Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS 40D + EF 24-105 L IS USM + EF 100-400 L IS USM + flitser 580 EX II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EOS 40D + EF 24-105 L IS USM + EF 100-400 L IS USM + flitser 580 EX II

    Hello,

    Zie titel, ik meen dat dit een serieuze combinatie is.
    Noteer ook dat ik heel nieuw ben op dit forum,vandaar de domme vragen.

    Mijn belangstellingen zijn indoorkarting en archictuur, nogal uiteenlopend: het ene snel bewegend binnen en het andere statisch en meestal buiten.
    Moeilijke keuze van materiaal, maar ik heb geopteerd voor snelheid van scherpstelling.

    Vraag: kan iemand mij helpen bij volgende situaties:
    - In een indoorkarting is er weinig licht, flitsen is vaak nodig. Ik vind maar niet een bevredigende combinatie van instellingen met die 580.
    - Architectuur: er zijn van die lenzen met verschuifbaar perspectief, maar die zijn erg duur. Investeren in zo'n lens of een volwaardige PhotoShop ? Momenteel gebruik ik PS Elements.

    Ik stel beide situaties bewust heel open hoewel ik daar zelf nu al een idee begin over te vormen. Kwestie van nieuwe inzichten/oplossingen te krijgen.

    Dbv,

    Paul

  • #2
    Re: EOS 40D + EF 24-105 L IS USM + EF 100-400 L IS USM + flitser 580 EX II

    leuke set die je voorstelt maar niet voor de doeleinden die jij voor ogen hebt...

    body zal wel voldoen hoewel er misschien (afhankelijk van budget) een 50D of 7D afkan...

    100-400 is voor je indoor karten veronderstel ik... vergeet deze maar want indoor kart circuits zijn nooit voldoende verlicht voor deze lens vrees ik... Denk dat je daar beter naar een 70-200 2.8 (IS of non-IS) overschakelt... De 2.8 non-IS kost net iets minder dan de 100-400 als ik het goed voorheb.

    De 24-105 lijkt me te weinig breedhoek op een 1.6x om architectuur te doen... Vermits een TS-lens vrij veel geld kost voor specifiek doeleind, denk ik dat je met een 17-55 2.8 IS beter afbent... De vervorming die je met deze lens verkrijgt kan je vrij goed met Photoshop corrigeren zodat je daar geen last van hebt.

    Je hebt bovendien met deze 17-55 2.8 IS, DE standaardlens voor een cropcamera in huis van het moment...

    Rekensommetje?

    50D + 70-200 2.8 non-IS + 17-55 2.8 IS : 869 + 1059 + 879 : 2807 €
    7D + 70-200 2.8 non-IS + 17-55 2.8 IS : 1399 + 1059 + 879 : 3307 €

    Prijzen van Studio 73... Vergeet niet de kleine spullekes zoals geheugenkaart, tas voor alles op te bergen, ...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: EOS 40D + EF 24-105 L IS USM + EF 100-400 L IS USM + flitser 580 EX II

      Hello Hans,

      Dank voor de snelle reactie.
      Toeval wil nu dat ik die combinatie gekocht heb bij ... Studio 73 in Geel, ik was in contact met Nelissen in Mechelen maar heb geopteerd voor een kartvriend, nl. Kristof Dielis.
      Ik voelde eigenlijk voor Nikon full frame, maat heb mij laten verleiden door fotografen gespecialiseerd in autosport die enthousiast waren over de snelheid van die Canon-lenzen.
      Allicht zal ik eens de combiantie kiezen die jij voorgesteld hebt, of zelfs een tweede combinatie voor architectuur alleen.

      Maar mijn vraag ging eigenlijk over die 580 EX II.
      In de gemiddelde indoorkarting is er inderdaad niet voldoende licht voor mijn lenzen.
      Bij autosport of karting is het goed de snelheid weer te geven door 'suivis': relatief lange sluitersnelheid en lateraal volgen zodat het onderwerp scherp is en de achtergrond onscherp.
      Dat is niet altijd mogelijk, alterantief is te flitsen, maar dan bevries je het onderwerp en krijg je geen effect van snelheid.
      Het probleem met die EOS is dan dat die altijd kiest voor 'invulflitsen', m.a.w. diafragma 4 (met die 28-105) en dus helemaal geen scherptediepte, zelfs niet bij stilstaande onderwerpen, bv. de podia van winaars: of heb ik het verkeerd voor ?
      Wat ik doe bij flitsen:
      - bewegende onderwerpen: Av, diafragma op bv. 11 en sluitersnelheid vergrendeld op 1/250; of idem, maar dan keuze 'flitsen bij tweede gordijn'
      - statische onderwerpen: AV, diafragma op bv. 16, sluitersnelheid op 'automatisch', geen 'tweede gordijn', of gewoon op het groene vierkantje (maar daarvoor heb je dan weer niet zo'n duur toestel nodig).
      Qua belichting is het resultaat heel matig, ook bv. bij indirect flitsen bij de statische onderwerpen.
      Ik heb de vraag al een paar maal gesteld aan Canon zelf, maar die geven telkens onnozele antwoorden.
      VRAAG dus: wat doe ik verkeerd ?

      ,

      Paul

      Comment


      • #4
        Re: EOS 40D + EF 24-105 L IS USM + EF 100-400 L IS USM + flitser 580 EX II

        ah ok je hebt je set al

        flitsen is het "makkelijkst" in manuele modus. Camera dus op M.
        diafragma 5.6 - 8 (normaal genoeg scherptediepte), sluitertijd voldoende snel naar gelang het onderwerp en je flits op automaat. Dan eventueel spelen met flitscompensatie en dan zou het goed moeten komen denk ik.

        Is beetje experimenteren met een flits he

        Waar neem je de foto's?

        btw, die 'suivis' heet 'pannen' in het jargon
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: EOS 40D + EF 24-105 L IS USM + EF 100-400 L IS USM + flitser 580 EX II

          Flitsen inderdaad altijd in manueel, anders geef je de camera teveel vrijheidsgraden (keuzes).

          Opening: grootst mogelijke, zodat je onderwerp voldoende natuurlijk licht krijgt. Scherptediepte speelt niet zo'n belangrijke rol, het is belangrijk dat het onderwerp scherp staat.
          Sluitertijd: je zal moeten experimenteren. Hoe langer de sluitertijd, hoe meer natuurlijk licht, maar ook hoe groter de kans dat het onderwerp onscherp is. Begin met 1/250 of meer.
          In M modus zal de flitser het tekort aan licht proberen op te vangen (wat je hier moet hebben). Op een afstand van een 10-tal meter kan de flitser echter niet meer dan 2 stops overbruggen: raak je niet aan voldoende natuurlijk licht (de lichtmeter staat op -2EV), dan zal je de gain moeten verhogen (ISO waarde).

          Je zal ook het tracken moeten leren: een voorwerp volgen terwijl die beweegt zodat het onderwerp scherp is en de achtergrond bewegingsonscherpte vertoont. Dit werkt NIET voor voorwerpen die dichterbij komen of schuin bewegen: enkel voor onderwerpen die loodrecht op de lenspositie bewegen.

          Autofocus zet je op tracking (blijven volgen), flitsen op het tweede gordijn (anders heb je je een spoor VOOR het onderwerp en niet achter). Dankzij het flitsen is het onderwerp scherp afgetekend (voor zover de flitser ver genoeg reikt), terwijl de achtergrond minder licht krijgt van de flitser.

          De EF 24-105 is een prachtige lens, inzetbaar voor vele toepassingen, maar niet breedhoekkig genoeg voor architectuur. De 17-55 f/2.8 is in dat opzicht een betere lens.
          Marc Doigny | Portretfotografie

          Comment


          • #6
            Re: EOS 40D + EF 24-105 L IS USM + EF 100-400 L IS USM + flitser 580 EX II

            OK, dankje mdoigny.
            Ik denk dat ik maar eens het onderscheid moet maken tussen twee extreme belangstellingen, nl. snelheid en Architectuur.
            In betere tijden koop ik misschien eens een Nikon full frame aan met een paar geschikte objectieven.

            Voor die EF 24-105: ok, een veelzijdige lens, maar ik vind die 100-400 veel beter qua scherpstelling, om de vergelijking relevant te maken ook op bv. 100 en zonder flits.
            Wat ik nog het liefste doe is rondwandelen in een grootstad en focussen op karakters. 09/08 Of zoiets zat ik rond het Falconplein in Antwerpen en ik heb er een paar 'ongeruste' blikken gevoeld. Ben niet snel bang en kan mij ook wel zelf verdedigen, maar ik heb mij dan maar gemengd in een grote groep richting centrum.

            Comment


            • #7
              Re: EOS 40D + EF 24-105 L IS USM + EF 100-400 L IS USM + flitser 580 EX II

              Oorspronkelijk geplaatst door seizoenapostel Bekijk bericht
              In betere tijden koop ik misschien eens een Nikon full frame aan met een paar geschikte objectieven.
              Waarom 2 verschillende merken? Is alleen maar lastig. Richt je eerder op de juiste lens dan op de body. Met deze body kun je ook best architectuur doen

              B.v. http://www.canon.nl/For_Home/Product...-4.5/index.asp als je de prijs nog redelijk wilt houden.
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment

              Working...
              X