Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vier been statief (SHOOT magazine)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vier been statief (SHOOT magazine)

CONCLUSIE VIERBEENSTATIEF

Kort gezegd kun je zeggen dat een toestand stabiel is wanneer het zwaartepunt zich boven het steunpunt of steunvlak bevindt. Bij 3 poten is uw steunvlak een driehoek en bij 4 poten een vierkant (of rechthoek). Wanneer we 2 stoelen vergelijken waarbij de steunpunten op gelijk afstand van elkaar staan dan kan een stoel met 3 steunpunten gemakkelijker omkantelen (kleiner steunvlak) dan een stoel met vier steunpunten. Bij het wiebelen op een driepuntsstoel kom je sneller met je zwaartepunt buiten je steunvlak.
    Verder heb je ook nog de hoogte van het zwaartepunt die een rol speelt in de stabiliteit: hoe lager, hoe stabieler.

Bij fotografie denk ik dat je inderdaad kunt gaan discussiëren en spelen factoren zoals gebruiksgemak, ondergrond, weersomstandigheden,... ook een rol. Ik ben echter een leek in fotografie en kan hierover dus niet mee discussiëren, maar vanuit het standpunt van de fysica zijn onder gelijkaardige omstandigheden 4 poten stabieler dan 3 poten (mits vlakke ondergrond)

Comment

denk ook, dat het afhangt waar de poten onder de stoel zijn bevestigt.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

CONCLUSIE VAN EEN DESKUNDIGE

Kort gezegd kun je zeggen dat een toestand stabiel is wanneer het zwaartepunt zich boven het steunpunt of steunvlak bevindt. Bij 3 poten is uw steunvlak een driehoek en bij 4 poten een vierkant (of rechthoek). Wanneer we 2 stoelen vergelijken waarbij de steunpunten op gelijk afstand van elkaar staan dan kan een stoel met 3 steunpunten gemakkelijker omkantelen (kleiner steunvlak) dan een stoel met vier steunpunten. Bij het wiebelen op een driepuntsstoel kom je sneller met je zwaartepunt buiten je steunvlak.
        Verder heb je ook nog de hoogte van het zwaartepunt die een rol speelt in de stabiliteit: hoe lager, hoe stabieler.

Bij fotografie denk ik dat je inderdaad kunt gaan discussiëren en spelen factoren zoals gebruiksgemak, ondergrond, weersomstandigheden,... ook een rol. Ik ben echter een leek in fotografie en kan hierover dus niet mee discussiëren, maar vanuit het standpunt van de fysica zijn onder gelijkaardige omstandigheden 4 poten stabieler dan 3 poten (mits vlakke ondergrond)

Met dit bericht (conclusie) kan deze ideeen uitwisseling beëindigd worden
        Bedankt voor uw mening

LAMP
        Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

Comment

Er is zeker een stabiliteitvoordeel. Novoflex voert zelf het kantelen aan.
          De grote vraag is wat je allemaal op je driepoot moet plaatsen om te wensen dat je liever een vierpoot had gehad.
          Ik heb geen zware lange telelenzen. Een 300 mm tele op een balhoofd? Een 800 mm tele op een schommelkop? Veelal hebben lange telelenzen een zodanig geplaatste statiefaansluiting dat het zwaartepunt ongeveer op de statiefkop ligt.

Groet Hans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
            CONCLUSIE VAN EEN DESKUNDIGE

Met dit bericht (conclusie) kan deze ideeen uitwisseling beëindigd worden
            Bedankt voor uw mening

LAMP
            http://lampfotografie.blogspot.com/
            Lamp , je mag zeker een discussie beginnen.....maar niet zelf beeindigen. De mensen die reeds meedoen in deze discussie en of mee willen discussieren hebben gelukkig nog steeds de vrijheid om dit ook nu nog te doen. Enkel een moderator kan ingrijpen wanneer een discussie te gortig of volledig of topic gaat. Bedankt voor uw begrip.
            Last edited by RUPSELKOPKE; 17 juni 2010, 18:36.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
              Novoflex specificeert zijn statief matig op de website. Geeft bv. niet een hoeveel gewicht je erop kwijt kunt.
              Het kantel argument lijkt op papier goed. Ik vraag me af hoe dik de telelens moet zijn om dit te merken.

De Quadropod is modulair: je kunt verschillende poten monteren, wat meer vrijheid geeft om een speciale camerasteun samen te stellen.

Verder zie ik geen voordelen in huis-tuin-en keuken situaties met een QuadroPod.
              De prijs hoeft niet echt een beletsel te zijn, Gitzo is ook niet de goedkoopste.

Groet Hans.

Zoals hierboven reeds gezegd is, op papier en in theorie klopt het verhaal vierpoot stabieler op vlakke ondergrond. In de praktijk fotografeer je echter in een weide(hoog gras) op een akker(ongelijke grond), vanop kasseien en grind enz. Ik vraag me in die situaties dan af wat een gesukkel het gaat zijn om die vierde poot dan nog te plaatsen.In het filmpje duwd (schuift) vader Novoflex zijn laatste pootje tegen een vlakke ondergrond om het statief vast te zetten. Het zal iets moeilijker zijn om dit te verwezelijken in real time. De poten staan ook in een kruis verdeeld(4x90°)....je kan dus gewoon niet nalaten om de vierde poot te zetten of de boel valt gewoon om of kantelt toch een stuk. Zeker omdat bij camera-lens kombinatie zelden het gewicht mooi verdeeld zit in het center.

Een stoel met vier poten is in deze een slechte vergelijking .....zelfs al is de grond niet perfect horizontaal, door het gewicht van een volwassen persoon druk je( door torsie op zitvlakgedeelte) uiteindelijk toch de poten tot tegen de grond.

Novoflex maakt heel mooi materiaal.....maar veel gaan ze aan dit nieuwe systeem niet verdienen me dunkt.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Stabiliteit met 4 poten is natuurlijk maar één onderdeel van de stabiliteit van een statief, bv het dempen van trillingen is net zo belangrijk en de kans om een poot te raken is ook met 33% omhoog gegaan.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                X