Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nut fotoschuilhut

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nut fotoschuilhut

Ik vroeg mij af of een fotoschuilhut echt nuttig was of dat mijn trekkerstentje (foto) ook zou voldoen. Het is wel niet helemaal in camouflagestof zoals de meeste fototentjes, maar ziet een vogel/dier, een tentje niet sowieso, camouflagestof of niet?

Bedankt of voorhand
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Re: Nut fotoschuilhut

Voor veel dieren zou dit afdoende moeten zijn, vooral als je het tentje een beetje beter camoufleert met materiaal uit de omgeving (takken, struiken, enz...) Het belangrijkste is dat het donker is in het tentje, zodat de dieren geen contouren kunnen onderscheiden.
    Ideaal is het als je het tentje een paar dagen op voorhand kan plaatsen, zo wennen de dieren alvast aan het vreemde object in hun vertrouwde omgeving.

Maar voor de schuwe dieren zal dit niet voldoende zijn...
    Veel succes !

PS. Het is wel zo dat het grondzeil van dergelijke tentjes behoorlijk lawaaierig is. Vreemde geluiden zijn zeer nefast voor de rust van dieren... Als het grondzeil niet uit het tentje kan, zal je zeer stil moeten zitten...
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Je hebt gelijk dat dat grondzeil erg luidruchtig is, maar als ik mij niet vergis is het mogelijk om de binnentent er uit te halen Wat versta je precies onder een schuw dier? Is bijvoorbeeld een wild konijn een schuw dier? Of een vos? Bedankt voor je antwoord
      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
        Voor veel dieren zou dit afdoende moeten zijn, vooral als je het tentje een beetje beter camoufleert met materiaal uit de omgeving (takken, struiken, enz...) Het belangrijkste is dat het donker is in het tentje, zodat de dieren geen contouren kunnen onderscheiden.
        Ideaal is het als je het tentje een paar dagen op voorhand kan plaatsen, zo wennen de dieren alvast aan het vreemde object in hun vertrouwde omgeving.

Maar voor de schuwe dieren zal dit niet voldoende zijn...
        Veel succes !

PS. Het is wel zo dat het grondzeil van dergelijke tentjes behoorlijk lawaaierig is. Vreemde geluiden zijn zeer nefast voor de rust van dieren... Als het grondzeil niet uit het tentje kan, zal je zeer stil moeten zitten...
        Ik zou ook graag op deze manier "werken", maar ik zie gewoon teveel hindernissen:

Als het tentje op een publieke plaats staat: diefstal en vandalisme

Op iets afgelegener natuurgebieden zullen de groene jongens ook niet blij zijn met een tentje in "hun" natuurgebied.

Mits er een gewenning van de beestjes vereist is, zit je toch ook vast aan planning qua werk, weekends, weer. Zodoende kan dit nooit veel verder dan op een redelijk korte afstand van je woonplaats.

Of ben ik te pessimistisch?

Comment

Ik heb mij in het begin ook beholpem met een soortgelijk tentje, maar het was toch niet dat. Het duurt te lang voor het op staat, de stof van deze tentjes is meestal wat lawaaierig (nylon) en je heb meestal maar langs een zijde een gat om door te fotograferen. Dus heb ik uiteindelijk een Camouflagetent Doghouse aangeschaft.
          dit soort tent staat in een paar seconden recht, heeft langs alle kanten doorkijkgaten en is prima gecamoufleerd. Echt wel zijn geld waard.

In deze tip en trick op mijn site vind je een foto.

http://www.vogelsvanbelgie.be/Tip_8.html
          Mvg,
          Rudy
          www.vogelsvanbelgie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
            Wat versta je precies onder een schuw dier? Is bijvoorbeeld een wild konijn een schuw dier? Of een vos? Bedankt voor je antwoord
            Een vos zal je inderdaad moeilijker kunnen strikken dan bv. pimpelmezen en koolmezen. Sommige dieren zijn nu eenmaal minder voorzichtig dan andere. En zelfs binnen dezelfde soort zijn er altijd "schijtlijsters" en "dikke durvers". Gewoon doen en kijken wat je kan "vangen". In de eigen tuin kan je al flink oefenen...

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            1. Ik zou ook graag op deze manier "werken", maar ik zie gewoon teveel hindernissen:
            Als het tentje op een publieke plaats staat: diefstal en vandalisme

2. Op iets afgelegener natuurgebieden zullen de groene jongens ook niet blij zijn met een tentje in "hun" natuurgebied.

3. Mits er een gewenning van de beestjes vereist is, zit je toch ook vast aan planning qua werk, weekends, weer. Zodoende kan dit nooit veel verder dan op een redelijk korte afstand van je woonplaats.
            Of ben ik te pessimistisch?
            1. Inderdaad, groot probleem - ik zeg soms dat het belangrijker is het tentje te camoufleren voor de toevallige wandelaar dan voor de dieren die we willen spotten...
            2. In afgesloten gebieden mag je inderdaad niet komen zonder een "toelating".
            3. Neen hoor, maar d'er heeft ook niemand gezegd dat het 'gemakkelijk' zou zijn hé

Neen, Frank, je hebt gelijk - in ons dichtbevolkte Vlaanderen is schuilhutfotografie geen evidentie. De druk is gewoon te groot, de mogelijkheden beperkt. Toch zijn er, voor wie aandachtig en geduldig is, nog mogelijkheden...
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!

Comment

Neen, Frank, je hebt gelijk - in ons dichtbevolkte Vlaanderen is schuilhutfotografie geen evidentie. De druk is gewoon te groot, de mogelijkheden beperkt. Toch zijn er, voor wie aandachtig en geduldig is, nog mogelijkheden... Greetz, Kariboe
              Niet vergeten dat een hutje waar Frank (2,07m) in kan schuilen zéér serieuze afmetingen zal moeten hebben.
              Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Bestaan er geen netwerken van 'gedeelde' vaste (houten) schuilhutten? zou handig zijn ...
                Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                - Isaac Asimov-

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                  Niet vergeten dat een hutje waar Frank (2,07m) in kan schuilen zéér serieuze afmetingen zal moeten hebben.
                  Haha JOs, inderdaad, was ik vergeten...

Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
                  Bestaan er geen netwerken van 'gedeelde' vaste (houten) schuilhutten? zou handig zijn ...
                  Ja hoor. Verschillende gebieden hebber er meerdere en die zijn bijzonder handig om te oefenen en te proeven van "schuilhutfotografie". Edoch, veel van die hutten zijn vooral handig voor de vogelspotters. Voor deftige fotografie staan die dingen dikwijls te hoog en te ver van de 'aktie'.
                  Ik weet dat sommige instanties (bv. Uitkerkse Polders) bij de uitbouw van nieuwe hutten proberen rekening te houden met de wensen van de fotografen !
                  Greetz, Kariboe

Comment

Ja hoor. Verschillende gebieden hebber er meerdere en die zijn bijzonder handig om te oefenen en te proeven van "schuilhutfotografie". Edoch, veel van die hutten zijn vooral handig voor de vogelspotters. Voor deftige fotografie staan die dingen dikwijls te hoog en te ver van de 'aktie'.
                    Ik weet dat sommige instanties (bv. Uitkerkse Polders) bij de uitbouw van nieuwe hutten proberen rekening te houden met de wensen van de fotografen !
                    Greetz, Kariboe
                    Ik doelde meer op officieuze netwerken van particulieren ... Maar misschien kan k dat beter op andere sites gaan zoeken.
                    - Isaac Asimov-

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
                      Ik doelde meer op officieuze netwerken van particulieren ... Maar misschien kan k dat beter op andere sites gaan zoeken.
                      Oei... nu begrijp ik je vraag. Ik vrees dat de meeste natuurfotografen als de dood zijn voor overlast van hun geliefkoosde plekjes. Dat is misschien een beetje egoďstisch, maar het heeft ook een gezonde reden : het blootgeven van dergelijke info op het net zou horden (goede maar ook minder goede) liefhebbers aantrekken - en onze natuur heeft het al niet zo gemakkelijk.
                      Zelf geef ik ook nooit de plaatsen vrij waar ik fotografeer, behalve aan vrienden-fotografen en dan nog met mondjesmaat... Trouwens het zoeken naar de mooie plekjes hoort tot de sport !
                      Greetz, Kariboe

Comment

Begrijpelijk.

On topic: ben juist gaan kijken op de site van t'Amerikaantje. Kleine tentjes in camouflagekleuren aan goedkope prijzen, volgens de info snel op te zetten
                        Last edited by JC; 19 februari 2010, 12:49.
                        - Isaac Asimov-

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                          OMG

Ik kan me precies beter verkleden als boom

Comment

Haha JOs, inderdaad, was ik vergeten...

Greetz, Kariboe
                            Aha goed nieuws Ik kom daar tijdens de vakanties ook geregeld, en heb het er met de mensen van het ontmoetingscentrum over gehad, en zij bleken inderdaad begrip te tonen Die in de draai van de Kuiperscheeweg is een hele interessante, maar de kijkgaten zijn te klein en 'm heeft bijna altijd tegenlicht Buiten dan nog het bijkomende feit dat je al heel hoog staat op de hogere etage...

Comment

Tijdens De laatste show was Tom Linster aanwezig en werd er een fotootje in beeld gebracht van zijn tent. Zeker niet slecht met verschillende ronde openingen waar je de lens kan voorzetten (en met een sluiting zijn de niet gebruikte gaten dan weer dicht te maken). Deze beste man gaan onder de naam Flinster hier op dit forum.
                              Ik heb geen idee welke tent (merk) deze man gebruikt.

Comment

Working...
                              X