Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compac Flash Sandisk 60Mb/sec

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Compac Flash Sandisk 60Mb/sec

Hallo
    Ik fotografeer (sinds 1 week) met Canon 7D lens 18-200mm.
    Er zit een cf kaart in 8Gb Sandisk Ultra 15Mb/sec. Ik wil een tweede kaart aanschaffen en overweeg een 8Gb Sandisk Extreme 60Mb/sec.
    Vraag:
    1)Als ik een opvliegende vogel fotografeer, is het resultaat beter op de 60Mb/sec kaart?
    2)Naar men mij informeerde heeft dit voor het filmen geen invloed en is de 15Mb/sec voldoende, klopt dit?

Goetjes
    Robert

Re: Compac Flash Sandisk 60Mb/sec

Die schrijfsnelheid is iets helemaal anders dan de sluitersnelheid waarmee je een foto maakt.
    Je opvliegende vogel zal even goed (of slecht ) op het snelle kaartje staan als op het trage kaartje.

Wat wel een verschil kan maken is de hoeveelheid foto's die je snel na mekaar kan maken.
    Daar heeft het snelle kaartje wél een voordeel t.o.v. het trage kaartje, omdat de camera de gefotografeerde beelden sneller van zijn geheugenbuffer naar het kaartje kan doorsluizen.
    David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

Comment

Ik gebruik een 16Gb / 60Mb/sec Sandisk kaartje in de 5D MKII, en dat werkt prima.
      Maar de camera wordt daarmee niet sneller.
      De werking van de camera op zich wordt niet beďnvloed door de snelheid van een geheugenkaartje. De sluitertijd heeft niets te maken met het geheugenkaartje, de sluitertijd is afhankelijk van de hoeveelheid licht, de diafragma-opening, en de gekozen iso-waarde...

Alleen als een geheugenkaartje echt te traag is, dan zal je lang moeten wachten voor de foto's weggeschreven zijn, maar dat zal je alleen maar merken als je héél veel foto's kort na elkaar hebt gemaakt.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Normaal gezien heb je minimaal een klasse 6 kaart nodig om te kunnen filmen dus je zit daar goed met je 15 MB/s.
        Als je niet al teveel opvliegende vogels trekt kan je mss beter een iets tragere en dus goedkopere kaart kopen. De extreme III kaarten zijn bijna nog overal te koop.

Jakke
        Canon en glas
        www.jakke16.be

Comment

De buffer van de camera is meer bepalend voor de snelheid van de camera.

Groeten van Willem
          Gemiddelde van mijn body's: Nikon E137.5
          Gemiddelde van mijn objectieven: Nikkor 73mm F2.27
          Gemiddelde van mijn flitsers: Nikon SB-700

Comment

Graag wil ik hier even op inpikken.
            Ik doe meestal aan sportfotografie maar af en toe doe ik ook wel eens nachtopnames .Het stoort mij dat het dan ongeveer evenlang duurt vooraleer ik mijn foto te zien krijg op mijn scherm als dat ik de sluitertijd heb ingesteld.Dus als ik bv een foto neem met een sluitertijd van 15sec dan duurt het ongeveer 15 sec voor mijn foto te zien is op het scherm.Ligt dit ook aan mijn kaartjes,ik heb er 2,een Extreme III 30mb/s en eentje van een onbekend merk met een schrijfsnelheid van 120X en bij beide duurt het even lang.
            www.fotojoel.be
            7D,canon 70-200 f2.8,300mm f2.8,10-22,24-105 f4,mono en tripod van velbon,lowepro flipside 400

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jopat Bekijk bericht
              Graag wil ik hier even op inpikken.
              Ik doe meestal aan sportfotografie maar af en toe doe ik ook wel eens nachtopnames .Het stoort mij dat het dan ongeveer evenlang duurt vooraleer ik mijn foto te zien krijg op mijn scherm als dat ik de sluitertijd heb ingesteld.Dus als ik bv een foto neem met een sluitertijd van 15sec dan duurt het ongeveer 15 sec voor mijn foto te zien is op het scherm.Ligt dit ook aan mijn kaartjes,ik heb er 2,een Extreme III 30mb/s en eentje van een onbekend merk met een schrijfsnelheid van 120X en bij beide duurt het even lang.
              Dit ligt niet aan de snelheid van je kaartjes maar aan de snelheid van je processor. Bij lange belichtingen is noise je vijand. Vandaar dat standaard, volgens mij toch, er noise reductie is. Als je dit afzet dan zal je ziet dat het niet lang meer moet wachten. Je kan dit afzetten in de custom functions.

Jakke
              Canon en glas
              www.jakke16.be

Comment

Ben ik meteen wijzer geworden waarom ik gisterenavond vaak lang moest wachten voor ik m'n foto kon zien! (terwijl dat anders niet zo is)

Was foto's aan't nemen bij valavond en nacht op de Philpssite te Leuven en dat viel me op. Kon er direct geen rede aan geven.
                Maar heb enkele weken terug de noise-reductie opgezet in de custom-settings van m'n 400D. Dat was dus de "boosdoener"!

Voor onze TS nod dit:
                Een foto is niet beter of slechter op een duur of snel kaartje. Je geheugenkaart ziet dit enkel als 1'en en 0'en.
                Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

Hallo
                  Hierbij reageer ik opmijn eigen post, na al wat ik gelezen heb.

Mijn Canon 7D kan blijkbaar tot 8 foto's per seconde nemen (waarschijnlijk in de meest optimale omstandigheden) Is het dan zo dat om 8 foto's per seconde op de kaart te schrijven dat je een kaart moet hebben van 40Mb/sec in de veronderstelling dat een foto ongeveer 5 Mb is. Met mijn huidige Ultra kaart van 15Mb/sec zou dat maar lukken voor 3 opnames/sec. Sorry voor de vraag, maar het is allemaal zooooooo nieuw voor mij.
                  Groetjes
                  Robert

Comment

Foto's gaan niet meteen naar de kaart. Ze gaan in de buffer en vandaar naar de kaart. Enkel als je buffer volloopt zul je "oponthoud" beginnen merken. Dat gezegd zijnde, ik heb toch ook een Sandisk 8GB 60MB/s (UDMA) steken.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

en kan de buffer van de 7D 8 foto's/sec aan ook met een kaart van 15Mb/sec?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robertjanssens Bekijk bericht
                        en kan de buffer van de 7D 8 foto's/sec aan ook met een kaart van 15Mb/sec?
                        Moeilijke vraag, waarop een meer technisch persoon dan ik uitsluitsel moet even. Ik ben wel gaan googlen naar "recommended cards EOS 7D" en DIT is toch wel interessant leesvoer (beetje scrollen op de pagina).
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Je hebt normaal gezien in je viewfinder een nummer staan die laat zie. Hoeveel foto's er nog in de buffer van het toestel kunnen. Hoe sneller de kaart hoe snaller de buffer leeg zal zijn.

Jakke
                          Canon en glas
                          www.jakke16.be

Comment

sorry voor de vraag, maar waar vind ik de viewfinder?

robert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JG16 Bekijk bericht
                              Dit ligt niet aan de snelheid van je kaartjes maar aan de snelheid van je processor.
                              Nee, het ligt aan de lange duur van een nachtopname, die nog een keer gemaakt wordt met een dichte sluiter.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                              X