Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Studio" Permanente Verlichting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• "Studio" Permanente Verlichting

Hallo,

ik heb een beetje een eigenaardig probleem in die zin dat het niet meteen over fotografie gaat, maar wel over licht.

Ik ben mijn kelder nl aan het ombouwen tot een soort "mini-studio" (bij gebrek aan beter), echter geen foto-studio, maar een schildersstudio voor het maken van olieverfschilderijen. Het probleem is echter hetzelfde: hoe kan ik deze ruimte efficient verlichten (permanent) zodat ik stillevens kan opstellen?

Er zijn geen ramen dus er valt geen natuurlijk licht in de ruimte.
    Het betreft hier dus een ruimte van 3.5m x 3.7m die ik van een neutraal licht wil voorzien (teneinde te vermijden dat mijn schilderijen er totaal anders uit gaan zien wanneer ik ze uit mijn kelder haal).

Uit andere threads op het forum heb ik begrepen dat er mogelijkheden zijn met TL verlichting (Philips Graphica,...) maar er zijn ook spaarlampen met een neutraal licht (link)

Hoe zouden jullie zo'n ruimte verlichten (met een beperkt budget), wetende dat het hier om een ruimte met een zeer laag plafond gaat (2.20m)? Kan ik ervoor zorgen dat ik ondangs het lage plafond toch geen last heb van harde schaduwen? Hoe belangrijk is plaatsing van de lichtbron(nen); kan ik het best voor 1 centrale lichtbron zorgen, of is het bijvoorbeeld interessanter om in elke hoek van het plafond een lichtbron te plaatsen?

Andere vragen die ik me stel zijn:
    Stel dat ik met TL-verlichting werk, wat voor armaturen zijn dan bruikbaar, maw, welke armaturen veranderen de kleur van het licht niet en hebben een minimaal effect op de lichttemperatuur? En wat kan er indien ik met spaarlampen werk? Hoe sterk zwakt het licht af indien men een armatuur voor de lamp plaatst? (Maw hoeveel lampen kopen?). Misschien is het beter om niet met vaste verlichtingspunten aan het plafond of muren te werken, maar enkel lampen op statieven te gebruiken?

Uw advies en ideetjes graag?
    Alvast bedankt!
    Johan

Re: "Studio" Permanente Verlichting

Hoe groter je je lichtbron en hoe dichter bij die is, hoe zachter het licht zal zijn.

Aan boord van marineschepen installeerden wij boven noodoperatietafels TL bakken met melkplexiglas ervoor met hierachter 20W tl-buisjes daglicht, dan krijg je iets van 40x40, pakje 40W dan wordt het 80x80.

Wat ook heel mooi kan zijn is een grid voor TL-bak, dan zie je eigenlijk geen(gaat alleen recht naar beneden) en zie het alleen als het ergen op weerkaast, maar of dat een prettig werklicht is?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hoe groter je je lichtbron en hoe dichter bij die is, hoe zachter het licht zal zijn.
      Je bedoelt hoe groter in oppervlakte vermoed ik.
      Maar heb je dan niet meer lampen nodig en stijgt de lichtsterkte daar dan niet mee?
      Worden de schaduwen niet net harder als de lichtbron dichter bij het onderwerp staat?

Een omhulsel in melkplexiglas maken lijkt mij wel een goed idee.
      Bedankt hjanssen!

Comment

Groottte is idd de opp..

Ga eens googlen op verlichting tekentafels, ik denk dat die ongeveer dezelfde eisen hebben als jij.

Hoe dichterbij->hoe lichter de schaduwen door het zachtere licht.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Jep, bedankt!

Comment

zomaar een idee:
            - plafond in zo "neutraal" mogelijk wit schilderen
            - tl-verlichting in "lichtbakken" aan de muur, bvb 30cm van plafond
            zodat plafond eigenlijk als "lichtbron" dient (weerkaatst licht)
            ?
            maar misschien gaat er dan wel teveel licht verloren om nog deftig de ruimte te verlichten...
            mvg,
            Hiawatha
            What if...

Comment

Hey Hiawatha,

bedankt voor je suggestie.

ik heb inderdaad de muren en het plafond wit geschilderd.
              Het licht laten weerkaatsen is een zeer goed idee en dit zal ik absoluut proberen.

Het zal een beetje testen en proberen worden maar ik heb er een goed gevoel bij, het zal wel in orde komen

Comment

Hi,

Ik heb enkele jaren geleden ook voor hetzelfde dilemma gestaan, toen ik mijn garage heb ingericht als airbrush/schilder/allerlei studio.

Enig verschil was de plafondhoogte, die was 2.48 m, dus zowat normale hoogte.

Ik heb het plafond en de muren in een heel licht grijs geschilderd, en voor mij komt dit goed in orde.

Boven de schildersezel hangen tegen het plafond twee dubbele 54 watt armaturen met normale daglicht TL. (lichttemperatuur draait rond de 6000K)
                Er is geen behuizing rond de lampen, geen reflectors of iets dergelijks. Gewoon een vierkanten metalen behuizing voor de elektrische componenten met aan beide kanten een TL. Hierdoor is er rechtstreeks licht naar beneden, en indirect licht via het grijze plafond/muren

Plaatsing van de schildersezel is zo dat er geen schaduwen op de doek vallen; lampen komen dan uit tussen mij en de schildersezel.

Iets dat ik ook gebruikt heb, is een enkele TL lamp in een armatuur met een matplexi lens die in hoogte regelbaar was met een draadophanging.
                Hierdoor geen probleem bij het kiezen van de hoeveelheid licht rechtstreeks op het schilderdoek. Eén kant van de lens afgeplakt zodat ik niet verblind werd door rechtstreeks licht.
                Enig ding hier is als je aan grote doeken werkt, en je laat de lamp zakken om aan de onderkant te werken, je ook je schildersezel achteruit moet verplaatsen.
                Omdat je doek scheef staat (bij mij toch, werkt gemakkelijker), en als je dan je lamp laat zakken, komt je lamp dichter bij je schilderdoek. Hierdoor veranderd je beeld van je kleuren iets, door het fellere licht. Ik hou altijd de afstand in het oog, gewoon met een vouwmeter. Aanpassen van de afstand is simpel, gewoon de schildersezel iets achteruit..

Iets waar ik ook al eens aan gedacht heb, is het gebruik van kaderverlichting op een houten frame, bevestigd aan de bovenkant/zijkant van de schildersezel.
                Dit heb ik nog niet in de praktijk omgezet, maar ik wou het hier toch even neerpennen .

Eén ding kan ik je wel aanraden als je in een afgesloten kelder gaat werken, zorg voor een goede afzuiging van de dampen. Ik kan de poort van de garage openzetten als ik met tweecomponentenvernis werk, maar in een kelder even een muur verwijderen is er natuurlijk niet bij .
                Een goedkope afzuiging is een afzuiventilator te koop bij Brico aan 40 euro, en die verplaatst 450 mł per uur en verbruikt maar 25 W. Ik heb er ook zo eentje en die doet goed zijn werk (mijn garage is ongeveer 24m˛)

Als je een keldergat hebt, probeer er dan voor te zorgen dat dit achter je is als je schildert. Er valt meestal wel wat licht binnen via een keldergat, en dat kan heel afleidend werken, zeker als het een smalle spleet is of een vlak dat in de buurt is van je zichtlijn.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Veel schilderplezier !!!!!
                Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

Comment

Wow Excalibur, bedankt voor de grondige uitleg!

Nog 1 vraagje: wat zijn je ervaringen met het kleurverschil in je schilderijen wanneer je ze in echt daglicht brengt? 6000K is koeler dan 5500K, is er dan veel van overcompensatie merkbaar? Met overcompensatie bedoel ik dat ik mijn kleuren warmer zou mengen onder 6000K dan eigenlijk nodig, doordat het licht dat op mijn doek en palet valt "te koel" is.

In alle geval ben ik weer heel wat wijzer geworden.
                  Big thanks!

Comment

Graag gedaan de reactie, en ik heb hieronder weer een stukje leesvoer ingetypt.

Bij mij persoonlijk maakt het niet zo echt veel uit, gezien het meeste dat ik maak in de fantasy wereld zit, en als er dan een beetje van "onrealistische" kleurtinten inzitten, maakt het niet veel uit, want dit geeft meestal nog een beetje een iets speciaal effect.

Qua kleurmenging, echt veel overcompensatie is er niet.

Ik heb dit een aantal keren getest, met verschillende kleuren een aantal gradaties op canvas en papier gezet, zowel met penseel als met airbrush, en dan even binnen en buiten gaan controleren....
                    Enig groot verschil is als het volle zon is, dan kan het zijn dat de kleuren wat onrealistischer over komen, maar nog niet in die mate dat men ipv een rode appel ineens een bordeaux appel gaat zien.
                    Gezien je je kunstwerken nooit in volle zon hangt, is deze situatie te verwaarlozen.

Gezien we de meeste tijd hier in België toch een bewolkte of grijze lucht hebben, vind ik dat in combinatie met grijze muren en plafonds, de kleurverschillen binnen en buiten te verwaarlozen zijn.

Er is tot op heden nog niemand geweest die wist te zeggen dat de kleuren niet correct waren.

Een tip nog , Philips heeft enkele lampen die wel bruikbaar zijn, de 820 , 830 en 840serie.
                    820 serie geeft een kleurweergaveindex 60-69 (4000K)
                    830 serie geeft een kleurweergaveindex 85 (3000K) (dit kan soms in combinatie zijn met 827 vermelding)
                    840 serie geeft een kleurweergaveindex 85-89 (4000K)

827 en 830 geven een zacht licht, de 840 een helder licht.
                    Eventueel proberen met een 830 en een 840 gecombineerd in een armatuur, beste van beide werelden..

De lichtkleuren zijn bij benadering, en met wat zoekwerk op internet kan je de kleurweergaveindexen vinden van zowat alle lampen die te krijgen zijn in de winkel, en een keuze maken.

Mocht je een Brico catalogus hebben liggen, op pagina 164 staat een klein tabelletje met een beetje uitleg aangaande de bruikbare lampkleuren in welke omgeving. Het is echt beperkt, maar zo kan je je een idee vormen van wat er mogelijk is.

Wil je echt realistisch(er) en kleurcorrect werken, dan kan ik de lampen aanraden die ook beschreven zijn in Shoot nr 5. De Philips Graphica Pro 950 of 965. Deze hebben een kleurweergaveindex van ongeveer 95. De 950 heeft een kleurtemperatuur van 5000K , de 965 geeft 6500K. (!!Hou er wel rekening mee dat deze lampen enkel in T8 formaat bestaan, dus de dikke versie TL. Hopelijk komt er in de toekomst een T5 versie uit, dat scheelt toch weer in grootte van armaturen!!)

Een vriendin van mij heeft haar atelier ingericht met deze lampen na het lezen van het artikel in Shoot, en is er heel tevreden over. Zij is iemand die veelal 's avonds en 's nachts inspiratie krijgt (vooral in haar slaap), en dan begint te schilderen (jaja inderdaad, er zitten rare vogels tussen de kunstenaars ). De kleuren zien er tijdens de dag even goed uit als onder de 950 lampen.

De grijze muren in mijn garage, dat idee heb ik van haar..

Comment

gezien het meeste dat ik maak in de fantasy wereld zit
                      Hey wow kunnen we je werk ergens zien?

Vermits je die Graphica lampen vernoemt, en ik er eigenlijk nog niets slechts over gehoord heb, ga ik deze proberen.
                      jaja inderdaad, er zitten rare vogels tussen de kunstenaars
                      Hehe, dat is volgens mij net wat kunstenaars zo'n interessante mensen maakt

Bedankt!

Comment

qua werk staat er nog niet veel online, maar op

staat een ge-airbrushte draak van enkele jaren geleden, en ook nog wat dingen die ik gemaakt heb voor mijn toverheks
                        .
                        Bedoeling is om in de toekomst van mijn nieuwe werken wel foto's bij online te zetten (ook op onze eigen server) en daar heb ik vandaag mijn nieuwe camera voor gekocht.

Eerst dat ding leren kennen, en dan kan ik beginnen knallen

Ik heb nog wel een aantal onafgewerkte stukken, en als die af geraken, zet ik die ook online. Van hetgene dat verkocht/weggegeven is heb ik spijtig genoeg geen foto's.

Maar gezien de rare vogels toch nooit stil kunnen zitten, is er altijd opvolging van werk verzekerd
                        Last edited by Excalibur; 19 mei 2010, 16:28.

Comment

En? Al vooruitgang in de inrichting????

Comment

Yep!

Het duurde ff vooraleer die lampen bij mij thuis aankwamen maar ik heb sinds dit weekend een dubbele TL hangen met 2 Philips Graphica Pro 950 lampen erin, en ik heb ondertussen ook nog voor 50€ (jawadde!) een professionele tekentafel van 170x100cm op de kop kunnen tikken in het recyclagecentrum. Die heeft ondertussen ook al een mooie plaats gekregen

Ik ga die TL verlichting denk ik aanvullen met enkele 5500K spaarlampen van 18W, eventueel op statieven met paraplu of iets in die aard. Dat zal volgens mij volstaan (de studio is vrij klein).

Heb er helaas nog niet kunnen schilderen (ben weer met 20 dingen tegelijk bezig, van meubelen maken over de kinderen bezighouden tot websites bouwen) maar ik ben echt nieuwsgierig naar het effect dus het zal er één dezer dagen zeker van komen

Comment

Aan die lampen ga je nog plezier beleven, geloof me. Ik heb er nog geen betere gevonden.

€ 50 voor een pro tekentafel....
                              Gelukzak !!! (btw, veel plezier ermee)

Ik ben benieuwd naar je eerste indrukken als je eens geschilderd hebt, als je er aan toe komt.... Het is een bekend gevoel, alles tegelijk doen, is hier hetzelfde

Momenteel aan het verbouwen en elektriciteit aan het leggen bij vrienden, en daar kruipt ook veel tijd in... maar als dat afgewerkt is, kan ik eindelijk verder met mijn recentste werk (hoop ik toch, als er niks tussen komt)

Nog veel plezier met de kinderen-meubels-websites

Comment

Working...
                              X