Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke instellingen infraroodfotografie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke instellingen infraroodfotografie?

Hoi,

Heb een 40D en kocht onlangs een IR72 bypass filter.
    Zopas eens getest in verschillende instellingen, iso op z'n hoogst,... maar beeld blijft zwart. Enkel als ik op een lamp fotograffeer is alles zwart en zie ik een rode lamp.

Hoe maak ik fotos zoals je soms ziet van landschappen met roze kleuren (en dat je tenminste iets ziet) ?

Misschien zijn dit specifieke instellingen, heb al es gegoogled maar vind het niet precies. Ik neem aan dat hier nog mensen infraroodfotografie doen en meteen weten wat het probleem is ? Ik heb momenteel een 40D.

Thanks,
    2010

Re: Welke instellingen infraroodfotografie?

doet hier niemand aan infraroodfotografie ??

Comment

Ik doe geen IR fotografie. Niet alle spullen zijn daarvoor geschikt. Lijkt erop dat je lang moet belichten.
      Google eens op "infrared photography" en worstel deze eens door:

Groet Hans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
        Hoi,

Zopas eens getest in verschillende instellingen, iso op z'n hoogst,... maar beeld blijft zwart. Enkel als ik op een lamp fotograffeer is alles zwart en zie ik een rode lamp.

Hoe maak ik fotos zoals je soms ziet van landschappen met roze kleuren (en dat je tenminste iets ziet) ?

Misschien zijn dit specifieke instellingen, heb al es gegoogled maar vind het niet precies. Ik neem aan dat hier nog mensen infraroodfotografie doen en meteen weten wat het probleem is ? Ik heb momenteel een 40D.

Thanks,
        2010
        Wil je het goed doen, dan moet je een camera ombouwen, (lowpass ccd filter vervangen) KLIK

Voor camera's die specifiek gebruikt worden voor IR fotografie gaat men soms het IR blokkering's filter verwijderen.
        Hier is een tutorial hoe het IR blocking filter van uw camera verwijderen en vervangen door een IR filter : www.lifepixel.com ,
        dit is de tutorial voor Canon: http://astro.ai-software.com/ , als je dit zelf doet is het voor eigen risico!!!
        Last edited by Guest42; 8 februari 2010, 04:06.

Comment

Die filter maakt je belichting zo'n 10 stops langer!

En zoals Geert reeds zei, je bent beter met een omgebouwd toestel.
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
            Hoi,

Thanks,
            2010
            Deze periode is niet echt geschikt om nu aan ir fotografie te doen.
            Er is vooreerst te weinig licht en bovendien weinig bladgroen om IR effect te krijgen.

Ir filter werken niet zoals nd stops waar je kunt uitrekenen hoelang je belichting moet.

IR met een filter is perfect mogelijk maar vraagt wat ervaring . Werk manueel met lange sluitertijden en de omzetting gebeurd achteraf in LR of PS

Zelf ombouwen is te gevaarlijk: stof, stroomstoten en herkalibratie AF.

post desnoods eens een foto met je exifs erbij.

als je meer informatie wil: wacht nog even af tot in maart op shoot
            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
              ..
              Ir filter werken niet zoals nd stops waar je kunt uitrekenen hoelang je belichting moet.

..
              Jawel toch?

Mij werd gezegd dat zo'n filter, afhankelijk vanaf welke golflengte hij filtert, zo'n 10 stops licht 'kost'.

Dus als je je belichting weet bij 'normale' omstandigheden dan eet je toch ongeveer je belichting met ir?
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                Jawel toch?

Mij werd gezegd dat zo'n filter, afhankelijk vanaf welke golflengte hij filtert, zo'n 10 stops licht 'kost'.

Dus als je je belichting weet bij 'normale' omstandigheden dan eet je toch ongeveer je belichting met ir?
                dat is zo bij ND filters zo maar niet bij IR

- vooreerst is de kwaliteit of sensitiviteit van de hotfilter op de sensor bij elk type toestel te verschillend ( de één laat meer IR licht door dan de andere )
                - daarnaast verschillen de types filter te veel (tussen 665nm en 830 nm is een wereld van verschil)

na veel trial and error zul je wel voor jouw toestel en jouw filter kunnen uitmaken hoeveel stops het ongeveer is. Maar losweg zeggen dat een IR filter 10 stops is is té eenvoudig.

Persoonlijk werkte ik met een IR- filter altijd in de M-mode, vaste f en iso en op basis van je histogram je sluitertijd verhogen of verkorten. En dat kom wel eens oplopen boven de 30sec en je dus met je bulb moet werken
                mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Working...
                X