Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geotagger/GPS logger i-Blue 747a vs. Gisteq DPL700

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Geotagger/GPS logger i-Blue 747a vs. Gisteq DPL700

Hallo,

in m'n zoektocht naar een goede geotaggingmogelijkheid voor een meerweekse reis kom ik dan toch uit bij GPS loggers...
    (Smartphones & Navigatietoestellen heb ik intussen afgeschreven ivm uithoudingsduur batterijen: ik kan niet elke dag herladen, en het moet ook buiten de auto een hele dag (of langer) werken.)

Ik heb afgelopen dagen het aanbod wat zitten vergelijken en kom tot deze conclusie:

* I Gotu GT120: te onnauwkeurig (en al wat ouder)

Eigenlijk blijven alleen deze 2 over, ze werken allebei met een MTK chip (blijkbaar opvolger van SIRF), en ze zijn dus vrij nauwkeurig (tot zichtbaar inhaalmaneuver op de autobaan toe ):

* i-Blue 747a ('A' is upgrade van de oude 747)
    -ingebouwde accu tot 32u (en in de auto herlaadbaar via auto-lader),
    -32MB, 125.000 locaties

* GiSTEQ GPS PhotoTrackr DPL700
    -1* AA-batterij tot 14u,
    -4MB, tot 250.000 locaties (=>maar dan wellicht zonder alle gegevens zoals hoogte, snelheid,... op te slaan )

Allebei bv op ebay te vinden voor rond de €60.

Vragen waar ik nog mee zit, en die ik vooral aan gebruikers van de i-Blue/Gisteq wil stellen:

-is het loginterval traploos in te stellen? (bv om de 7 sec, of om de 12 sec)

-als je het apparaat via USB aan de pc hangt, kan je dan via de verkenner aan de datalog-file? Of moet dit via de meegeleverde software? (Als het werkt zoals een USB-stick, kan je van in elk internetcafé je datalog naar huis mailen, en is het beperkt geheugen dus minder een thema.)

-hoelang duurt het overzetten van een bepaalde hoeveelheid gegevens (te vergelijken met USB of trager?)

-ik las ergens over een bepaald type logger (ik vond niet meer terug welke) dat als de batterij uitvalt terwijl hij aan het loggen is, de logfile corrupt (en dus onbruikbaar: alle data kwijt) wordt. Hoe zit dat bij deze 2 toestellen?

Hopelijk kan iemand helpen.

"Ja wir sind hochmodern, wir dreh'n auf SUPER 8!"(welle:erdball)

Re: Geotagger/GPS logger i-Blue 747a vs. Gisteq DPL700

Hi,

Mijn iBlue 747 logt om de seconde. Geen idee of dit instelbaar is, maar daarmee komt ik in 90% van de gevallen toe (ik neem altijd een netbook mee op vakantie etc).

De file wordt via een seriele connectie gedownload (ge-emuleerd over USB), dit duurt enkele minuten en moet dus met specifieke software. Er bestaat wel een java programa dat je gewoon moet runnen, maar in internet cafés ga je dan weer last hebben met de installatie van de drivers
    ---
    Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
    http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Ik heb ook die i-Blue 747A en ben er zeer tevreden over.

Het log interval kan je per seconde instellen (enkel via pc en bijgeleverde software).

Ik pas het interval aan in functie van de duur van mijn reis. 4 weken is ca 10sec, 2 weken ca 5 sec, 1 week kan met 3sec interval.

Op ebay te vinden voor 30-40EUR. Zoek eens naar gebruiker "1stchain"

De logfile kan enkel via de aangeleverde software gedownload worden. Transfer gaat vrij snel (het is amper max 32MB).

Deze i-Blue heeft een van de langste accutijden, 32u : daar kan je 3 dagen 10u mee loggen. Het is echter een goede gewoonte elke dag vol te laden. Dan wachten je geen verrassingen.

Succes met jouw keuze !
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

Comment

Ook I-Blue, zeer tevreden. Geen problemen mee gehad in zuid-oost azie.
        Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

Comment

ik ben zeer tevreden van de Gistecq 700.
          Alleen, de 14 uur gebruiksduur is wat te veel , ik gebruik herlaadbare 2700mAh en ze gaan 8 a 9 uur mee. Voor alle zekerheid vervang ik de batterij in de namiddag. Voordeel is natuurlijk dat je gewone AA accus gebruikt die je toch steeds bijhebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
            Alleen, de 14 uur gebruiksduur is wat te veel ,
            Ik veronderstel dat je bedoelt "te weinig" ?
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
              Ik veronderstel dat je bedoelt "te weinig" ?
              Hij bedoelt dat de in de reclame aangegeven 14u overdreven zijn, en dat je maar 8-9u haalt..

"Ja wir sind hochmodern, wir dreh'n auf SUPER 8!"(welle:erdball)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bees Bekijk bericht
                Hij bedoelt dat de in de reclame aangegeven 14u overdreven zijn, en dat je maar 8-9u haalt..

Inderdaad

Comment

Ik pas het interval aan in functie van de duur van mijn reis. 4 weken is ca 10sec, 2 weken ca 5 sec, 1 week kan met 3sec interval.
                  Is om de 10 seconden zelfs niet wat snel?
                  Ik ga er vanuit dat het enkel gebruikt wordt op foto's te kunnen geotaggen, en aangezien dit meestal niet vanuit de auto gebeurt, moet 30 sec of zelfs 1 min toch ook volstaan?
                  Mijn Flickr: http://www.flickr.com/photos/40893297@N05/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic007 Bekijk bericht
                    Is om de 10 seconden zelfs niet wat snel?
                    Ik ga er vanuit dat het enkel gebruikt wordt op foto's te kunnen geotaggen, en aangezien dit meestal niet vanuit de auto gebeurt, moet 30 sec of zelfs 1 min toch ook volstaan?
                    Ja, klopt volledig !
                    Ik probeer echter steeds om mijn volledig traject te laten loggen. Zo heb ik meteen een compleet overzicht van de weg die ik afgelegd heb, en waar ik overal gezeten heb.
                    Ook als ik vlieg : het is eens interessant te zien hoe hoog en snel het vliegtuig gevlogen heeft. Ook deze gegevens worden opgeslagen en weergegeven in grafiek met de bijgeleverde software.
                    www.damafoto.be
                    Facebook Damafoto

Comment

Even inpikken op deze discussie. Zelf ben ik op zoek naar een methode om gps-gegevens aan mijn foto's te linken. Bedoeling is om een selectie uit mijn foto's nadien te koppelen aan google-earth om zo een kaartje te krijgen met alle punten waar die bepaalde foto's werden genomen en misschien de mogelijkheid om die foto's dan vanuit google-earth te bekijken.
                      Kan dit via het toestel dat hier vermeld wordt ?
                      Bij Konijnenberg ook nog dit toestel gezien : Sony GPS-CS3KA. Beter dan Gisteq???

Comment

En wat vinden jullie van 'di-GPS Products' m.a.w dawn technologies?
                        Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

Comment

Helemaal off-topic maar dit moet me van het hart:
                          Ook als ik vlieg : het is eens interessant te zien hoe hoog en snel het vliegtuig gevlogen heeft.
                          OEWOEWOE! Ten strengste verboden is dat: klik!!! En niet alleen tijdens opstijgen/landen. Lees er maar eens de lijst van de verboden toestellen op na.
                          't Heeft te maken met VEILIGHEID. En als je 10000m hoog in de lucht hangt wil je geen compromissen of ik-vind-dat-onzin-discussies op dat gebied denk ik.
                          Kan je me verwittigen als je nog eens een vliegtuig neemt zodat ik het vorige of volgende kan nemen als ik toevallig in die richting moet. Waarvoor dank !
                          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                          Oók wandelen met GPS?

Comment

Ik zou toch graag hebben dat men mij eens uitlegt wat er aan die diverse electronica zo gevaarlijk (echt) is aan boord van aan vliegtuig.
                            Een GPS ontvangt enkel signalen van satelieten, zonder zelf een signaal uit te sturen. Kan dat geen-signaal dan de electronica van het vliegtuig in de war brengen ? Of ben ik hier echt te simplistisch in ???

Ik zie op de lijst van SN dat een dvd-player kan, maar ik heb het meegemaakt dat men op een vlucht met een bijna donderpreek het gebruik van een portable DVD-player (die m.i. slechts alleen het afspelen regelt) werd verboden terwijl uiteraard ... (zakenklandizie aan boord) de laptop pc (die misschien best wel wat meer aankan dan alleen het bekijken van een film) geen enkel probleem vormde.

Soms lijkt het aanzetten van je digitale fotocamera al en halve misdaad tegen de mensheid, maar de pc's, tja...
                            Marc
                            http://www.flickr.com/photos/marc-tailly/ - http://www.dbs.be

Comment

En wat vinden jullie van deze: DawnTech di-GPS Mini III L
                              Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

Comment

Working...
                              X