harnasding dat ze ook hebben. Lijkt mij persoonlijk heel erg handig .
                        Met die harnasdingen zal het niet handig zijn volgens mij, zo'n tas zit in de weg tijdens het klimmen.

Comment

Zo deed/doe ik het, 12dagen GR20 Corsica

D70s/Tele 70-300/zoom 18-70/Gorilapoot/Fliz SB-800/polarisatie filter.

De hele reeks voor de liefhebbers:
                          http://picasaweb.google.com/De.Bussc...rsica2008GR20#

Zou daar graag terug zijn, weg van de beschaving
                          www.de-busschere-wolfs.net
                          D70s - 50mm AF 1.8 / 18-70mm AF 3.5-4.5DX / 70-300mm AF 4-5.6 / SB-600

Comment

Working...
                          X