Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke printer gebruik jij en waarom?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke printer gebruik jij en waarom?

Ik (amateur) ben op zoek naar een fotoprinter , maar In tegenstelling tot camera's of lenzen vind ik er weinig over op het web of hier op het forum.

Canon camera dus canon printer: ja of nee?
    Heeft het zin om als amateur te investeren in een beest als pixma pro 9000 terwijl je maar 2x per maand moet printen, maar je op dat moment wel behoorlijk goeie prints wilt?
    Of heb ik genoeg met een instap modelletje onder de 100 euro? A4 is voldoende (maar A3 zou leuk zijn).

Wat gebruiken jullie, en waarom?
    Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

Re: welke printer gebruik jij en waarom?

Hallo,
    vroeger ook zelf begonnen met printen van afdrukken.
    Zowel op 10 / 15 voor familiaal gebruik of A4.
    Maar daarmee gestopt op enkele uitzonderingen na.
    Je kan bij de afdrukcentrales (Hema - Delhaize - Spector - ...) een heel goede print voor een veel betaalbaarder prijs laten maken. Dus die kleine 10 / 15 doorsturen via software. laatste bestelling bij Hema: 64 prints 10 / 15 kosten € 12.5. En die zijn goed van kleur.

En als je echt keigoede prints wil in ZW of Kleur op een groter formaat (bv 30 / 40) dan eens kijken bij www.fotoposter.be ( http://www.fotoposter.be/ )
    Heel goede service, snel geleverd en stevig verpakt.
    Ik heb een voorkeur voor de kwaliteiten FS 601 als licht glanzend en FG 101 als mat.
    En die kosten rep € 9.9 en 8.51 per stuk voor 30 / 40.
    Er zijn nog enkele gelijkaardige bedrijven die topprints leveren.

Als je de prijs van de printer (afschrijven) + fine art papier + inkt per A3 rekent dan is dat nooit mogelijk.
    En het behalen van die kwaliteit is nog een bijkomend probleem. Het vraagt een perfect kleurbeheer wil je in de richting van een topprint .

ZW is heel moeilijk:
    Voor je een printer koopt: Bestel 1 afdruk zwart wit bij bv Fotoposter en neem die mee naar de winkel / leverancier samen met het fotobestand op een USB. En laat een testafdruk maken om ze te vergelijken.

MVG

Franky

Comment

ik heb een brother HL 2035.
      ik gebruik die vaak. Voor het afdrukken van mijn cursussen, ppt's,...
      voor foto's ga ik naar studio73. Zowel kot (Wilrijk) als thuis (Mol) is dat vlakbij en het is veel goedkoper en van behoorlijk goede kwaliteit.
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Ik gebruik Canon MP550 als printer. Om een idee hoe fotos eruit zien of indien iets vlug moet gaan vind ik hem ok. Maar voor veel prints of grotere afdrukken ga ik via afdrukcentrales. Ik ben tevreden over gelijkheid foto op scherm en foto afgedrukt.

Ik zocht ook iets onder 100€ een half jaar geleden. Goede reviews gelezen over deze printer. Overal stond hij aan 120€, enkel op de website van vandanborre aan 80€, ik naar VDB maar stond daar aan 120€...ik zeg dat op de website hij aan 80€ staat...hij kijkt op pc en ik krijg hem mee voor 80€ .

Pluspunten:
        - prijs/kwaliteit voor niet prof printer
        - 5 inkttanks, goedkope inkt
        - redelijke scanner
        - kan documenten copieren zonder dat PC moet aanstaan
        'AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light'

Comment

Heel tevreden van mijn Epson PX700W. (Meteen ook copier/scanner erbij trouwens.)
          Uitstekende A4-fotokwaliteit.

Enkel de inkt is zoals gewoonlijk niet goedkoop, maar als je af en toe eens uitkijkt op Ebay, kan je wel de originele inkten tegen promoprijzen vinden (af en toe, niet permanent, dus regelmatig eens rondneuzen en kopen als je een setje vindt is wel nodig).
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ik gebruik de HP Photosmart C4480 en ben heel tevreden over de foto's die ik ermee afdruk,op deze printer gebruik ik HP Premium Plus Photo Paper en heb er mooie afdrukken mee in formaat A4 , 13x18 en 10x15 zowel op satin-matt als high-gloss,had deze printer aangeschaft als vervanger voor mijn defecte Brother en kreeg er meteen een goeie fotoprinter bij,voor grote aantallen laat ik ze online afdrukken bij Elka-color.
            Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

HP 5550 en die gebruik ik, omdat die heir al 9 jaar staat en het blijft doen en voor 'echte' afdrukken van foto's ga ik naar de fotograaf, veel goedkoper en betere kwaliteit.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Moeilijk om voor iemand anders te bepalen waaraan je het meest belang hecht.

Ik begrijp dat je wat foto's betreft op onregelmatige basis (en niet heel erg vaak) foto's wil afdrukken in 10/15, A4 en A3. Het een al wat vaker dan het andere.
                -> beste prijs/kwaliteitverhouding vind je waarschijnlijk bij de afdrukcentrales. Naar mijn ervaring kost een A4-print door de band genomen toch heel wat euro's. Ik heb het ooit eens geteld en incl. tests/mislukkingen/verkeerde instellingen kwam ik op iets van 7 ŕ 8 euro per foto, gekeken over ongeveer een jaar tijd.
                -> meeste flexibiliteit heb je met een eigen printer. Je kan afprinten wat je wil en wanneer je wil. Je zal wel moeten investeren in een goede printer, inkt en goed papier. "Canon camera dus canon printer: ja of nee?" Neen. In mijn ogen is dat compleet niet relevant.

Resultaat: ik heb al jaren een canon pixma ip6000D, die ik vooral voor andere dingen dan foto's gebruik. Voor foto's ga ik (behalve als ik onmiddellijk een afdrukje wil) naar de fotocentrales. Kwaliteit van de kleurenfoto's vind ik prima, maar zwartwit afdrukken vind ik waardeloos. Bij de gewone goedkope centrales vind ik de ZW-afdrukken ook wel vrij slecht, dus tegenwoordig betaal ik voor de ZW-afdrukken gewoon een hoop meer geld bij een fotolabo, en daarmee ben ik wel tevreden. Maar het is duur ;-)

Comment

Met een goede printer ga je boven het normale labowerk, maar daar hangt een prijs aan vast en ook een beetje weten waar je mee bezig bent en zeker belangrijk voldoende werk voor je printer. Koop geen printer om eens per maand een foto te printen.

Qua kwaliteit voor kleur en zwart-wit zou ik je de Epson Stylus Pro printers willen aanbevelen type 2400, 2880, 3800, 3880 zijn allemaal vergelijkbaar inzake kwaliteit, maar gaan allemaal ver boven de voorgestelde prijs in je budget.

MVG, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik gebruik ook gewoon een HP printer voor te scannen en kopieren. Het is een goedkope printer. Simpel en snel te gebruiken.

En voor de rest:

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    voor 'echte' afdrukken van foto's ga ik naar de fotograaf, veel goedkoper en betere kwaliteit.

Comment

ik zat enkele jaren terug ook met deze vraag..

ik had me de epson R800 vr A4 aangschaft een zeer goeie kwailitatieve printer die betrouwbare prints levert.

een 2-tal jaren terug de epson R2880 (A3+ printer), en man wat een resultaten.
                      Ik durf te stellen dat voor mij er geen enkele afdrukcentrale die kwaliteiten levert..
                      en weet:.. deze printer doét je printen.. het zal niet bij 2 afdrukjes per maand blijven..
                      vooral als je liefhebber bent van goeie Z/W prints is deze een aanrader!
                      Photography helps people to see
                      -Berenice Abbott-
                      BD1050BE

Comment

bedankt voor alle reacties!
                        Ik ga zeker de online zaken als fotoposter eens proberen, en voor de rest een goedkopere printer kopen voor minder kritische dingen.

Nu enkel nog zoeken welke printer me het minste "afzet" achteraf, want de kostprijs is vrij irrelevant tov. de prijs van de inkt blijkbaar.
                        Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

Comment

Working...
                        X