Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Oudere" flitsers gebruiken op D200 (of andere digitale SLR): gevaar te hoog voltage?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• "Oudere" flitsers gebruiken op D200 (of andere digitale SLR): gevaar te hoog voltage?

Ik heb een D200, waarop ik mijn (oude) SB-11 flash wil gebruiken (bedoeld voor de F3) als "gewone" flits met een eigen lichtmeetcel.
    Nu lees ik echter op verschillende plaatsen dat het voltage van oudere flitsers zodanig hoog kan zijn dat het de circuits in mijn D200 zou kunnen opblazen. Er zou nl. een groot verschil zijn tussen oudere flitsers en die flitsers, die bedoeld zijn voor de moderne DSLR-toestellen, in die zin dat die laatsten een soort beveiliging hebben, waardoor ze nooit meer dan 6 (of 8) Volt sturen door de hotshoe.

Er bestaat een gadget om de hotshoe van de D200 te beschermen (Wein Safe Sync), maar dat ding kost je een arm.

En daarom vraag ik me af:
    -- hoe weet/meet je wat het output voltage is van je flits (in mijn geval een Nikon D200)?
    -- hoe kan je zeker zijn dat je flits je camera niet opblaast?
    -- wat kan ik doen om een oudere flits alsnog veilig aan te sluiten op de hotshoe van mijn D200? Zelfbouwschema voor een beveiliginkje?
    -- moet ik mijn oudere flitsers wegkieperen en alsnog een moderne flits kopen?

Re: "Oudere" flitsers gebruiken op D200 (of andere digitale SLR): gevaar te hoog volt

Om ten volle te kunnen genieten van de mogelijkheden van een camera, is het belangrijk dat alle componenten gebruikt in een systeem op elkaar zijn afgestemd.

Ga je ook je oude banden aanpassen op je nieuwe wagen ?

Dus zeker voor "op camera" gebruik, daar waar er informatie gewisseld wordt tussen body en flitser is een nieuwe hedendaagse flitser nodig.

Wil je experimenteren met strobist flitsen, dan kan een oude flitser nog zijn dienst bewijzen, echter ook niet altijd.

Just my 2 cents

Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Re: "Oudere" flitsers gebruiken op D200 (of andere digitale SLR): gevaar te hoog volt

Je D200 loopt 100% zeker weten geen enkel gevaar, hij kan triggerspanningen aan tot 250 volt. De SB11 is een "moderne" thyristorflash, TTL-compatibel met F3 en hoger, geďntroduceerd in 1980.
      Het loont de moeite de "flitscomputer" zoals dat indertijd heette te leren gebruiken, dan heb je TTL echt niet nodig.

Comment

OK, maar stel (stel) dat ik effe wil weten wat het voltage van mijn flits is. Hoe moet ik die dan op mijn multimeter aansluiten? Ik vermoed namelijk dat mijn multimeter niet zo'n kort signaal kan meten ... of toch?

Comment

gebruik de zoekfunctie (om te weten hoe te meten) of mail naar nikon (voor de specs)

Comment

Als je wilt meten, gebruik dan een meter met hoge inwendige weerstand. Meting doe je op de flitsvoet, daar staat continu spanning op. (mits aangezet) Mogelijk moet je een hulpstukje gebruiken zoals een paperclip om bij een van de contacten te komen. Vermoedt je hoogspanning, gebruik dan een stukje isolatie op je vingers, hoogspanning kan wat oncomfortabel aanvoelen. Zie ook:

Hierin staan links naar zelfbouw van een isolatorschakeling.
            Dit soort oudere flitsers moet je even leren bedienen. Studio flitsers zijn wat dat betreft nog minder, daar mis je alle automatiek.

Groet Hans.
            Last edited by J.Hoes; 30 januari 2010, 18:41.

Comment

Studioflitsers zijn wat dat betreft nog minder, daar mis je alle automatiek.

Groet Hans.
              Zalig gewoon..., de eenvoud, en de logica van een studioflitser !
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Om ten volle te kunnen genieten van de mogelijkheden van een camera, is het belangrijk dat alle componenten gebruikt in een systeem op elkaar zijn afgestemd.

Ga je ook je oude banden aanpassen op je nieuwe wagen ?

Dus zeker voor "op camera" gebruik, daar waar er informatie gewisseld wordt tussen body en flitser is een nieuwe hedendaagse flitser nodig.

Wil je experimenteren met strobist flitsen, dan kan een oude flitser nog zijn dienst bewijzen, echter ook niet altijd.

Just my 2 cents

Jeff C.

Beetje raar, zeker ook geen oude objectieven meer gebruiken?
                Dat een nieuw type flitser beter werkt volg ik volledig in,
                maar domweg zeggen dat een nieuwe flitser "nodig" is is een beetje kortzichtig.

Als een flitser de standaard aansluiting heeft en je flitser heeft een spanning die veilig is voor je toestel kan je die gewoon gebruiken.
                Manueel altijd, en soms zelf in gn of a mode.

Greetz rich
                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Vragen over on-camera flash horen hier thuis
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
                    Als je wilt meten, gebruik dan een meter met hoge inwendige weerstand.
                    Dit in tegenstelling tot een voltmeter met lage inwendige weerstand
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Goed opgemerkt!. Meters in allerlei soorten, maten en vooral prijsklassen.

Een hoogspanningsontsteking wordt relatief veilig gehouden door een dikke serieweerstand. Een beetje belasting door bv. de meter, levert dan een fout resultaat op. Het klassieke schrikbeeld van iedere meettechniker: belasting van de schakeling door het meettoestel.
                      Ik zat laatst te meten op het PC contact van een Metz 45CT1 met hoogspanningsontsteking, 220 volt in 20 Mohm ingangsweerstand. Ik hannes een beetje, raak met mijn vinger beide contacten, en Presto: spanning zakt in tot 100 volt. Mijn vingers zijn droog toch gauw een paar MegaOhm huidweerstand.

Groet Hans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                        Vragen over on-camera flash horen hier thuis
                        Beste forum-man, dat snap ik niet. Ik vrees dat je bent vergeten om er de link bij te zetten.

Comment

Working...
                        X