Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

polarisatie-filters ja of nee?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • polarisatie-filters ja of nee?

    Ik ben aan het twijfelen of ik een polarisatie-filter zou aanschaffen ja of nee..
    Ik doe voornamelijk aan snowboard en skateboard fotografie, sport, dus hoge sluitertijd en gebruik ook graag sequence's (serieopnamen)...
    Nu ik fotografeer (zoals elk ander denk ik) het liefst in volle zon (met witte wolken enz..) dus met veel lucht maakt een pola filter wel mooiere contrasten..
    Maar ik heb ook begrepen dat gebruik ermee 2 stops licht wegneemt...
    What to do?

  • #2
    Re: polarisatie-filters ja of nee?

    Tuurlijk, een goed polafilter!
    Je krijgt er dus o.a. schitterende blauwe luchten mee. Je verliest natuurlijk 1,5 à 2 stops, maar een polafilter voor de blauwe lucht gebruik je uiteraard in zéér zonnige omstandigheden. En dan zijn die 1,5 à 2 stops niet de moeite om over naar huis te schrijven. Zet desnoods je ISO op 400 of zo...

    Comment


    • #3
      Re: polarisatie-filters ja of nee?

      Leen een filter, of koop de goedkoopste die je kan vinden om eens te testen, ebay of gelijk waar, dan weet je meteen of het bij jouw stijl past.
      En als het iets is kan je investeren in kwaliteit.

      Comment


      • #4
        Re: polarisatie-filters ja of nee?

        Oorspronkelijk geplaatst door LemmensJo Bekijk bericht
        Ik ben aan het twijfelen of ik een polarisatie-filter zou aanschaffen ja of nee..
        Ik doe voornamelijk aan snowboard en skateboard fotografie, sport, dus hoge sluitertijd en gebruik ook graag sequence's (serieopnamen)...
        Nu ik fotografeer (zoals elk ander denk ik) het liefst in volle zon (met witte wolken enz..) dus met veel lucht maakt een pola filter wel mooiere contrasten..
        Maar ik heb ook begrepen dat gebruik ermee 2 stops licht wegneemt...
        What to do?
        Een polafilter zal ook een heel stuk van de reflectie die je op sneeuw hebt verminderen...waardoor anders(zonder filter) grote uitgebrande delen gedetailleerder zullen zijn. Kleuren zullen algemeen mooier verzadigd zijn....blitse kledij,snowboards enz zullen daardoor beter tot hun recht komen. Vermijd polafilters daar waar de lichtomstandigheden minder zijn ( indoor ).....je verliest erdoor heel wat snelheid. Een pola werkt het best bij zonovergoten situaties.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #5
          Re: polarisatie-filters ja of nee?

          Onder een goede polafilter verstaan we..? B+W meen ik gelezen te hebben goede filters te zijn.. Nu, ik zie bv op kapaza een polafilter van CPL staan voor net geen 25 euro.. iemand ervaring met dit merk?

          @ Zappa over die "goedkopere" merken, werkt dit dan niet tegen.. slechtere kwaliteit ed?

          Comment


          • #6
            Re: polarisatie-filters ja of nee?

            Blijkbaar kunt ge die CPL's al voor 7 euro op ebay kopen...

            Comment


            • #7
              Re: polarisatie-filters ja of nee?

              Oorspronkelijk geplaatst door LemmensJo Bekijk bericht
              Onder een goede polafilter verstaan we..? B+W meen ik gelezen te hebben goede filters te zijn.. Nu, ik zie bv op kapaza een polafilter van CPL staan voor net geen 25 euro.. iemand ervaring met dit merk?

              @ Zappa over die "goedkopere" merken, werkt dit dan niet tegen.. slechtere kwaliteit ed?
              CPL is geen merk maar de afkorting voor Circulaire PoLarisatiefilter
              Sony A58 met glas, Fuji X-E1
              Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
              Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

              Comment


              • #8
                Re: polarisatie-filters ja of nee?

                Tuurlijk werken die goedkopere tegen, maar als je niet weet of het jouw ding is dan is het wel de goedkoopste manier om er achter te komen.Of je nu een paar € weggooit of verliest op een dure goeie filter heeft als verschil dat je niet direct de grote som op tafel moet leggen. Een beetje lens heeft een diameter van 72 of meer, en die filters kosten ook wat.

                Comment


                • #9
                  Re: polarisatie-filters ja of nee?

                  daar heb ik bij mijn set geen last van: 77 mm komt bij de duurdere lenzen vrij algemeen voor... als je natuurlijk alles door elkaar gebruikt, heb je op 't eind mss. wel 5 filters nodig.
                  Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                  www.musicinframe.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: polarisatie-filters ja of nee?

                    je moet zo'n pola filter niet overschatten...

                    ten eerste moet je al in de juiste hoek staan tov. de zon voor je hem überhaupt kan gebruiken. Vervolgens neemt hij inderdaad stops weg, door de band is dat niet erg omdat je in de sneeuw met zon meestal wel licht genoeg hebt... maar vergeet niet dat wat jij doet, actie fotografie is, dus dat je sluitertijd ook al scherp moet staan... en dat je niet zo maar even tijd hebt om even je pola filter "juist te zetten" als je even van portret naar landscape switcht omdat dit beter is, ik vermoed dat je daar eerder goede shots door gaat missen in plaats van beter shots maken... Ik heb er ééntje, 't zit altijd in m'n tas... en 't komt er eigenlijk hoogst zelden uit... alleen als ik reflectie weg wil... en sneeuw reflectie is niet de reflectie die je met een pola filter weg krijgt...
                    Last edited by d_oracle; 28 februari 2010, 11:30.
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: polarisatie-filters ja of nee?

                      Ja, dat dacht ik dus ook.. daarmee mijn twijfels.
                      Nu ik ga eens horen bij mijn shoonvader zijn neef (is fotograaf) of hij zo een polafilter heeft, dan kan ik het ineens testen.. zoniet, kan ik nog altijd zo een goedkopere via ebay kopen. Dan weet ik inderdaad of het iets voor mij is.

                      Alvast bedankt voor jullie reacties en adviezen!

                      (meer advies/reacties zijn steeds welkom)

                      Comment


                      • #12
                        Re: polarisatie-filters ja of nee?

                        Ik vrees dat een goedkope weggegooid geld is.
                        Lees er dit maar eens op na:
                        A good polarizing filter is probably the single most useful filter for color photgraphy, and is still useful in black and white work. If used properly,


                        (ik heb een 77mm B&W circ pol filter, die op al mijn "belangrijkste" lenzen past)
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                        Comment


                        • #13
                          Re: polarisatie-filters ja of nee?

                          Ik zou je ook aanraden om een goeie pola-filter te kopen, of anders gewoon geen te kopen. Die goedkope Ebay filtertjes is grote rommel. (denk aan scherpteverlies, flare, etc). Ik heb zelf een 77mm Hoya Pro1 Digital filter en die bevalt me prima (gebruik hem overigens wel weinig). Andere goede filters zijn die van B+W.
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: polarisatie-filters ja of nee?

                            Hoe zit het met Tiffen filters..?

                            Comment


                            • #15
                              Re: polarisatie-filters ja of nee?

                              Moest je er uiteindelijk toch eentje aanschaffen.
                              Hier vind je B+W filters aan een zeer schappelijke prijs. Heb er al verscheidene keren bij besteld. Een aanrader!
                              Canon 5DII, 17-40 L F4, 70-200 F4, Sigma 50mm 1.4, 580EXII, Kenko 1.4x Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X