Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tweede leven analoge flitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tweede leven analoge flitser

    Naast mijn Canon 430EX II heb ik nog een analoge flitser (ca. 15j oud, Sunpak BZ 2600). Graag had ik die als slave-flitser aangestuurd. Wat is er technisch mogelijk ? Kan ik de Hama slave-unit hiervoor gebruiken of is dit geen goede oplossing ?
    Alvast bedankt voor jullie feedback.

    Mvg, Michel

  • #2
    Re: Tweede leven analoge flitser

    Kan hij vroeger door een de camera afgaan zonder een draadje dat in je camera moest zijn ingeplugd.
    Indien ja; voor zover ik weet wel.
    Indien nee; nee zeker niet want hij geeft het signaal door via een hotshoe.

    Comment


    • #3
      Re: Tweede leven analoge flitser

      Ik vrees van niet.Tenminste met automatische belichting.Je 480 ex geeft normaal een preflits,waarop je slave reageert,en je sunpack doet afgaan,maar te vroeg.
      In manuele stand van de 480 ex geen preflits en dan werkt het zaakje wel.

      Comment


      • #4
        Re: Tweede leven analoge flitser

        Nee Demuro dat bedoel hij niet, er bestaat een slaveblokje van hama (heb het zelf ook) die een signaal geeft om je flits te doen afgaan en dat kan je aansturen met elke flits zelfs met een flits van een compactje. Zoiets; http://shop.studio73.be/photo/flash-...967-slave-unit

        Comment


        • #5
          Re: Tweede leven analoge flitser

          Ik druk mij misschien niet duidelijk uit.De opstelling die ik in mijn hoofd heb,is: EX op de camera,de Sunpack op afstand op een Hama-slave.Door de preflits in ETTL-stand van de 480 ex om de belichting te meten,alvorens te flitsen,is kwestie van een fractie van een seconde, gaat de sunpack afgevuurd worden,maar te vroeg.Alleen met de 480ex in manuele stand te zetten,is er geen preflis voor lichtmeting en dan gaat het zaakje wel.
          Neem een foto met je slave-flits in beeld en de EX in ETTL;dan zul je zien dat de flits niet oplicht op de foto,maar hij is wel afgegaan.Te vroeg voor de sluiter open is.EX in manuele stand,dan zie je de flits wel oplichten op de foto.
          NB:mijn slave reageert zelfs op het IR van mijn ST-E2,als hij niet voldoende afgeschermd is.

          Comment


          • #6
            Re: Tweede leven analoge flitser

            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Ik druk mij misschien niet duidelijk uit.De opstelling die ik in mijn hoofd heb,is: EX op de camera,de Sunpack op afstand op een Hama-slave.Door de preflits in ETTL-stand van de 480 ex om de belichting te meten,alvorens te flitsen,is kwestie van een fractie van een seconde, gaat de sunpack afgevuurd worden,maar te vroeg.Alleen met de 480ex in manuele stand te zetten,is er geen preflis voor lichtmeting en dan gaat het zaakje wel.
            Neem een foto met je slave-flits in beeld en de EX in ETTL;dan zul je zien dat de flits niet oplicht op de foto,maar hij is wel afgegaan.Te vroeg voor de sluiter open is.EX in manuele stand,dan zie je de flits wel oplichten op de foto.
            NB:mijn slave reageert zelfs op het IR van mijn ST-E2,als hij niet voldoende afgeschermd is.
            Ja maar het punt is dat die flits misschien zelfs niet eens een elektronisch signaal doorkrijgt en dus niet afgaat. (daarom wil ik weten over welke flits het precies gaat).

            Comment


            • #7
              Re: Tweede leven analoge flitser

              Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
              Ja maar het punt is dat die flits misschien zelfs niet eens een elektronisch signaal doorkrijgt en dus niet afgaat. (daarom wil ik weten over welke flits het precies gaat).
              Dat is niet zo moeilijk, zeker als de ts het al vertelt:

              Oorspronkelijk geplaatst door Michel De Keyser Bekijk bericht
              (ca. 15j oud, Sunpak BZ 2600).
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Tweede leven analoge flitser

                Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                Ja maar het punt is dat die flits misschien zelfs niet eens een elektronisch signaal doorkrijgt en dus niet afgaat. (daarom wil ik weten over welke flits het precies gaat).
                Welk elektronisch signaal?

                Over de contacten van die Sunpak 2600 staat naar mijn weten een ontsteekspanning van 73 Volt ( http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html ) dat is teveel voor de camera, dat is zeker, het is mij echter niet bekend of dat Hama blokje die hoge spanning aan kan zonder rookpluimen af te geven.

                Verder zou het, zoals reeds opgemerkt, bij handbediening moeten werken.

                Comment

                Working...
                X