Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manfrotto panohead

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Manfrotto panohead

Dit is waarschijnlijk eerder een vraag om in de winkel te stellen maar misschien kan iemand mij hier wel antwoorden.

Ik zou dus graag deze Panohead aankopen van Manfrotto

ik heb echter reeds een

statief:

met

waterpas kop

en deze basis panorama tilt kop

Mijn vraag is nu echter, kan ik de 303 Plus op mijn huidige configuratie bevestigen of moet ik de http://www.manfrotto.com/Jahia/cache/offonce/pid/2359 , (300N pano head) aankopen als basis?

Eventueel voor/nadelen van huidige configuratie als er iemand ervaring heeft.

Re: Manfrotto panohead

De 303 plus is een compleet systeem....de ronde verdeelkop waar je de graden van verdraaing kan instellen zit reeds mee aan deze bevestigd. De apart te kopen waterpaskop(die je blijkbaar reeds hebt) laat je toe om snel de panokop uit te lijnen zodat hij mooi waterpas staat. Deze waterpaskop kan je best rechtstreeks op je statief schroeven....nadat je de driewegkop weggehaald hebt. De 303 plus past bovenop deze waterpaskop.

ps; hou er rekening mee dat het met de 303plus niet mogelijk is om sferische panoramas te maken (360°x180°)....met de 303 plus kan je enkel cilindrische pano's maken( 1 rij foto's 360°)

Deze laat je wel toe om zowel cilindrische als sferische pano's te maken
    Last edited by RUPSELKOPKE; 4 april 2010, 17:06.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Kijk ook eens naar een Nodal Ninja komt in testen er altijd goed uit en is volgens mij veel goedkoper, zeker als je hem in de US koopt.

Ik heb zel de NN3 en die monteer ik op een 3 wegkop met daaronder een leveler van Manfrotto. Ik gebruik de draaioptie van de 3weg, dit werkt veel handiger dan het draaimechaniek van de kop, gebruik de scherpstelpunten van de camera als referantie(wat in de middelste staat, komt bij de volgende op de rand van de foto).
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

bedankt voor jullie reacties

Het is vooral de bedoeling om pano op doek te kunnen afdrukken.

Heb ik dan voldoende aan een cilindrische pano, of kies je toch voor sferische panoramas om zo meer informatie in de hoogte te kunnen meenemen op beeld.

alle reacties zijn welkom...

Comment

Ik gebruik een Nodal Ninja 5 in combinatie met een D700. Aan te bevelen, zeker qua prijs/kwaliteit. Qua gewicht nog te doen, ik sleur hem overal mee

Wat ik dikwijls doe:

- 1 rij van enkele verticale beelden (3 - 5)
          - 2 rijen verticale beelden (3 + 3 of 4, ...)
          - 3 rijen verticale beelden (2 + 3 + 4, ...)

Ik zou me sterk gelimiteerd voelen moest ik maar 1 rij kunnen schieten... Voor een typisch panoramisch beeld is dat wel OK, maar ik schiet het beeld graag over twee of drie rijen en gebruik dan bv. 70mm ipv 24mm. Je krijgt dan veel meer detail in je beeld. Op mijn website staan enkele voorbeelden (er is een sectie panoramische fotografie).
          :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

Comment

http://www.fotokonijnenberg.be/produ...em_opisop.html???

Danny
            SeALbe

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door machi Bekijk bericht
              Ik gebruik een Nodal Ninja 5 in combinatie met een D700. Aan te bevelen, zeker qua prijs/kwaliteit. Qua gewicht nog te doen, ik sleur hem overal mee

Wat ik dikwijls doe:

- 1 rij van enkele verticale beelden (3 - 5)
              - 2 rijen verticale beelden (3 + 3 of 4, ...)
              - 3 rijen verticale beelden (2 + 3 + 4, ...)

Ik zou me sterk gelimiteerd voelen moest ik maar 1 rij kunnen schieten... Voor een typisch panoramisch beeld is dat wel OK, maar ik schiet het beeld graag over twee of drie rijen en gebruik dan bv. 70mm ipv 24mm. Je krijgt dan veel meer detail in je beeld. Op mijn website staan enkele voorbeelden (er is een sectie panoramische fotografie).
              alvast bedankt voor uw input.
              Ik denk dat ik best eens opnieuw overweeg.

en panoramische foto sectie is geweldig.

Comment

ok toch een Manfrotto 303 Plus aangekocht en vandaag geleverd.

Ben nu op zoek naar de nodal point voor een Canon 400D met standaard kit lens 18-55 mm op dat ding. Al enkele websites zitten uitpluizen maar ik zie door het bos de bomen niet meer.

Iemand met gelijkaardige configuratie of goeie tips

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door drazic Bekijk bericht

Ben nu op zoek naar de nodal point voor een Canon 400D met standaard kit lens 18-55 mm op dat ding. Al enkele websites zitten uitpluizen maar ik zie door het bos de bomen niet meer.

Bijkomend probleem: de 'oude' Manfrotto 804RC2 pan.kop lost niet meer van de levelhead. Iemand tips om die los te krijgen?

de Pan. kop hangt volgens mij gewoon vast gedraaid op een centrale bout van de level head. Iemand suggesties ?

Comment

Hier vind je alle benodigde info over de lokatie van het nodal point voor en 18-55 en ook de exacte afstand vanaf lensmount tot in het center van de statiefschroef van de 400D.
                    Hou er rekening mee dat de 18-55 een zoomobjectief is......bij het zoomen verplaats je ook het nodal point. Via de link kan je de nodalpoints voor een paar verschillende brandpuntsafstanden van de 18-55 vinden.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Bijkomend probleem: de 'oude' Manfrotto 804RC2 pan.kop lost niet meer van de levelhead. Iemand tips om die los te krijgen?

de Pan. kop hangt volgens mij gewoon vast gedraaid op een centrale bout van de level head. Iemand suggesties ?

Een tijdje in de diepvries leggen misschien....de onderdelen krimpen een beetje misschien voldoende om makkelijker van elkaar te draaien. Aluminium onderdelen hebben snel de neiging om te gripperen......soms(wanneer je veel in de buurt van zoutwater fotografeerd) kan het zelfs zijn dat er witte corrosie tussen beide delen ontstaat waardoor hij nog vaster komt te zitten.Je kan ook nog proberen met een druppeltje kruipolie tussen beide delen.
                      Volgende keer kan je er een passend papieren rondsel tussen leggen waarin je een gaatje maakt voor de schroef.
                      Last edited by RUPSELKOPKE; 18 augustus 2010, 13:09.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        Hier vind je alle benodigde info over de lokatie van het nodal point voor en 18-55 en ook de exacte afstand vanaf lensmount tot in het center van de statiefschroef van de 400D.
                        Hou er rekening mee dat de 18-55 een zoomobjectief is......bij het zoomen verplaats je ook het nodal point. Via de link kan je de nodalpoints voor een paar verschillende brandpuntsafstanden van de 18-55 vinden.
                        ok dus als ik dit hier uitreken kom ik

L1 tripod mount length(39mm)
                        L2 lens 18-55 op 18mm (47mm)
                        total Entrance pupil distance of Nodal point from the tripod mount is 39mm + 47mm = 86mm

hoe kan ik dit vertalen naar de 2 moving plates op mijn panohoofd.

Ik veronderstel dat ik dan de ene plaat die van voor naar achter schuift op 86mm moet instellen.

Maar wat dan met de tweede plaat die van links naar rechts schuift? hoe kan ik het midden van mijn lens (vooraanzicht)ten opzichte van het midden van mijn statief exact terugvinden?

Wil jullie alleszins al bedanken voor de moeite en tijd die jullie hier willen insteken.

PS De Levelhead is ondertussen van de andere kop losgekomen door de levelhead met kop terug op het statief te bevestigen. de kop heel hard aangespannen zodat die niet meer kon ronddraaien, statief vastgehouden en met korte harde duw tegen onderste hendel was hij los. *oef*

Comment

ok dus als ik dit hier uitreken kom ik

L1 tripod mount length(39mm)
                          L2 lens 18-55 op 18mm (47mm)
                          total Entrance pupil distance of Nodal point from the tripod mount is 39mm + 47mm = 86mm

hoe kan ik dit vertalen naar de 2 moving plates op mijn panohoofd.

Ik veronderstel dat ik dan de ene plaat die van voor naar achter schuift op 86mm moet instellen.

Maar wat dan met de tweede plaat die van links naar rechts schuift? hoe kan ik het midden van mijn lens (vooraanzicht)ten opzichte van het midden van mijn statief exact terugvinden?

Wil jullie alleszins al bedanken voor de moeite en tijd die jullie hier willen insteken.

PS De Levelhead is ondertussen van de andere kop losgekomen door de levelhead met kop terug op het statief te bevestigen. de kop heel hard aangespannen zodat die niet meer kon ronddraaien, statief vastgehouden en met korte harde duw tegen onderste hendel was hij los. *oef*
                          Als je het heel precies wil doen dan kan je ook enkel de maat uitzetten vanaf de lensmount tot in het nodalpoint dmv een kleine winkelhaak(of driehoek). Monteer je camera zonder objectief op de panohead. Zet de winkelhaak met één zijde tegen de lensmount en zet de andere zijde op de verstelbare schuif richting nodal point. Meet met een meetlat nu vanaf de achterzijde van de winkelhaak tot in het draaipunt. Het draaipunt zit normaal in het midden van de slede die in de andere richting loopt. Verzet de slede totdat je de juiste maat hebt. Markeer met een klein krasje deze instelling zodat je het makkelijk opnieuw kunt terugvinden. Een kleine afwijking zal er altijd zijn...maar de software van tegenwoordig kan deze tolerantie heel makkelijk opvangen. Je kan proberen om de maat "H"(onderkant camera tot center van objectief) in te geven in de dwarsslede...de maat "H" voor jouw camera vind je ook op dezelfde website die ik reeds eerder linkte. Er zit toch een meetlatje op de beide sledes van zo'n Manfrotto 303plus.
                          Last edited by RUPSELKOPKE; 21 augustus 2010, 19:29.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                            Als je het heel precies wil doen dan kan je ook enkel de maat uitzetten vanaf de lensmount tot in het nodalpoint dmv een kleine winkelhaak(of driehoek). Monteer je camera zonder objectief op de panohead. Zet de winkelhaak met één zijde tegen de lensmount en zet de andere zijde op de verstelbare schuif richting nodal point. Meet met een meetlat nu vanaf de achterzijde van de winkelhaak tot in het draaipunt. Het draaipunt zit normaal in het midden van de slede die in de andere richting loopt. Verzet de slede totdat je de juiste maat hebt. Markeer met een klein krasje deze instelling zodat je het makkelijk opnieuw kunt terugvinden. Een kleine afwijking zal er altijd zijn...maar de software van tegenwoordig kan deze tolerantie heel makkelijk opvangen. Je kan proberen om de maat "H"(onderkant camera tot center van objectief) in te geven in de dwarsslede...de maat "H" voor jouw camera vind je ook op dezelfde website die ik reeds eerder linkte. Er zit toch een meetlatje op de beide sledes van zo'n Manfrotto 303plus.
                            Super, het begint eindelijk op iets te gelijken
                            straks nog even kijken of ik een hot shoe spirit level kan vinden in de omtrek , zodat ik ook mijn camera 100% vertikaal kan positioneren op pano hoofd.

Nu reeds een foto hoogte van een grote 3200 pixels.

Merci allemaal

Comment

Working...
                            X