Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

accesoires eerste spiegelreflex

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• accesoires eerste spiegelreflex

Ik ga vrijdag mijn eerste spiegelreflex camera aanschaffen. Het gaat een Canon EOS 1000D worden met 18-55 IS lens. Mijn interesse gaat voornamelijk uit naar actiefoto's.
    Ik ben van plan hier een tas bij te kopen maar vraag me af welke accesoires nog 'handig' zijn als beginner. Een zonnekap etc is dat nodig?
    Ik hoop dat iemand me hierin kan verderhelpen!

Re: accesoires eerste spiegelreflex

een handige tas (bv. Lowepro of Kata, niet te klein maar beter ook niet te groot, voorzie dat je op termijn toch nog een telelens en flits zult kopen), 2-tal geheugenkaartjes, borsteltje en doekje om lens te kuisen, eventueel 2de batterij... koop niet dadelijk van alles en nog wat; je merkt al snel wat je nog mist of je krijgt een voorkeur voor bepaalde merken
    een zonnekap is altijd nuttig, maar zit die er niet bij?
    Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Ik denk het niet...is het niet zo bij Canon dat je de zonnekap er moet bijkopen, als accessoire ? Behalve bij de L-lenzen. Vind dat een heel raar (om niet te zeggen belachelijk) beleid van Canon .
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

ik zou zeggen: experimenteer eerst, en zie dan welke accessoires je nuttig lijken. Maar ik kan het niet laten om toch enkele dingen te vermelden:
        Een krachtige flits zou je kunnen helpen om de beweging te bevriezen.
        Een remote control zorgt ervoor dat je camera veel dichter bij de actie kan staan dan je zelf kan of durft :-)
        Een polarisatiefilter kan helpen als de "actie" zich in volle zon afspeelt en je wilt geen uitgebrande, witte lucht.
        Een snelle (=lichtsterke) lens helpt je ook om beweging te bevriezen. Lichtsterk = klein f-getal.
        Een lens met IS (of VR of OS) helpt je om mooie "panning" foto's te maken van voorbijrijdende auto's, maar ik zie dat je dat al van plan bent.
        Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
        Flickr album Homepage

Comment

Best een geheugenkaart Anders zul je niet foto's kunnen houden En ook een tas/rugzak om je materiaal in te kunnen bewaren.

De rest zou ik nog even mee wachten... Kijken waar je interesses liggen (je zegt nu wel actie, maar dat is een groot begrip en dat kan zeker nog veranderen ). Het zou jammer zijn om centjes te geven aan een aankoop die je toch niet gebruikt!
          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
          500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
            Een polarisatiefilter kan helpen als de "actie" zich in volle zon afspeelt en je wilt geen uitgebrande, witte lucht.
            Bij volle zon heb ik altijd blauwe luchten eventueel met een wit wolkje erin, dat uitgebrande is vaker van toepassing bij grijze luchten.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Alvast bedankt voor de reacties, maar ik heb het hier over klein prul. Ik bedoel niet qua lenzen etc maar eerder dingen die ik 99% kans ga nodig hebben en waar ik dan niet terug voor naar de winkel hoef te gaan.

Ik denk hierbij aan:
              geheugenkaarten
              zonnekap(dien ik appart aan te kopen, 15euro bij fotokonijnenberg)
              polarisatiefilter om de lenskop te beschermen?
              reinigingsset voor de spiegel/lens
              etc....
              Wie kan deze lijst aanvullen?

Als ik start met 1 lens. Deze zal dus bevestigd blijven op het toestel. Is het dan evengoed nodig om de spiegel fysiek te reinigen?
              Last edited by W&S; 21 juni 2010, 16:53.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                Lichtsterk = klein f-getal.
                Ik ben een beginner, dus wat is een klein f-getal; is dit 1, is dit 3.5?

Ik zou voor volgende lens willen gaan: "Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS", is deze dus lichtsterk of niet?
                Last edited by Red Falcon; 22 juni 2010, 17:31.

Comment

Wel, je hebt voor- en tegenstanders van een UV-/beschermingsfilter...sommigen schroeven er de hele tijd een zonnekap op, andere doen niets,...zelf ben ik voor de UV-filter. Een polarisatiefilter is niet om het eerste glaselement te beschermen, maar reflecties te vermijden (bij een blinkende auto bijvoorbeeld, zodat je geen wolken ofzo ziet), het contrast tussen de wolken en de lucht verhogen en een mooiere, meer verzadigde blauwe lucht te krijgen. Een effect dat met Photoshop eigenlijk quasi niet te bereiken valt.

Een extra geheugenkaart, batterij (eventueel in combinatie met een vertical grip...handig voor portretten, maar ook als je eventueel later naar een wat zwaardere lens zou overstappen, dan is het geheel meer in balans), reinigingsset en UV-filter lijkt me een goed begin. Een zonnekap is ook een prima aankoop.

Voor actiefoto's ga je met nog snellere lenzen (qua scherpstelling, dus met ring USM) beter af zijn dan met de kitlens, alhoewel die op zich prima is om mee te beginnen. Een 55-250 IS is ook een uitstekende lens om mee te beginnen als je wat meer tele wilt.
                  Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

lichtsterk is voor een 50mm f1.8 of bij de 70-200 f2.8, ze zijn vaak veel duurder, behalve de 50mm, die valt voor zn kwaliteit, heel goed mee in prijs.
                    Nikon D7000 en wat lenzen.
                    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W&S Bekijk bericht
                      ...
                      polarisatiefilter om de lenskop te beschermen?
                      ...
                      Wel een dure methode om de frontlens te beschermen Voor een goeie polarisatiefilter ga je toch wat centen mogen neerleggen.

Beter is een zonnekap en wat gezond verstand (Sommige gaan meer voor een UV filter gaan)
                      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                      500px

Comment

Die lenskap voor de 18-55IS is heel klein, ik denk niet dat het een verschil zal uitmaken. Bovendien kost die nog es 20 EUR ook. UV filter voor een lens van 100 EUR is denk ik niet nodig.
                        Accessoire die je misschien vergeet: blaasgalg.

Comment

Working...
                        X