Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Metz 45 CT-3 --> waarde + comp. Nikon D5000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Metz 45 CT-3 --> waarde + comp. Nikon D5000

    Ik ben hier al even aan het rondneuzen maar vind hier niet meteen een antwoord op

    Ikzelf heb een Nikon D5000 en een kennis heeft een Metz 45 CT-3 liggen waar hij niets mee doet. Hij weet zelf wel niet wat het waard is en of het te gebruiken valt met mijn toestel. Heeft het ook een meerwaarde? Kan er iemand mij helpen?

    Alvast dank!

  • #2
    Re: Metz 45 CT-3 --> waarde + comp. Nikon D5000

    Zou er nog max. €50 voor geven.
    Wel opletten met trigger voltage: mag voor de meeste camera's niet boven 6V liggen (best even meten met een multimeter op de flitscontacten).
    Indien voltage hoger ligt, kun je een tussenstukje gebruiken dat het voltage verlaagt.

    Heb zelf een Metz 45 CT5 en neem hiermee mijn beste en mooiste flitsfoto's (veel egaler uitgelicht dan interne flits en zelfs ook als met "hightech" TTL hotshoe flitser).
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

    Comment


    • #3
      Re: Metz 45 CT-3 --> waarde + comp. Nikon D5000

      Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
      (best even meten met een multimeter op de flitscontacten).
      Indien voltage hoger ligt, kun je een tussenstukje gebruiken dat het voltage verlaagt.
      Bedankt voor het snelle antwoord.
      Ik voel me wel even dom (ben nog maar een beginneling...) maar wat is een multimeter? Is dat zo'n toestelletje waarmee je de elektriciteit op een stopcontact meet? (ik ben een vrouw...)

      even gegoogled... en antwoord gevonden!

      Comment


      • #4
        Re: Metz 45 CT-3 --> waarde + comp. Nikon D5000

        Oorspronkelijk geplaatst door Sarah15 Bekijk bericht
        Ik ben hier al even aan het rondneuzen maar vind hier niet meteen een antwoord op

        Ikzelf heb een Nikon D5000 en een kennis heeft een Metz 45 CT-3 liggen waar hij niets mee doet. Hij weet zelf wel niet wat het waard is en of het te gebruiken valt met mijn toestel. Heeft het ook een meerwaarde? Kan er iemand mij helpen?

        Alvast dank!
        Nikon heeft zelf heel goede en efficiente flitsen, SB600, SB800, SB900, die je een uitgebalanceerd licht zullen bieden.

        Een oude Metz kan dat niet, daar zal je zelf met trial en error de juiste balancering telkens opnieuw moeten vinden. Na verloop van tijd kan dat wel lukken...
        De Metz flits is wel krachtiger dan de nikons, en heeft een straat waarde van 25-30€.
        De Metz maak je onderaan je toestel vast en sluit je aan met een PC-sync kabeltje...
        het type CT-3 heeft normaal een lage spanning ('t zijn de CT-1 die dikwijls hoge spanning hebben)
        je moet ze manueel bedienen en die bediening is heel erg beperkt.
        Ik gebruik metz 45's CT-1 voor strobist doeleinden, dus los van de camera...

        ik denk dat je je beter een nikon flash aanschaft...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Metz 45 CT-3 --> waarde + comp. Nikon D5000

          Niks trial en error.. er bestaat nog zoiets als een richtgetal en die flitser heeft ook een halfautomatische stand waarmee je perfect kunt belichten.

          Voor enkele tientjes kun je je niet beter wensen!

          Comment


          • #6
            Re: Metz 45 CT-3 --> waarde + comp. Nikon D5000

            Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
            Niks trial en error.. er bestaat nog zoiets als een richtgetal en die flitser heeft ook een halfautomatische stand waarmee je perfect kunt belichten.

            Voor enkele tientjes kun je je niet beter wensen!
            trial en error is misschien wat overdreven, maar het gebruiksgemak en resultaat in verhouding tot een Nikon flash met CLS, iTTL, en fillflash onderdersteuning...

            zie manual (manual van de metz CL4 maar is bijna gelijk aan de CT3, enkel de voorflits ontbreekt)

            concreet:
            TTL mode werkt niet!
            A mode werkt maar maakt gebruik van een eigen photosensor op de flash, sensor moet dus naar het onderwerp gericht worden... herkaderen wordt dus erg moeilijk...
            Manueel: slechts 3 standen: 1/1, 1/2 en 1/4

            dus misschien maar 30€ maar, 't is ook de frustratie niet waard... tenzij je goed weet wat je ermee kan doen...
            Last edited by d_oracle; 19 mei 2010, 16:08.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Metz 45 CT-3 --> waarde + comp. Nikon D5000

              Frustratie?
              Om flitsen?
              Kan me er helemaal niks bij voorstellen.

              Comment


              • #8
                Re: Metz 45 CT-3 --> waarde + comp. Nikon D5000

                Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                Zou er nog max. €50 voor geven.
                Wel opletten met trigger voltage: mag voor de meeste camera's niet boven 6V liggen (best even meten met een multimeter op de flitscontacten).
                Indien voltage hoger ligt, kun je een tussenstukje gebruiken dat het voltage verlaagt.

                Heb zelf een Metz 45 CT5 en neem hiermee mijn beste en mooiste flitsfoto's (veel egaler uitgelicht dan interne flits en zelfs ook als met "hightech" TTL hotshoe flitser).
                Nikon camera's mogen tot 250 volt hebben.
                En van de 45 reeks is het enkel en alleen de 45CT1 en dan nog tot en met serienummer 534 000 die gevaar oplevert voor moderne camera's.

                Comment


                • #9
                  Re: Metz 45 CT-3 --> waarde + comp. Nikon D5000

                  Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                  Niks trial en error.. er bestaat nog zoiets als een richtgetal en die flitser heeft ook een halfautomatische stand waarmee je perfect kunt belichten.

                  Voor enkele tientjes kun je je niet beter wensen!
                  Inderdaad, deze Metzen hebben lichtmeting die het teruggekaatste licht meet en, rekening houdend met ISO en diafragma (dat je wel moet instellen op de flits), de flits tijdig dichtknijpt.
                  Dus zoals ViewFinder terecht opmerkt: niks geen trial en error, maar integendeel voorspelbare resultaten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Metz 45 CT-3 --> waarde + comp. Nikon D5000

                    Vroeger, in het filmtijdperk, wist je niet beter. De betere flitsers waren de zgn "computerflitsers"; je stelde de flitser in op filmgevoeligheid en diafragma en het apparaat deed de rest. Metz 45 was ook wel een rijkelijk professioneel apparaat.

                    Ook toen waren er beginnelingen, die de eigenaardigheden van het flitsen moesten leren.
                    Met de moderne apparatuur is dat nog steeds zo, ondanks alle automatisering.

                    Er is niets mis met een CT3, het heeft beperkingen, zoals aantal manuele standen, afmetingen, gewicht.
                    De batterijen zijn 6 stuks penlight in een speciale batterijkorf. Die kun je vervangen door NiMH; Metz raadt dit af en op internet is men wel andere mening toegedaan. Het Metz NiMH accupak is vrij prijzig (ik dacht rond de 70 euro) en heeft een speciale lader nodig.
                    De uitlichtingshoek is die van een 35 mm lens op kleinbeeldformaat (FX). Met voorzetstuk is deze te vergroten naar 28 mm.

                    Wat meer info over Metz 45



                    Groet Hans.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Metz 45 CT-3 --> waarde + comp. Nikon D5000

                      Allen dank voor de informatie! Omdat ik toch , na het lezen van de informatie, serieus twijfel heb ik besloten de Metz nu even niet te kopen. Ik heb mijn D5000 nog maar 2 weken en begin pas in september met mijn opleiding dus ik denk dat ik me nu beter op andere zaken kan toespitsen, het zou hier anders de eerste paar jaar in de kast blijven liggen...

                      Indien iemand anders hierin interesse heeft mag hij/zij het mij altijd laten weten want die kennis doet er anders niets mee...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Metz 45 CT-3 --> waarde + comp. Nikon D5000

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sarah15 Bekijk bericht
                        Allen dank voor de informatie! Omdat ik toch , na het lezen van de informatie, serieus twijfel heb ik besloten de Metz nu even niet te kopen. Ik heb mijn D5000 nog maar 2 weken en begin pas in september met mijn opleiding dus ik denk dat ik me nu beter op andere zaken kan toespitsen, het zou hier anders de eerste paar jaar in de kast blijven liggen...

                        Indien iemand anders hierin interesse heeft mag hij/zij het mij altijd laten weten want die kennis doet er anders niets mee...
                        ik zou't ook niet doen... tracht voor je eerste externe flash een nikon flash te kopen... dan heb je alle mogelijkheden en combinaties met je toestel.
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment

                        Working...
                        X