Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 9500 II of Epson 2880

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 9500 II of Epson 2880

Hallo,

Na vele reviews en alle topic hierover op Belgiumdigital te hebben gelezen, blijf ik twijfelen over de aankoop van een Canon 9500 of Epson 2880 of eventueel een Canon 9000. Ik ken alle verschillen maar ben nog op zoek naar gebruikerservaringen en waarom jullie één van deze printers hebben verkozen boven de andere? En vooral zijn jullie tevreden met deze keuze.

Heel veel zal ik niet afdrukken (niet genoeg voor een Epson 3880), maar liefst in mat en semigloss en vooral kleurenafdrukken (zwart/wit zal er ook wel tussen zitten maar is zeker niet de hoofdbrok). De Epson blijkt volgens de reviews de beste printer qua print kwaliteit maar een aantal nadelen zoals de black inkt swap, de clogging verhalen bij oudere modellen, de printhead die niet zelf vervangbaar is door gebruiker en volgens sommigen het hogere inktverbruik doen me dan weer twijfelen.

De Canon lijkt de nadelen van de Epson niet te hebben, maar wel een opgelegde 35 mm marge bij fine art papier. Van de Canon las ik dat de kleuren (vooral huidtinten) niet zo goed worden weergeven dan bij Epson. Het blauw zou ook niet zo correct zijn. Correcte kleuren is nu net de reden waarom ik me een betere printer wil aankopen (gebruik nu een Canon i865).

Klopt al deze lof voor de Epson en zijn de nadelen overroepen of ben ik evengoed bedient met een Canon 9500? De printer moet er wel tegen kunnen een aantal weken niets af te drukken (ben nogal wispelturig op dat vlak ). Blijf ik dan nog enkel zitten met de Canon 9000 als keuze?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Re: Canon 9500 II of Epson 2880

Ik werk met een Epson Stylus 3800 tot mijn grote tevredenheid, op verschillende vlakken
    - kwaliteit kleur
    - kwaliteit zwart-wit
    - snelheid
    - kostprijs per afdruk

Alleen zeg ik erbij dat mijn printer zeker drie dagen van de zeven in bedrijf is, als je echt niet veel gaat printen zou ik geen investering doen in een printer, maar opzoek gaan naar een labo of een fotozaak waar ik de kwaliteit van een Epson kan verkrijgen zonder zelf voor de aankoop en het gebruik hoeven te zorgen.

MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Last edited by Guest13; 24 augustus 2010, 10:35. Reden: ***********

Comment

Ook bij de Epson kan je bij fine art papier (zeker de Epson Pro 3800) niet randloos afdrukken. De Canon Pro 9500 heeft wel de extra Pantone kleuren rood en groen om het kleurbereik in deze richtingen te versterken, maar de Epson R2880 vangt dit dan op door het invoeren van de zogemaande Vivid versies van magenta en light magenta, waardoor er een vergelijkbaar resultaat wordt verkregen. De Canon Pro 9500 heeft als groot voordeel dat je niet telkens van patroon moet wissen met de nodige hevige reinigingen en inktverspilling als je van glanzend (fotozwart) naar matte media (matte zwart) gaat.
        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Ik werk met een 9500II en ben tevreden. Ik haal er wel iets beter z/w uit dan kleur, vooral kleuren hoogglans dan, maar dat kan aan mezelf liggen ook.

z/w op goed papier is onwaarschijnlijk goed in mijn ogen.

Comment

Alvast bedankt voor jullie reacties!

De zwart/wit afdrukken van de Canon lijken inderdaad heel goed te zijn. Voor de kleuren zijn de meningen een beetje verdeeld of is het niet echt duidelijk.

Over de Epson 3800 en 3880 lees ik enkel lof en glorie en aangezien de Epson 2880 dezelfde kwaliteit zou hebben als de 38-reeks (klopt dit), begin ik over te hellen naar de Epson.

Ik ben pas vader geworden en de familie zaagt me de oren van het lijf voor een paar foto's. De printer zal dus geregeld wel eens aanstaan. Voor mezelf wens ik met de printer vooral grotere afdrukken te maken voor aan de muur. Maar aangezien ik kleine muren heb , moet de printer er tegen kunnen een aantal weken uit te staan ... . Heeft iemand van jullie een Epson 2880 die af en toe een aantal weken slaapt (volledige power-off)?

Pfff, ik dacht dat de keuze van een body moeilijk was, de keuze van printer lijkt me moeilijker

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jerom Bekijk bericht
              Alvast bedankt voor jullie reacties!

De zwart/wit afdrukken van de Canon lijken inderdaad heel goed te zijn. Voor de kleuren zijn de meningen een beetje verdeeld of is het niet echt duidelijk.

Over de Epson 3800 en 3880 lees ik enkel lof en glorie en aangezien de Epson 2880 dezelfde kwaliteit zou hebben als de 38-reeks (klopt dit), begin ik over te hellen naar de Epson.

Ik ben pas vader geworden en de familie zaagt me de oren van het lijf voor een paar foto's. De printer zal dus geregeld wel eens aanstaan. Voor mezelf wens ik met de printer vooral grotere afdrukken te maken voor aan de muur. Maar aangezien ik kleine muren heb , moet de printer er tegen kunnen een aantal weken uit te staan ... . Heeft iemand van jullie een Epson 2880 die af en toe een aantal weken slaapt (volledige power-off)?

Pfff, ik dacht dat de keuze van een body moeilijk was, de keuze van printer lijkt me moeilijker
              Ik zeg niet dat de printer der niet tegen kan, maar je gaat meer inkt gebruiken aan de cleaning cycles, en dat is inkt die naar de vuilbak gespoten wordt.
              bijgevolg gaat de algemene kost omhoog omdat je per minder afdrukken maakt per set cartridges. Dan spreek ik nog steeds van een printer die uit staat maar met de netspanning verbonden is, als je de printer gaat wegzetten voor een paar weken en daarna terug onder spanning zet, zou het best kunnen dat dit keer op keer een cleaning uitlokt.

MVG, Jeff C.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hallo,

Ik heb uiteindelijk de Epson 2880 gekocht en ben best tevreden met de resultaten. Ik probeer elke week toch minstens iets af te drukken maar het valt me op alvorens de eerste foto af te drukken de printer een drietal minuten aan het ratelen gaat alvorens deze begint te drukken.

Is dit nu die fameuse cleaning cycle. Het valt me op dat de inktniveaus goed dalen na zo'n cycle. Lijkt dus inderdaad wel kostelijk om elke week zo 1 a 2 foto's (10 op 15 cm) af te drukken.

Is er geen mogelijkheid om die cleaning bij eerste afdruk te annuleren? Als nu elke week wordt gedrukt, is dit toch niet nodig? Ik zet de printer uit na gebruik, maar laat deze wel onder spanning staan (stekker blijft in stopcontact).

Alvast bedankt,
                Jerom

Comment

Nee, dat gaat niet: eventueel de printer continu laten aanstaan misschien. Je moet eens van zwartpatroon wisselen, bijvoorbeeld van foto naar matte zwart en dan val je achterover van de hoeveelheid inkt dat doorgespoeld wordt: dan wordt niet alleen het kanaaltje voor de zwarte inkt gespoeld, maar alle andere kleuren en ben je al gauw 10-20 euro kwijt aan inkt.....

Ik heb onlangs een Epson 1400 gekocht en een CISS met pigmentinkt geïnstalleerd en de hoeveelheid afvalinkt tijdens het testen van deze CISS is schrikbarend: de priming cyclus zorgt ervoor dat telkens enkele ml inkt in mijn extern flesje wordt gedumpt, dat anders terecht komt in je absorptiespons. Zodra deze vol raakt, kan je niet meer printen en moet de printer een dure schoonmaakoperatie ondergaan om weer te kunnen werken.

Ik raad je om zo snel mogelijk een extern opvangflesje te installeren voor je Epson R2880: het is heel gemakkelijk en zonder dat de printer kapot gaat (je moet wel een zijpaneel losschroeven) en bij problemen kan je het weer snel terugzetten zoals het was. Zo blijft de interne absorptiespons zo lang mogelijk proper en hoef je enkel als de printer zogenaamd aangeeft, dat de spons vol is, een eenvoudig programmaatje te draaien om die counter weer te resetten naar nul. Het spaart je een peperdure schoonmaakoperatie uit en misschien zelfs meer.
                  Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jerom Bekijk bericht
                    Hallo,

Ik heb uiteindelijk de Epson 2880 gekocht en ben best tevreden met de resultaten. Ik probeer elke week toch minstens iets af te drukken maar het valt me op alvorens de eerste foto af te drukken de printer een drietal minuten aan het ratelen gaat alvorens deze begint te drukken.

Is dit nu die fameuse cleaning cycle. Het valt me op dat de inktniveaus goed dalen na zo'n cycle. Lijkt dus inderdaad wel kostelijk om elke week zo 1 a 2 foto's (10 op 15 cm) af te drukken.

Is er geen mogelijkheid om die cleaning bij eerste afdruk te annuleren? Als nu elke week wordt gedrukt, is dit toch niet nodig? Ik zet de printer uit na gebruik, maar laat deze wel onder spanning staan (stekker blijft in stopcontact).

Alvast bedankt,
                    Jerom
                    Dus als ik het goed begrijp heb je een printer van meer dan 700 euro gekocht om elke week 1 of 2 foto's op 10x15cm af te drukken ... en heel af en toe eens een grote foto ?

Een dergelijke printer is een productie unit, die moet dagelijks draaien om de TOC (total cost of ownership) zo laag mogelijk te houden ... ik huiver bij de gedachte om eens na te rekenen hoeveel een 10x15 in jouw geval kost uiteindelijk
                    Telkens de printer een aantal uren stilgestaan heeft zal die een cleaning uitvoeren van de printhead om de nozzles open te houden ... en hoe gaat dit in zijn werk : gewoon inkt erdoor blazen hé, als die dagelijks draait doet hij dit niet want dan wordt er al inkt door de kop geblazen, maar als hij een week stilstaat zal hij altijd eerst effe wat Euro erdoor jagen om zeker te zijn dat hij optimaal werkt.

Ik weet niet hoe dit bij Epson zit, maar meestal heb je gradaties in deze cleaning, als je de stekker uittrekt zal hij bij het terug onder spanning komen de zwaarste cleaning uitvoeren (lees : het meeste inkt erdoor blazen) omdat de printer niet meer weet dat hij bvb maar een uur afstond ... of drie weken

Ik ben zelf ook al een tijdje aan het uitkijken naar een A3+ printer, zal waarschijnlijk de Pro 9000 II van Canon worden, maar net omdat ik momenteel niet veel foto's afdruk hou ik de boot nog af, gewoon online bestellen komt stukken goedkoper uit, akkoord je moet even wachten, maar als het echt dringend is print ik gewoon een 10x15 af op mijn oude Pixma MP600, die nadat ik het photopaper zelf geprofileerd heb zeker niet slecht afdrukt

Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Working...
                    X