Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen : Verhouding richtgetal tot vermogen in Ws

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitsen : Verhouding richtgetal tot vermogen in Ws

Een vraagje waar ik al een tijd mee zit is volgende :

Bij studioflitsen wordt het vermogen op de meeste sites weergegeven in Ws. Bij sommigen staat er een richtgetal vermeldt zoals bij een "gewone" externe flits.

Hoe kan men van het ene naar het andere rekenen???
    Mijn 580 EXII heeft een richtgetal van 58, maar nergens is de handleiding of online kan ik terugvinden hoe ik dit kan vertalen/vergelijken naar Ws. (kan natuurlijk zijn dat ik verkeerd gezocht heb)

Heeft er iemand soms een formule voor of een uitleg???

Het is niet heel belangrijk, maar gewoon uit nieuwsgierigheid had ik toch wel graag geweten of dit mogelijk is

Alvast bedankt.
    Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

Re: Flitsen : Verhouding richtgetal tot vermogen in Ws

Omrekenen gaat niet zomaar.
    Richtgetal houdt rekening met de reflector achter de flitsbuis en dus de bundeling van het flitslicht.
    Ws is puur de energie die de flitsbuis uitstuurt, zonder rekening te houden wat er met het licht gebeurt.
    Last edited by GeertB; 19 juni 2010, 09:50. Reden: dt foutje
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

Comment

Je 580 heeft dit richtgetal bij een lens van 105 mm, omdat de zoomstand in de flits het licht bundelde. Een studioflits heeft een bepaald Max vermogen laten we zeggen 400 of 600 WS, en nu hangt het af van welke reflector je daarop gebruikt wat je richtgetal zal zijn. Dat richtgetal kan je wel bepalen, met een flitsmeter het licht meten op 1 meter van de flits met een instelling op 100 ISO de bekomen waarde op de meter is het richtgetal bij die reflector.

MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik had een vermoeden dat het omrekenen niet zou gaan, omdat ik hier niets over vond, en enkele mensen aan wie ik het gevraagd had ook geen antwoord konden geven....

Maar we hebben natuurlijk weeral een reden om in de toekomst een stukje extra materiaal aan te kopen

Bedankt voor de reacties!!!!

Comment

Er is geen formule!
          Het richtgetal is direct gerelateerd aan de lichtopbrengst, waar Ws de maat is voor de uit het lichtnet onttrokken energie.
          Als ik naar mijn reportage flitsers kijk en die vergelijk met enkele van mijn flitskoppen dan kom ik ongeveer uit op de volgende getallen;

200 Ws is gelijk aan richtgetal 50
          300 Ws is gelijk aan richtgetal 56
          400 Ws is gelijk aan richtgetal 62

Bovenstaande hoeft niet van toepassing te zijn op studio flitsers van een ander merk!

Comment

@ViewFinder

Bedankt voor het lijstje, dan heb ik een richtlijn om een vergelijk te maken...

btw : welk merk van studioflits gebruik je , dit staat niet vermeldt.

Comment

Working...
            X