Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monopod advies gevraagd :)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Monopod advies gevraagd :)

Hey mannen,

waarschijnlijk zijn er al dikwijls dergelijke threads gevraagd hehe
    maar ik hoop dat ik het toch mag vragen

Ik heb men oog laten vallen op 2 monopods. (beide Manfrotto)
    graag jullie advies welke ik best neem en welk accessoire.
    Misschien eerst melden dat ik men toestel meestal gebruik rond onze belgische race circuits en rally's
    Dit met een Eos 450D en wat glas

De 2 monopods in kwestie zijn de Manfrotto 682B (vooral door zijn hoogte)
    Of de Manfrotto 681B (is iets minder in hoogte (en prijs...) maar ook iets lichter

beide zou ik combineren met een Manfrotto 484 RC-2 balhoofd. (of is de Manfrotto 234RC beter voor panning shots ?)
    of de Manfrotto 486...
    (geen idee wat eigenlijk best past bij mijn toestel trouwens ?)

Een ander alternatief is natuurlijk ook een optie... al ben ik vooral gecharmeerd door de Manfrotto's omwille van hun stevigheid en draaggewicht dat ze kunnen torsen. (althans dat is toch wat er op de site vermeld staat )
    Budget ligt tot rond de 150€ a 170€ hiervoor.

Alvast bedankt.

grtz
    Joeri
    Last edited by sloeri; 10 april 2010, 15:29.
    en nu ga ik fotokes trekken

Canon 450D, Canon EF100-300 IS USM, Canon EF-S 18-55 IS USM, Canon EF-S 18-200 IS USM

Re: Monopod advies gevraagd

Hey guys,

'k heb men ogen laten vallen op het volgende :

Manfrotto 334B automatic monopod : http://www.fotokonijnenberg.be/produ...c_monopod.html
    en een Manfrotto 496rc2 balghoofd : http://www.fotokonijnenberg.be/produ...fd_496rc2.html

iemand ervaringen met deze ?

Bedankt !

Canon 450D, Canon EF100-300 IS USM, Canon EF-S 18-55 IS USM, Canon EF-S 18-200 IS USM

Comment

Ik heb zelf (nog) geen ervaring met monopods, en ik vraag mij dan ook af wat de bedoeling is van een balhoofd op een monopod : zet je die wel vast ? Heeft het wel zin die vast te zetten ? Is het niet de bedoeling om wat beweeglijk te blijven in vgl. met een statief ? Met het vastzetten van een monopod balhoofd blijf je toch wat beweging behouden, wat dus geen absolute vaste steun is, of heb ik het fout voor ?

Is een steun zoals de Novoflex Forked Joint (zie : http://www.novoflex.com/en/products/...cial-supports/) dan niet voldoende ?
      Heeft er iemand ervaring met dat soort steunvork (het is eigenlijk een afkooksel van iets wat doorgaans door scherpschutters of jagers wordt gebruikt).
      Master the craft, and the art will follow.
      Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
      http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
        Ik heb zelf (nog) geen ervaring met monopods, en ik vraag mij dan ook af wat de bedoeling is van een balhoofd op een monopod : zet je die wel vast ? Heeft het wel zin die vast te zetten ? Is het niet de bedoeling om wat beweeglijk te blijven in vgl. met een statief ? Met het vastzetten van een monopod balhoofd blijf je toch wat beweging behouden, wat dus geen absolute vaste steun is, of heb ik het fout voor ?

Is een steun zoals de Novoflex Forked Joint (zie : http://www.novoflex.com/en/products/...cial-supports/) dan niet voldoende ?
        Heeft er iemand ervaring met dat soort steunvork (het is eigenlijk een afkooksel van iets wat doorgaans door scherpschutters of jagers wordt gebruikt).
        Hey Dominiek,

een Monopod kies je vooral voor de "ondersteuning" en om te helpen je camera "stabiel" te houden. Niet echt om hem echt "vast" te zetten, dit kan natuurlijk niet met een monopod, zoiets kan enkel met een statief.

Of je op een monopod een ball head of niet nodig hebt, is een discussie die veel verschillende meningen heeft.
        In principe kan je gewoon met je monopod zelf meebewegen ook (bij pannen bijvoorbeeld, of voorwaarts leunen etc...) maar sommigen (zoals ik) verkiezen dat dit gebeurd wanneer de monopod "stabiel" staat en dat je de bewegingen maakt via de ball head.
        resultaat is uiteindelijk hetzelfde hangt beetje van je eigen voorkeur af.

Ik gebruik mijn pods vooral op en rond race circuits, het is een heel goede hulp om je armen te ontlasten na een paar uur begint die camera en lens door te wegen hoor lol

mijn vorige monopods waren "cheap" daarom dat ik nu voor het iets betere werk ga, al blijft het nog vrij binnen de perken... de echte pro monopods gaan buiten voor véél geld (alez... veel in mijn ogen toch )

Comment

Misshien heeft iemand hier wat aan: kijk naar episode 4
          www.135mm.be
          @135mm_leuven
          info@135mm.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
            Misshien heeft iemand hier wat aan: kijk naar episode 4
            Ik ben niet onder de indruk van de man zijn set-up.
            De samenstelling van zijn monopod/kop/beugel lijkt enorm labiel voor zwaar gerief.

Hoe meer elementen je toevoegt hoe minder stabiel het geheel uiteindelijk wordt.

Ik gebruik mijn monopod zonder balhoofd; ik gebruik gewoon de vijs vd monopod op de statiefgondel van de lens en bereik daar zeer goede resultaten mee.
            De lens draait in zijn eigen gondel, dus verticaal is geen probleem.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik ben het helemaal eens met vantje. Een monopod gebruik je meestal om langere lensen te ondersteunen. Je gebruikt deze lenzen meestal niet in bizarre hoeken dus gewoon de vijs van de monopod gebruiken!

Jakke
              Canon en glas
              www.jakke16.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JG16 Bekijk bericht
                dus gewoon de vijs van de monopod gebruiken!
                Dat lijkt mij nogal kort door de bocht... een balhoofd lijkt me inderdaad een beetje ver gaan maar ik heb een 234RC head op mijn Manfrotto 680b monopod en ik ben blij dat die head er tussen staat. Niet alle vogels blijven constant op dezelfde hoogte vliegen. Ook het feit dat het een RC is biedt voordelen, dan kan je het toestel veel sneller loskoppelen dan met de vijs...
                mvg
                Bert

Comment

Ik heb dezelfde combo: Manfrotto 680B met een 234RC kop, om zowel portret als landscape te kunnen fotograferen.

(het enige probleem is dat ik qua balhoofd op mijn tripod ben overgeschakeld naar een Q3; als gevolg daarvan heb ik andere cameraplaatjes moeten kopen; als ik de monopod ga gebruiken, moet mijn Arca-Swiss -of Wimberly- plaatje eronderuit, en komt er een Manfrotto plaatje onder).
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Niet alle vogels blijven constant op dezelfde hoogte vliegen
                    Ik vind het veel aangenamer werken door dan iets naar voor of naar achter te leunen met de monopod in zen gehelen ipv de lens en het toestel onafhankelijk van de monopod te bewegen :-)

Jakke
                    Canon en glas
                    www.jakke16.be

Comment

Working...
                    X