Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon flitssinchronisatie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon flitssinchronisatie

    Hey allemaal,

    Ik vraag mij af waarom de flitssinchro bij Nikon altijd zo laag is. Zelfs bij een D3x is dit amper 1/250. Het hoogste wat ik al gezien heb is 1/500, en dat is bij mijn D70, maar dat is dan ook de enige. Nu hoor ik iedereen al denken: jama der is toch FP mode. Mijn SB600 heeft dat niet en ik veronderstel dat dit niet zo vol automatisch werkt zoals bij de gewone TTL tot 1/250, want anders was het geen aparte functie. Mijn SB28 vroeger ging in FP gewoon op flitsbereik 9m. staan, en de diafragma veranderen deed het bereik misschien één trapje voor of achteruit verschuiven. De handleiding gaf ook niet veel uitleg en ik heb er ook maar één keertje mee geëxperimenteerd.
    Is bij alle merken de flitssinchro zo laag?

  • #2
    Re: Nikon flitssinchronisatie

    Bij andere merken is het niet beter, vaak zelfs slechter. Bij canon 5d is het max 1/200 ofzo. Bij sony hangt het ervan af of de stabilisatie opstaat maar draait rond 1/160 ofzo.

    Het is een mechanische beperking. Een sluiter heeft nu eenmaal tijd nodig om te bewegen. Trouwens bij een d70 kan je veel sneller off camera.

    Een sb600 ondersteunt de FP model, maar niet op je D70.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Nikon flitssinchronisatie

      Nikon heeft een paar uitzonderingen die hoge flitssynchronisatie hebben. D50, D70. Heeft te maken met de aanwezigheid van een electronic shutter in deze toestellen. Er is hier ooit een draadje over geweest. Op Google vind je hier ook wel een en ander over.
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Nikon flitssinchronisatie

        Ze vinden vanalle toeters en bellen uit op die digicamera's, live view, VR, 51 velds AF... Ze zouden beter wat aandacht aan die flitssinchro geven, lijkt mij nuttiger.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon flitssinchronisatie

          De vraag is wel waarom je de superhoge flitssynchro wil? Misschien zien fotoapp-producenten daar het nut niet van in?
          Al doende leert men...

          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Nikon flitssinchronisatie

            Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
            Nikon heeft een paar uitzonderingen die hoge flitssynchronisatie hebben. D50, D70. Heeft te maken met de aanwezigheid van een electronic shutter in deze toestellen.
            Correct

            Oorspronkelijk geplaatst door wimsel Bekijk bericht
            Ze vinden vanalle toeters en bellen uit op die digicamera's, live view, VR, 51 velds AF... Ze zouden beter wat aandacht aan die flitssinchro geven, lijkt mij nuttiger.
            Je hebt natuurlijk de 'mechanische' beperkingen om beide gordijnen te openen en te sluiten binnen een bepaalde tijd.

            Waarom heb je zo'n hoge sync nodig?
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

            Comment


            • #7
              Re: Nikon flitssinchronisatie

              Oorspronkelijk geplaatst door wimsel Bekijk bericht
              Hey allemaal,

              Ik vraag mij af waarom de flitssinchro bij Nikon altijd zo laag is. Zelfs bij een D3x is dit amper 1/250. Het hoogste wat ik al gezien heb is 1/500, en dat is bij mijn D70, maar dat is dan ook de enige. Nu hoor ik iedereen al denken: jama der is toch FP mode. Mijn SB600 heeft dat niet en ik veronderstel dat dit niet zo vol automatisch werkt zoals bij de gewone TTL tot 1/250, want anders was het geen aparte functie. Mijn SB28 vroeger ging in FP gewoon op flitsbereik 9m. staan, en de diafragma veranderen deed het bereik misschien één trapje voor of achteruit verschuiven. De handleiding gaf ook niet veel uitleg en ik heb er ook maar één keertje mee geëxperimenteerd.
              Is bij alle merken de flitssinchro zo laag?
              Tenzij voor speciale doeleinden, zie ik niet goed in waarom 1/250 te traag zou zijn, D700 kan tot 1/320 en daarboven ben je geholpen met snelle FP, en is met SB800 en SB900 wel een volautomatische functie, alleen wordt de werkafstand veel korter, dat komt omdat de flitser dan een reeks stroboscopische flitsen gaat afvuren, verder is de synchronisatietijd gewoon een mechanische beperking van de sluiter.

              Wil je flitsen bij veel licht en een groot diafragma, dan kan je nog steeds een filter gebruiken.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon flitssinchronisatie

                Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
                Waarom heb je zo'n hoge sync nodig?
                Als je portretten maakt bij zonnig weer met een lens met grote diafragma, dan zit je toch in een wip aan 1/250

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon flitssinchronisatie

                  Oorspronkelijk geplaatst door wimsel Bekijk bericht
                  der is toch FP mode. Mijn SB600 heeft dat niet
                  Dan heb je die zeker speciaal besteld? Ik heb de mijne zo uit de winkel en daar staat gewoon FP op.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon flitssinchronisatie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                    Nikon heeft een paar uitzonderingen die hoge flitssynchronisatie hebben. D50, D70. Heeft te maken met de aanwezigheid van een electronic shutter in deze toestellen. Er is hier ooit een draadje over geweest. Op Google vind je hier ook wel een en ander over.
                    De Nikon D1 heeft ook een electronische sluiter en als enige Canon is dit de 1D ... beiden hebben 1/500 synchro en 1/16000 als korste tijd ... een 1D is nog perfekt bruikbaar ... de D1 heb ik nu recent ook in verzamelkwaliteit op de kop kunnen tikken ... hetgeen hieraan opvalt is de oertrage kaartlezer ... heeft ook een feature waar ik eerst het nut niet van inzag ... een zogenaamde preview mode ... om de gemaakte foto eerst te bekijken ( op dat postzegelgrote schermpje ) en dan te beslissen of je hem uitveegt of op de kaart zet .. en dat laatste is echt geen luxe hoor want die kaartlezer is een ware bit-counter ... oertraaaaaag, ongelooflijk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon flitssinchronisatie

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Dan heb je die zeker speciaal besteld? Ik heb de mijne zo uit de winkel en daar staat gewoon FP op.
                      Ik heb de mijne pas en vond het niet terug als ik in de functies neusde. Deze nacht de handleiding gelezen en hij heeft idd fp mode, maar dat moet je instellen op de camera en als de camera dat niet heeft dan werkt het niet. D70 heeft het helaas niet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon flitssinchronisatie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                        hetgeen hieraan opvalt is de oertrage kaartlezer ... heeft ook een feature waar ik eerst het nut niet van inzag ... een zogenaamde preview mode ... om de gemaakte foto eerst te bekijken ( op dat postzegelgrote schermpje ) en dan te beslissen of je hem uitveegt of op de kaart zet
                        Tja, hoe oud is zo een D1 al!? Is van de eerste generatie digi spiegelreflexen denk ik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon flitssinchronisatie

                          Als je overdag op kleine diafragma's wil werken met flits, gebruik je toch een ND filter? Dat heb ik altijd gedaan, nooit problemen mee gehad...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon flitssinchronisatie

                            Oorspronkelijk geplaatst door KriVa Bekijk bericht
                            Als je overdag op kleine diafragma's wil werken met flits, gebruik je toch een ND filter? Dat heb ik altijd gedaan, nooit problemen mee gehad...
                            Een ND filter neemt niet alleen omgevingslicht maar ook flitslicht weg
                            Werken op een kortere sluitertijd heeft enkel invloed op omgevingslicht, niet op flitskracht;
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon flitssinchronisatie

                              Wat dus exact mijn punt was: je kan met een ND filter toch deftig inflitsen als er redelijk wat zon staat, en een relatief lage sluitertijd (onder de max flitssynchronisatietijd) behouden. Dat is nu net één van de voordelen van een ND filter. Als het gaat over actie, zul je vrees ik toch naar een oplossing met de FP-mode moeten zoeken.

                              Comment

                              Working...
                              X