Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wegwijs in (Elinchrom) reflectoren & grids

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wegwijs in (Elinchrom) reflectoren & grids

Naast paraplu's, softboxen en beauty dishes, biedt Elinchrom ook een aantal reflectoren met bijpassende grids. (bv Standard reflector 21 cm 50° of Grid reflector 18 cm 60°)

Ik heb daar enkele vragen over.

1. In welke situatie(s) verkies je die reflectors te gebruiken en (zeker) geen paraplu's of andere ? Welk effect krijg je door die reflectors 'naakt' te gebruiken of met een grid ? (in vergelijking met een softbox, paraplu of beauty dish)

2. Welk verschil geeft die 18/21 cm ?

3. De grids bestaan ook in zoveel soorten (30°, 20°, 12°, 8°). Waarop slaat die gradenaanduiding ? Wordt het licht harder of diffuser of gerichter door meer of minder graden ?

4. Daarnaast biedt Elinchrom ook nog een "Varistar reflector 24 cm 90° wide angle 46" en een "High performance reflector 26 cm 48°". Wat geven die extra ?

5. Bestaat er een fotocollectie die toont welk effect elke reflector heeft ?

6. Ook rond de plaatsing (afstand en hoek) van studiolampen met dergelijke reflectors is het niet altijd makkelijk duidelijke richtlijnen te vinden.

Re: Wegwijs in (Elinchrom) reflectoren & grids

1. ik gebruik een softbox of reflector als ik geen "spill light" wil hebben
    je kan je licht "richten" zonder dat het naar ergens anders flitst
    een witte doorflits paraplu flits namelijk alle kanten op

2.
    bijna niets.... "straal" is iets kleiner

3.
    harder niet, wel gerichter

4.
    de varistar reflector veel zachter dacht ik , de HP is echt bedoeld voor een straal en efficientie

5.
    gewoon googlen.. een reflector is een reflector, of daar nu bowens, elinchrom , profoto of wat ook opstaat

6.
    hoe dichter, hoe zachter

koop jezelf ook een lichtmeter als je wil beginnen met studiofotografie, want je gaat bv zien dat een reflector veel meer licht afgeeft dan bv een softbox
    als je dan wil gaan spelen met allerlei is een lichtmeter een goeie leidraad om te zien waar je ergens zit en waar het fout gaat
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

Working...
    X