Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke firewire kabel?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke firewire kabel?

Ik wilde graag de bestandsnaam van mijn foto's veranderen, dit zou kunnen dmv een firewire kabel en eos utility (dus op de pc (windows)). Maar welke firewire kabel heb ik dan nodig? Want ik zie ze van 6 tot 6 pins, 6 tot 4 pins, 4 tot 6 pins, 6 tot 9 pins en ga zo maar door..
    Ik weet niet of het van belang is maar 't is voor de 1DII
    Ik heb momenteel de 6 tot 6 aangeschafd (kon 'm terugbrengen als ie niet goed was) maar deze past uberhaupt niet in m'n camera. Ook kan ik niet echt vinden waar ie er bij de pc in moet
    Ik ben zeer benieuwd

Andreas
    1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

Re: welke firewire kabel?

Zoals ik hier lees zou het een 4-pins moeten zijn.
    Zo eentje misschien?

(let wel: ik heb geen ervaring, ben gewoon een beetje gaan googlen)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Op mijn 1D MKIII heb ik de bestandsnaam aangepast, en daarvoor moest ik die niet op een computer aansluiten. Dan is dat waarschijlijk veranderd ten opzichte van de 1D MKII?

Zat er geen kabeltje bij de camera?
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

nop zat geen kabeltje bij, was 2e hands. Maar ze zijn niet duur dus dat is opzich het probleem niet, maar als ie er al bij zat zou het inderdaad een stuk handiger zijn. Ben benieuwd of er nog andere mensen zijn die hier wat vanaf weten.
        1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andreas612 Bekijk bericht
          Ik wilde graag de bestandsnaam van mijn foto's veranderen, dit zou kunnen dmv een firewire kabel en eos utility (dus op de pc (windows)). Maar welke firewire kabel heb ik dan nodig? Want ik zie ze van 6 tot 6 pins, 6 tot 4 pins, 4 tot 6 pins, 6 tot 9 pins en ga zo maar door..
          Ik weet niet of het van belang is maar 't is voor de 1DII
          Ik heb momenteel de 6 tot 6 aangeschafd (kon 'm terugbrengen als ie niet goed was) maar deze past uberhaupt niet in m'n camera. Ook kan ik niet echt vinden waar ie er bij de pc in moet
          Ik ben zeer benieuwd

Andreas

Voor een 1DII heb je een 6 naar 4 pins Firewire kabel nodig. De 4 pin connector gaat in de camera, de 6 pins in de pc.
          Nu had ik al een 6 naar 6 kabel voor de 1Ds, dus heb ik een 6 naar 4 adapterje aangeschaft voor de 1DII.

Je pc moet uiteraard ook een Firewire poort hebben.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Bedankt voor de tip (6-4) ik had 't ff gecheckt, m'n pc heeft geen firewirepoort Maar nu zal er denk vast wel een converterkabeltje zijn? van 6pins naar USB?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andreas612 Bekijk bericht
              Bedankt voor de tip (6-4) ik had 't ff gecheckt, m'n pc heeft geen firewirepoort Maar nu zal er denk vast wel een converterkabeltje zijn? van 6pins naar USB?
              Of zo'n converterkabeltje bestaat, weet ik niet. Maar je kan wel een PCI (of PCI -Express) kaartje in je pc stoppen met een of meerdere Firewire poorten op.
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

er bestaan wel USB naar 4-pins fire wire

je zal

ofwel een USB-4pins fire wire indien je via USB wilt werken

ofwel een 4pins naar 4 pins indien je een laptop met 4pins firewire poort gebruikt

ofwel een 6-pins naar 4 pins indien je een firewire PCI inbouwkaart steekt

nodig hebben

6 pins en 4 pins hebben zelfde datakabels. extra 2 pinnen zijn voor power voor bv. een externe HD die via de kabel gevoed wordt, en die gebruiken dan 6pins naar 6 pins

Comment

Heel erg bedankt! Ik ga voor de 6 tot 4 pins met een PCI kaartje Had even gebeld met de computerwinkel en die begon ook over de PCI oplossing dus die wordt het

Comment

Beste Visio, ik weet niet waar je die info gehaald hebt, maar een simpel "USB naar FireWire kabeltje" bestaat NIET. De protocollen om data door te sturen zijn echt wel net iets anders dan gewoon een andere connector. Het technisch aspect ga ik achterwege laten, dat doet hier weinig ter zake. Ik ken enkele Chinese aanbieders die dit soort kabels hebben, een broodje-aap verhaal, aangezien het NOOIT zal werken.
                    (dit is niet tegen jou persoonlijk bedoeld, ik wil er gewoon voor zorgen dat mensen niet onnodig geld gaan uitgeven)

Andreas: de beste oplossing voor jou is inderdaad een PCI-kaartje met een 6-4 pins kabel erbij. De prijzen hiervan vallen best goed mee, ik zou eens gaan kijken bij Tones om een idee te krijgen van de prijs. Hou er rekening mee: je moet écht niet het duurste model kopen, de "middenmoot" is meer dan goed genoeg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KriVa Bekijk bericht
                      Beste Visio, ik weet niet waar je die info gehaald hebt, maar een simpel "USB naar FireWire kabeltje" bestaat NIET. De protocollen om data door te sturen zijn echt wel net iets anders dan gewoon een andere connector. Het technisch aspect ga ik achterwege laten, dat doet hier weinig ter zake. Ik ken enkele Chinese aanbieders die dit soort kabels hebben, een broodje-aap verhaal, aangezien het NOOIT zal werken.
                      (dit is niet tegen jou persoonlijk bedoeld, ik wil er gewoon voor zorgen dat mensen niet onnodig geld gaan uitgeven)

Andreas: de beste oplossing voor jou is inderdaad een PCI-kaartje met een 6-4 pins kabel erbij. De prijzen hiervan vallen best goed mee, ik zou eens gaan kijken bij Tones om een idee te krijgen van de prijs. Hou er rekening mee: je moet écht niet het duurste model kopen, de "middenmoot" is meer dan goed genoeg

inderdaad, een 4pins firewire lijkt goed op een kleine USB. Enkel zit er een kleine deuk in de metalen behuizing van de connector bij Firewire.
                      En van USB kan je niet naar Firewire gaan, trouwens Firewire is sneller dan USB, het is een totaalverschillend protocol.
                      Er bestaat ook geen adapter om je benzinewagen op diesel te laten draaien

Comment

ehm, had even met de winkel dus gebeld en het kwam totaal op 25 euro (10 voor kabeltje + 15 voor PCI kaartje). Bij mij werkt de link niet dus heb ik nu niet echt door of het een beetje normale prijs is

Comment

25 EUR lijkt me normaal en zeker doenbaar, met dit soort kaartjes kan je niet zo enorm veel fout doen. Enig idee welk merk?

Comment

Enig idee welk merk?
                            nee, maar 't is een goede zaak dus ik heb er wel vertrouwen in

Comment

Beste Visio, ik weet niet waar je die info gehaald hebt, maar een simpel "USB naar FireWire kabeltje" bestaat NIET.
                              ik hoop dat je fout bent, want ik heb zo een kabeltje gekocht, weet alleen niet of het werkt, want nog geen tijd gehad om het te testen. als je gelijk hebt ben ik enkele euro's kwijt aan een waardeloze kabel. ga dat dit weekeinde toch eens testen, heb de kabel nu toch in huis

Comment

Working...
                              X