Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief met/zonder middenzuil

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief met/zonder middenzuil

    Hoi,

    Mijn vraag is wat het voor of nadeel van het middenzuil bij een statief is, of gaat dit enkel om een voorkeur?
    Ik vraag dit omdat je men al evenveel statieven met/zonder dat middenzuil kan kopen.

    Mijn Gitzo GT2540 heeft ook middenzuil, ik heb 4 statieven en betrap me erop dat het wel elke keer eentje is met een middenzuil.
    Ik heb nu een Markins Tripod base TB 20 en Markins M20 besteld en heb het middenzuil moeten verwijderen om de Tripod Base te kunnen bevestigen.
    Groetjes, Beauke
    Mijn foto's

  • #2
    Re: Statief met/zonder middenzuil

    Gebruik van een middenzuil impliceert dat je meer gaat inboeten aan stabiliteit naarmate je de middenzuil uitgeschoven gebruikt. Positief is dat het extra flexibiliteit oplevert.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Statief met/zonder middenzuil

      Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
      Gebruik van een middenzuil impliceert dat je meer gaat inboeten aan stabiliteit naarmate je de middenzuil uitgeschoven gebruikt. Positief is dat het extra flexibiliteit oplevert.
      Bedankt FLukee het zal een beetje wennen zijn zonder dat middenzuil aangezien ik het tot nog toe gebruikte maar stabiliteit heeft toch voorgang op flexibiliteit.
      Groetjes, Beauke
      Mijn foto's

      Comment


      • #4
        Re: Statief met/zonder middenzuil

        indertijd heb ik veel tijd gestoken in het kiezen van een degelijk (duur) statief.
        Talrijke artikels wezen er op dat het gebruik van de middenzuil alleen maar de trillingen versterkt en is dus zo veel mogelijk te mijden. Ikzelf gebruik dan ook geen middenzuil.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Statief met/zonder middenzuil

          Het grote voordeel van geen middenzuil is dat je veel lager bij de grond bij de grond kunt werken. Met een Feisol CT3402 en een Manfrotto balhoofd kan ik de as van de lens 20 á 25 cm boven de grond krijgen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Statief met/zonder middenzuil

            Ik kan mét middenzuil tot helemaal tegen de grond werken.

            Mijn persoonlijke ervaring na gewerkt te hebben met een aluminium statief (met afneembare middenzuil) en een carbon statief is dat zo'n aluminium statief zonder gebruik van middenzuil veel meer trillingen doorgeeft dan een carbon statief mét gebruik van middenzuil. Kwestie van de zaken in perspectief te plaatsen.

            Verder denk ik dat zo'n middenzuil vooral nut heeft als je die onder verschillende hoeken kunt vastzetten zoals bij de Gitzo Explorer reeks, of ze horizontaal kunt plaatsen zoals bij sommige Manfrotto's. Als het gaat om hoogte te winnen kun je beter gewoon een groter statief kopen.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: Statief met/zonder middenzuil

              Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
              Ik kan mét middenzuil tot helemaal tegen de grond werken.

              Mijn persoonlijke ervaring na gewerkt te hebben met een aluminium statief (met afneembare middenzuil) en een carbon statief is dat zo'n aluminium statief zonder gebruik van middenzuil veel meer trillingen doorgeeft dan een carbon statief mét gebruik van middenzuil. Kwestie van de zaken in perspectief te plaatsen.

              Verder denk ik dat zo'n middenzuil vooral nut heeft als je die onder verschillende hoeken kunt vastzetten zoals bij de Gitzo Explorer reeks, of ze horizontaal kunt plaatsen zoals bij sommige Manfrotto's. Als het gaat om hoogte te winnen kun je beter gewoon een groter statief kopen.
              Bij een van mijn statieven gebruik ik de middenzuil om snel van kop te kunnen wisselen.
              De zuil heb ik dan ook in lengten van 15 cm gezaagd. Afhankelijk van de soort fotografie gebruik ik een andere kop. Bij marcofotografie waarbij het om millimeters gaat schuif ik niet meer dan twee of drie centimeter met de zuil
              Last edited by Binnenuit; 27 februari 2010, 10:34.

              Comment


              • #8
                Re: Statief met/zonder middenzuil

                Hier ook zonder middenzuil....hoe dichter je camera bij het bevestigingspunt vd poten blijft hoe minder beweging. Nog een ding om te overwegen wanneer je je statief veel buitenshuis gebruikt zijn lange spikes........deze spikes duw je door gras of een losse ondergrond. Je statief mag dan nog zo stabiel zijn als een huis.....wanneer het op een hoopje bladeren of een laag dor gras staat zal het evengoed wankelen met het minste zuchtje wind.
                Last edited by RUPSELKOPKE; 1 maart 2010, 13:59.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: Statief met/zonder middenzuil

                  Ligt er ook aan denk ik of de middenzuil verstevingen heeft naar de poten of niet.
                  Mijn statief heeft drie verbindingen naar de poten en volgens mij maakt dat het statief veel steviger als de middenzuil ingedraaid en uitgedraaid is.
                  Het is overigens al een oud oerdegelijk statief van SLIK.
                  De ene konstuktie is ook de andere niet, maar hoe minder je het gebruikt hoe beter het is natuurlijk.
                  D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statief met/zonder middenzuil

                    De middenzuil is toch wel handig hoor, en de stevigheid is nog altijd in orde. Ik geef toe dat ik de zuil nooit helemaal naar boven schuif, meestal niet meer dan pakweg 20cm. Als er meer hoogte nodig is, zal ik eerder de poten verlengen.
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                    Comment

                    Working...
                    X